مجله ایلیاد/ بر اساس مطالعه‌ی جدیدی که نتایج آن در مجله‌ی BMJ منتشر شده است، محققین دریافته‌اند که استفاده از غذاهای گیاهی باکیفیتی مانند حبوبات، خشکبار و سویا به جای گوشت قرمز می‌تواند خطر بروز بیماری‌های عروق کرونری قلب را کاهش دهد. استفاده از لبنیات و غلات کامل به جای گوشت قرمز و استفاده از تخم‌ مرغ به جای گوشت‌های قرمز فرآوری شده نیز این خطر را کاهش می‌دهد.

شواهد مستحکمی وجود دارد که نشان می‌دهند مصرف زیاد گوشت قرمز مخصوصاً انواع فرآوری شده‌ی آن مانند بیکن، هات‌داگ و سوسیس ارتباط مستقیمی با افزایش مرگ و میر و بروز بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی دارد. مطالعات گذشته معمولاً در مقایسه‌ی گوشت قرمز با منابع مشابه پروتئین‌ و انرژی ناتوان بوده‌اند.
 
به همین دلیل، دکتر «لیلا الشر» از دانشگاه هاروارد به همراه همکارانش به بررسی ارتباط مصرف گوشت قرمز کامل و گوشت فرآوری شده با خطر بروز بیماری عروق کرونری قلب پرداخته‌اند و اثر جایگزینی دیگر منابع پروتئینی به جای گوشت قرمز را بر این بیماری مورد مطالعه قرار داده‌اند.

محققین برای انجام این مطالعه، داده‌های مربوط به ۴۳،۲۷۲ مرد آمریکایی را جمع‌آوری و آنالیز کرده‌اند. این مردان از سال ۱۹۸۶ میلادی، پرسشنامه‌های مربوط به رژیم غذایی را پُر کرده‌اند و تا سال ۲۰۱۶ هر چهار سال یک بار مجدداً این کار را انجام داده‌اند. دیگر اطلاعات مربوط به سبک زندگی و تاریخچه‌ی بیماری‌های این مردان نیز به صورت دقیق جمع‌آوری شده است.
برآوردهای محققین نشان داده است که مصرف روزانه‌ی گوشت قرمز کامل باعث می‌شود، احتمال بروز بیماری‌های عروق کرونری قلب تا ۱۲ درصد افزایش پیدا کند. برای گوشت‌های فرآوری شده این افزایش حدود ۱۵ درصد بوده است. در عوض با جایگزینی گوشت قرمز با دیگر منابع پرتئینی شامل خشکبارها و حبوبات و سویا، کاهش ۱۴ درصدی خطر بروز بیماری‌های عروق کرونری قابل مشاهده است. در بین مردان بالای ۶۵ ساله این کاهش ۱۸ درصد است.

جایگزینی گوشت قرمز کامل و گوشت فرآوری شده با غلات کامل، لبنیات و تخم‌مرغ نیز باعث کاهش خطر بروز بیماری‌های عروق کرونری شده است. برای مردان جوان این کاهش بیشتر و حدود ۲۰ درصد بوده است. جایگزینی گوشت قرمز با ماهی کامل تاثیری بر بروز بیماری‌های قلبی نداشته است. البته شاید نحوه‌ی پخت ماهی نیز در این زمینه تاثیر داشته است.
نتایج این مطالعه با اثر مصرف غذاهای گیاهی باکیفیت در کاهش سطح کلسترول خون نیز سازگار است و در کل نشان می‌دهد محدود کردن مصرف گوشت قرمز و جایگزینی آن با منابع گیاهی پروتئین مزایای زیادی برای سلامتی دارد. این کار اثرات زیست‌محیطی مهمی نیز دارا است.