شرکت بمباردیه از جدیدترین جت تجاری یا شخصی خود رونمایی کرد که «گلوبال ۸۰۰۰» نام دارد. طبق ادعای بمباردیه، با سریعترین جت شخصی دنیا روبه‌رو هستیم و البته بیشترین برد را هم در این میان دارد. حداکثر سرعت این جت لوکس به ۱۱۵۲ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و برد آن ۱۴,۸۱۶ کیلومتر است.

صنعت جت‌های شخصی رو به رشد است و فروش کنونی آن‌ها ۲۰ درصد نسبت به دوران قبل از همه‌گیری کرونا افزایش پیدا کرده، بنابراین سرمایه‌گذاری بیشتر در این بخش منطقی به نظر می‌رسد. حالا بماردیه مدعی ساخت سریعترین جت تجاری در دنیا شده است.

مشخصات سریعترین جت شخصی دنیا
جت گلوبال ۸۰۰۰ می‌تواند حداکثر ۱۹ نفر را حمل کند و طراحی آن مبتنی بر نمونه آزمایشی گلوبال ۷۵۰۰ است که به حداکثر سرعت ۱.۰۱۵ ماخ دست پیدا کرده بود. طول بال گلوبال ۸۰۰۰ به ۳۱.۷ متر می‌رسد و می‌تواند در باندهای کوتاه هم شروع به پرواز کند.


  
قدرت این جت شخصی توسط یک جفت موتور «پاسپورت» جنرال الکتریک (GE) با توان ۱۸,۹۲۰ پوند تامین می‌شود. این موتورها نه تنها سرعتی نزدیک به سوپرسونیک را در اختیار گلوبال ۸۰۰۰ قرار می‌دهند، بلکه سقف پرواز ۱۵,۶۰۰ متر را هم برای آن به همراه دارند.

درون کابین با تجهیزات زیادی روبه‌رو هستیم از چهار نمایشگر بزرگ گرفته تا هدآپ دیسپلی و سیستم دید پیشرفته. کابین این جت به چهار بخش تقسیم شده و به گفته بمباردیه پایین‌ترین فشار را به سرنشینان اعمال می‌کند؛ فشاری معادل ۸۸۴ متر در هنگام پرواز در ارتفاع ۱۲,۵۰۰ متری. همچنین هوای درون کابین هر ۹۰ ثانیه یکبار تازه‌سازی می‌شود و برای اینکار فیلتر هپا مورد استفاده قرار می‌گیرد.


درون کابین تجهیزات لوکس هم وجود دارد؛ از مانیتورهای ۴K گرفته تا تخت‌های فول سایز، دوش ایستاده و سیستم صوتی l’Opéra تا در سفرهای طولانی مسافران با مشکلی مواجه نشوند. سریعترین جت شخصی دنیا از سال ۲۰۲۵ در اختیار خریداران ثروتمند خود قرار می‌گیرد، البته هنوز اطلاعی از قیمت آن نداریم.