دیجیزا/ گونه‌ای جدید از گیاه ارکیده که در ماداگاسکار کشف شده لقب زشت ترین ارکیده جهان را به خود اختصاص داد.
سازمان باغ گاه‌شناسی سلطنتی کیو (Royal Botanic Gardens, Kew) به گونه‌ای جدید از گیاه ارکیده با نام علمی Gastrodia agnicellus لقب زشت‌ترین ارکیده جهان را داد. محققان می‌گویند گل‌های این ارکیده «کوچک، قهوه‌ای و زشت» هستند.

به گفته محققان G. agnicellus باری دیگر اهمیت محافظت از محیط زیست را گوشزد می‌کند، چرا که با وجود گذشت مدت زمان کوتاه از کشف آن یکی از گونه‌های در معرض خطر به شمار می‌رود. این گیاه قسمت اعظم عمر خود را زیر خاک می‌گذارند و در فصل تابستان (ماه‌های اوت و سپتامبر) برای گل و میوه دادن از گیاخاک (leaf humus) بیرون آمده و دوباره ناپدید می‌شود.

 گل‌های این ارکیده تنها ۱۱ میلیمتر طول داشته و رنگ آن‌ها از قهوه‌ای تا سفید متغیر است. G. agnicellus مثل اغلب ارکیده‌ها جزو گیاهان پایا (perennial) به شمار می‌رود یعنی تا سال‌ها عمر کرده و با قارچ‌ها همزیستی می‌کند. اغلب ارکیده‌ها فقط در آغاز زندگی برای تأمین مواد مغذی خود به همزیستی با قارچ‌ها وابسته هستند، اما G. agnicellus هیچ گونه سلولی برای فتوسنتز ندارد بنابراین در تمام طول عمر به قارچ‌ها وابسته است.

محققان در ابتدا تصور می‌کردند G. agnicellus رایحه مشمئزکننده‌ای داشته باشد چرا که گیاهان زشت اغلب با متصاعد کردن رایحه‌ای شبیه گوشت فاسد حشرات را جذب کرده و از آنها برای گرده افشانی استفاده می‌کنند، ولی ارکیده مورد بحث برخلاف انتظار رایحه‌ای «باطراوت و شبیه مرکبات» متصاعد می‌کند. محققان اضافه می‌کنند که هنوز نحوه گرده افشانی این گیاه را نمی‌دانند، اما ارکیده‌ها گیاهانی با قابلیت تطبیق‌پذیری بالا هستند بنابراین G. agnicellus احتمالاً با شیوه‌ای منحصر به فرد گرده افشانی کرده و زنده مانده است.

ارکیده یاد شده در منطقه‌ای کوچک در ماداگاسکار کشف شده و محققان معتقدند به خاطر افزایش کشاورزی و آتش سوزی در معرض خطر انقراض قرار دارد.