فرادید/ پرندگان آواز می‌خوانند تا قلمرو خود را مشخص و از آن دفاع کنند، اما طبق یک پژوهش جدید، این ترانه‌خوانی قلمروگسترانه، به گوش آدم‌ها خوش می‌نشیند و حتی اگر ضبط شده باشد، سرخوشی انسان را بسیار افزایش می‌دهد.
بر پایه پژوهش‌هایی که هرروز دامنه آن‌ها گسترش می‌یابد، گردش در طبیعت برای سلامت انسان مفید است، اما تحقیقات اندکی درباره علت‌های این پدیده انجام گرفته است. گروهی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی ایالتی کالیفرنیا نقش صدای آواز پرندگان را در نحوه درک مردم از تجربه کلی خود، و نیز ارزیابی آن‌ها را از شادی خود در مناطق دور از محیط‌های انسانی، بررسی کرده‌اند.

دانیل فرارو، دانش‌آموخته زیست‌شناسی و سرپرست این گروه پژوهشی، می‌گوید: «شواهد فراوانی مبنی بر آثار مثبت گردش در طبیعت بر سلامت و شادی انسان‌ها در دست است، ولی در مورد این که کدام ویژگی‌های خاص طبیعت باعث این بهبود حال می‌شوند، تحقیقات اندکی انجام شده است.
عوامل احیاکننده وشادی‌بخش طبیعت در مجموع می‌تواند بر چندین حس انسان اثر بگذارد، اما در این پژوهش ما برای نخستین‌بار یکی از این عوامل (صدا) را به شکل تجربی در محیط دستکاری می‌کنیم تا اهمیت آن را در تجربیات انسانی در طبیعت نشان بدهیم.»

خانم فرارو و همکارانش در این پژوهش بلندگو‌هایی مخفی در دو بخش از مسیر‌های پیاده‌روی در بوستان‌های کوهستانی و فضای باز بولدر در کلرادو کار گذاشتند و آواز ضبط شده گروه‌های مختلفی از پرندگان را پخش کردند. پژوهشگران در هر بخش از مسیر پیاده‌روی، متناوب و به‌صورت یک‌هفته درمیان، صدای آواز پرندگان را پخش می‌کردند یا بلندگو‌ها را خاموش می‌کردند و پس از عبور افراد از آن بخش‌ها، با آن‌ها مصاحبه می‌کردند.

کسانی که آن آواز پرندگان را شنیده بودند، حتی اگر پی می‌بردند که صدا‌ها طبیعی نیستند و ضبط‌شده‌اند، احساس خوشی بیشتری نسبت‌به افرادی داشتند که صدا برایشان پخش نشده بود. نتایج این بررسی آماری نشان داد که هم خود صدا‌ها و هم حس وجود تنوع زیستی، می‌توانند موجب احساس شادی و خوشی بیشتری در افراد شوند.
در نخستین مسیر، گردشگران پیاده‌ای که بیشتر آواز پرندگان را شنیده بودند، فقط گفتند که حس بهتری داشتند، اما نگفتند که به نظر آن‌ها در آن بخش از مسیر، شمار پرندگان افزایش یافته است. اما به نظر گردشگران مسیر دیگری که آن‌ها هم بیشتر آواز پرندگان را شنیده بودند، تعداد پرندگان آن مسیر بیشتربه‌نظر رسیده بود و محققان دریافتند که همین حس وجود موجودات بیشتر، باعث شده است که آن‌ها احساس بهتری داشته باشند.

کلینتون فرانسیس، استاد زیست‌شناسی دانشگاه صنعتی کالیفرنیا که بر این پژوهش نظارت می‌کند، می‌گوید: «ما انسان‌ها جانورانی چنان متکی به بینایی هستیم که میزان تاثیرپذیری خود از صدا را دست‌کم می‌گیریم.»
او می‌گوید: «هنوز هم حیرت‌زده‌ام که چطور فقط ۷ تا ۱۰ دقیقه شنیدن این آواز‌ها می‌تواند این همه حس خوشی انسان را افزایش دهد. این قضیه واقعا بر این موضوع تاکید می‌کند که شنوایی برای ما و احتمالا سایر جانوران چه اندازه اهمیت دارد.»

به گفته این پژوهشگران، یافته‌های آن‌ها بر نیاز به بهبود فضای صوتی طبیعی در داخل و بیرون مناطق حفاظت‌شده صحه می‌گذارد. آنان بر این باورند که کاهش آلودگی صوتی انسانی، موجب شادمانی و سرخوشی بیشتر در انسان می‌شود، زیرا صدا‌های طبیعی و ازجمله آواز پرندگان را راحتتر می‌شنود.

خانم فرارو می‌گوید: «طبق نتایجی که به‌دست آوردیم، مدیران بوستان‌ها باید آلودگی‌های صوتی انسانی را کاهش دهند، چون نه‌تن‌ها روشی مقرون‌به‌صرفه‌ای برای بهبود تجربه بازدیدکنندگان است، که برای حیات وحش نیز مفید است.»