دیجیزا/ کاربران به ‌دلیل ردیابی شدن در حالت Incognito مرورگر کروم، از گوگل شکایت کردند. هنوز نتیجه این شکایت مشخص نشده است.
   
به گزارش انگجت، یک قاضی ایالت کالیفرنیا روز جمعه گوگل را به جمع‌آوری اطلاعات کاربران و ردیابی آن‌ها در حالت وب‌گردی ناشناس (Incognito) مرورگر کروم متهم کرد.

قاضی لوسی کو درخواست گوگل برای بستن این پرونده را رد و به این موضوع اشاره کرد که گوگل بدون اطلاعات دادن به کاربران اطلاعات آن‌ها را در حالتی می‌خواستند از اطلاعات خود محافظت کنند، جمع‌آوری می‌کند. همین موضوع باعث شد شاکیان بتوانند از گوگل شکایت کنند و شانس بالایی برای برنده شدن در این پرونده دارند.

قاضی اتهام گوگل را گمراه کردن کاربران اعلام کرده است؛ زیرا این شرکت می‌گوید اطلاعات وبگردی وب‌گردی ناشناس در کروم مخفی می‌ماند و کسی به آن‌ها دسترسی نخواهد داشت. البته گوگل به این شکایت واکنش نشان داده و اعلام کرده است که کاربران با سیاست‌های حریم شخصی موافقت کرده‌اند و می‌دانند گوگل از اطلاعات آن‌ها در حالت ناشناس استفاده می‌کند.

در سیاست‌های حریم شخصی گوگل اعلام شده است که استفاده از حالت Incognito به معنای نامرئی شدن نیست و وب‌سایت‌های مختلف می‌توانند روی فعالیت کاربران نظارت داشته باشند.

هنوز مشخص نیست این پرونده حقوقی به سود گوگل به پایان برسد یا به نفع شاکیان. نتیجه این شکایت می‌تواند باعث ایجاد تغییرات اساسی یا پرداخت خسارت به شاکیان شود.

معمولاً پرونده‌های حقوقی که به نفع شاکیان به پایان می‌رسند، با پرداخت خسارت به آن‌ها همراه هستند. استفاده از حالت وب‌گردی ناشناس در کروم باعث می‌شود نتایج جست‌وجو و کوکی‌ها روی دستگاه کاربر ثبت نشوند؛ اما روند فعالیت کاربر را پنهان نمی‌کند.

هنوز مشخص نیست چه تعداد از کاربران با روند اصلی ویژگی Incognito آشنایی دارند. این شکایت می‌تواند باعث شود که گوگل اطلاعات بیشتری درباره استفاده از این ویژگی منتشر کند و به کاربران بگوید چه اطلاعاتی را جمع‌آوری نمی‌کند.

این شکایت به‌نوعی انتقادی به گوگل برای ارائه ندادن اطلاعات شفاف در قسمت سیاست‌های حریم شخصی  محسوب می‌شود. کاربران بسیار کمی قوانین حریم شخصی گوگل را از اول تا آخر می‌خوانند و این موضوع می‌تواند مشکلاتی در حوزه حریم شخصی ایجاد کند.