ما انسان‌ها دوست داریم فکر کنیم که تسلط‌مان بر زبان، ما را از توانایی‌های ارتباطی حیوانات دیگر متمایز می‌کند، اما یک تحلیل جدید و قابل توجه در خصوص شامپانزه‌ها ممکن است باعث شود که در مورد اینکه واقعاً چقدر قدرت گفتارمان منحصربه‌فرد است، تجدید نظر کنیم.
 در این مطالعه جدید، محققان تقریباً ۵۰۰۰ صدای ضبط شده از تماس شامپانزه‌های بالغ وحشی را در پارک ملی تائی در ساحل عاج تجزیه و تحلیل کردند. هنگامی که آن‌ها ساختار تماس‌های ضبط‌شده را بررسی کردند، از یافتن ۳۹۰ دنباله صوتی منحصربه‌فرد شگفت‌زده شدند. این دنباله‌ها در واقع بسیار شبیه به انواع مختلف جملات است که از ترکیبی از انواع مختلف تماس جمع‌آوری شده‌اند.
در مقایسه با امکانات تقریباً بی پایان ساخت جملات انسانی، ۳۹۰ دنباله متمایز ممکن است خیلی شگفت انگیز به نظر نرسند. با این حال باید توجه داشت که تا کنون، هیچ‌کس واقعاً نمی‌دانست که پستانداران غیرانسانی چقدر چیز‌های بسیار متفاوتی برای گفتن به یکدیگر دارند، زیرا ما هرگز توانایی‌های ارتباطی آن‌ها را تا این حد کامل اندازه‌گیری نکرده‌ایم. در این مطالعه، محققان می‌خواستند نحوه ترکیب کردن تماس‌های یکبار مصرف را در توالی‌ها و سپس ترکیب مجدد توالی‌های مستقل در تماس‌های طولانی‌تر توسط شامپانزه‌ها اندازه‌گیری کنند.

اگرچه قبلاً ترکیبات فراخوانی شامپانزه‌ها مورد مطالعه قرار گرفته بود، تا کنون سکانس‌هایی که کل رپرتوار آوازی آن‌ها را تشکیل می‌دهند، هرگز تحت یک تحلیل مستقل و گسترده مورد توجه قرار نگرفته بود. برای رفع این مشکل، تیم ۹۰۰ ساعت صدای ضبط شده توسط ۴۶ شامپانزه وحشی بالغ غربی (Pantroglodytes verus)، متعلق به سه جامعه شامپانزه‌های مختلف در پارک ملی تائی را ضبط کرد. در تجزیه و تحلیل صداها، محققان متوجه شدند که شامپانزه‌ها چگونه صدا‌های صوتی را می‌توانند به صورت منفرد، ترکیب در توالی‌های دو واحدی (بیگرام) یا توالی‌های سه واحدی (تریگرام) ادا کنند. آن‌ها همچنین شبکه‌هایی را ترسیم کردند که چگونه این گفته‌ها ترکیب می‌شوند و همچنین بررسی کردند که چگونه انواع مختلف آوا‌های مکرر مرتب شده و دوباره ترکیب می‌شوند (به عنوان مثال، بیگرام‌ها در سه‌گرام).

در مجموع، ۱۲ نوع تماس مختلف شناسایی شد. محققان در مقاله خود به سرپرستی سدریک ژیرار-بوتوز و امیلیانو زاکارلا توضیح می‌دهند: «برای مثال، غرغر‌های تکی عمدتاً در هنگام غذا منتشر می‌شوند، در حالی که غرغر‌های ملایم عمدتاً به عنوان خوشامدگویی منتشر می‌شوند.» در مجموع، محققان دریافتند که این انواع مختلف تماس‌ها را می‌توان به روش‌های مختلف ترکیب کرد تا ۳۹۰ نوع دنباله مختلف را ایجاد کند. یافته‌های جدید نشان می‌دهند که ارتباط شامپانزه‌ها بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که ما می‌دانستیم. این موضوع می‌تواند پیامد‌هایی قابل توجهی برای پیچیدگی معانی تولید شده در گفته‌های شامپانزه‌ها (و همچنین ارائه سرنخ‌های جدید در مورد ریشه‌های زبان انسان) دارد.

محققان می‌نویسند: «سیستم آوازی شامپانزه ها، متشکل از ۱۲ نوع فراخوانی است که به طور انعطاف پذیر به عنوان واحد‌های منفرد، یا در بیگرام ها، سه گرام‌ها یا توالی‌های طولانی‌تر استفاده می‌شود. پتانسیل رمزگذاری این صد‌ها می‌تواند معانی مختلفی را ارائه دهد. اگرچه این امکان به طور قابل توجهی کمتر از تعداد نامتناهی از معانی مختلف است که می‌تواند توسط زبان انسان ایجاد شود، با این وجود ساختاری را ارائه می‌دهد که فراتر از آن چیزی است که به طور سنتی در سیستم‌های نخستی‌ها تصور می‌شد.» این تیم می‌گوید گام بعدی، ثبت مجموعه‌های داده بزرگ‌تر از تماس‌های شامپانزه‌ها خواهد بود، تا سعی شود نحوه ارتباط متنوع و ترتیب توالی‌های بیان شده با تولید معنی را که در این مطالعه مورد توجه قرار نگرفت، ارزیابی کنیم.

به عبارت دیگر، هم شامپانزه‌ها و هم دانشمندان، هنوز چیز‌های زیادی برای گفتن دارند. کاترین کراکفورد، نویسنده ارشد مقاله و مدیر تحقیقات مؤسسه علوم شناختی در CNRS فرانسه، توضیح می‌دهد: «این اولین مطالعه از نوع خود در یک پروژه بزرگ است. ما انتظار داریم با مطالعه پیچیدگی غنی سکانس‌های صوتی شامپانزه‌های وحشی، بینش تازه‌ای در مورد گونه‌های پیچیده اجتماعی مانند انسان‌ها و درک اینکه از کجا آمده‌ایم و زبان منحصربه‌فردمان چگونه تکامل یافته است، به ارمغان بیاوریم.» نتایج این پژوهش در نشریه Communications Biology به چاپ رسیده است.