همایش معرفی و تقدیر از برندگان جایزه البرز ۱۴۰۱ بمناسبت شصتمین سال تاسیس بنیاد فرهنگی البرز، عصر روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه با حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی در سالن همایش‌های هتل ارم برگزار شد.
در این مراسم از دانشمندان، مخترعان، دانشجویان و طلاب برگزیده تجلیل شد. در بخش تقدیرها، برندگان جایزه البرز در گروه دانشمندان؛ امید اخوان از دانشگاه صنعتی شریف، مریم حسینی از دانشگاه الزهرا، مهران رضایی از دانشگاه علم و صنعتی، نیما رضایی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و عبدالجلیل کلانتری هرمزی از دانشگاه شهید بهشتی به عنوان دانشمندان برگزیده جایزه البرز ۱۴۰۱ معرفی شدند.
در شصتمین سال تاسیس بنیاد البرز از ۵ استاد، ۵ مخترع، ۴۳ دانشجو و ۷ نفر از طلاب برگزیده با اهدای لوح تقدیر و تندیس جایزه تقدیر شد.
جایزه البرز موسوم به نوبل ایرانی با پیشینه‌ای ۶۰ ساله از اندیشه و سرشت پاک مرحوم حسینعلی البرز نشات گرفته و از زمره موفوقات آن مرحوم است. این بنیاد با هدف کمک به اشاعه فرهنگ متعالی در کشور و تجلیل از مقام علمی دانشمندان و پژوهندگان برتر ایرانی در سال ۱۳۴۲ خورشیدی تاسیس شده است.
به گفته حیدر ارشدی مدیر عامل بنیاد علاوه بر اهدای جایزه، امتیاز دیگر جایزه بزرگ البرز در کشف، شناسایی و معرفی نخبگان به عرصه علمی کشور است و هیچ همایش و جایزه‌ای به اندازه این بنیاد بستر مناسب برای معرفی نخبگان به جامعه علمی کشور نیست.

سوابق علمی و پژوهشی
امید اخوان عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، در سال ۱۳۷۵ با کسب رتبه اول مقطع کارشناسی از دانشگاه ارومیه فارغ‌التحصیل شد. وی در سال ۱۳۷۵ با کسب رتبه ۱۷ کنکور در مقطع کارشناسی ارشد و اخذ مدرک دکتری از دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۸۲ فارغ التحصیل نمونه شد.

دریافت جایزه مقاله پر استناد در سال ۰۹-۲۰۰۸ از طرف مجله JCIS,Elsevier، سنتز گرافن برای اولین بار در ایران در سال ۲۰۰۷ بعد از اولین گزارش جهانی در مورد کشف گرافن در سال ۲۰۰۴ و اولین گزارش و کاربرد آن در ایران در سال ۲۰۰۹ در مجله معتبر انجمن شیمی آمریکا، ارائه اولین گزارش بین‌المللی در مورد سازوکار برهمکنش گرافن با میکروارگانیسم‌ها و سلول‌ها در سال ۲۰۱۰ در مجله معتبر ACS Nano در انجمن شیمی آمریکا و در سال ۲۰۱۲ در مجله معتبر Biomaterials، انتشار اولین مقاله مروری علمی در زمینه گرافن و کاربرد‌های زیست فناوری آن در مجله معتبر Chemical Review، اولین گزارش ساخت نانو ربات‌های گرافنی در سال ۲۰۱۶ و انتشار آن در مجله Nano Letters، اولین فعالیت علمی در زمینه ساخت و بکارگیری نانو حباب‌ها در کشور در سال ۲۰۱۸ و انتشار گزارش آن در انجمن کربن آمریکا، بخشی از فعالیت‌های علمی و پژوهشی ایشان می‌باشد.

عضویت در کمیته علمی آزمایشگاه ملی ماده چگال در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از سال ۱۳۹۴، عضویت در هیئت تحریریه ۵ مجله بین‌المللی، استاد نمونه آموزشی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۸۷-۱۳۸۸، پژوهشگر نمونه دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۸۹، پژوهشگر نمونه دانشگاه صنعتی شریف در سال‌های ۱۳۸۹، ۱۳۹۱، ۱۳۹۲، پژوهشگر پراستناد دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۹۲، قرار داشتن در بین ۲۰ محقق برتر کشور در جشنواره برترین‌های فناوری نانو از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۶، رتبه دوم محقق جوان در جشنواره برترین‌های فناوری نانو در سال ۱۳۸۳، برخی دیگر از فعالیت‌ها و سوابق پژوهشی درخشان خویی است.

ایشان از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ موفق به کسب رتبه‌های برتر جشنواره برترین‌های فناوری نانو شد. همچنین از دیگر افتخارات کسب شده توسط اخوان می‌توان به؛ انتخاب وی بعنوان پژوهشگر بین‌المللی یک درصد در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ از طرف پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC، محقق پراستناد بین‌المللی از سوی موسسه Publons در سال ۲۰۱۸ در حوزه شیمی و در سال ۲۰۲۰ در حوزه بین رشته‌ای شیمی و مواد، منتخب فدراسیون سرآمدان در سال‌های ۱۳۹۵ (نفر اول)، ۱۳۹۶ (نفر چهارم)، ۱۳۹۷ (نفر هفدهم)، ۱۳۹۸ (جزو ۴۰ نفر اول) و ۱۴۰۰ (جزو ۲۰ نفر اول)، پژوهشگر بین‌المللی یک درصد در سال ۱۳۹۴، سرآمد علمی کشور در سال ۱۴۰۰، اشاره کرد.
امید اخوان در سال ۲۰۲۰ اولین مدل ساختاری برای الکترون به عنوان بنیادی‌ترین ذره جهان در چارچوب فیزیک سیاهچاله و مکانیک کوانتومی را در مجله Acta Scientific معرفی کرد. همچنین تاکنون موفق به انتشار حدود ۲۰۰ مقاله بین‌المللی با نزدیک به ۲۰.۰۰۰ ارجاع و H-شاخص ۶۷ شده است.