در فروردین ماه سال جاری خودروسازان طبق دستور دولت، اقدام به تکمیل و تجاری‌سازی محصولات ناقص انباشت شده در پارکینگ های خود کرده اند که همین مساله منجر به کاهش تولید شده است.

بررسی آمار ارائه شده از سوی خودروسازان به بورس در فروردین ماه نشان می‌دهد که سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع ۴۳ هزار و ۴۷۷ دستگاه انواع محصول سواری را تولید کرده اند که در مقایسه با تیراژ حدوداً ۶۳ هزار دستگاهی در فروردین ۱۴۰۰، تولید خودروسازان حدود ۳۱‌ درصد با کاهش همراه بوده است.

البته بر اساس تجارت سال‌های گذشته، کاهش تولید خودرو در فروردین ماه به عنوان ماه نخست سال تقریباً طبیعی است اما افت ۳۱ درصدی بیشتر از پیش بینی‌ها بود و بر خلاف روال معمول در سالهای گذشته است.

بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد که در فروردین ماه سال جاری خودروسازان طبق دستور دولت، اقدام به تکمیل و تجاری‌سازی محصولات ناقص انباشت شده در پارکینگ‌های خود کرده اند؛ به گونه‌ای که بخشی از قطعات را که برای تولید جدید بود را جهت تکمیل خودروهای ناقص، به کار گرفته اند.

به عنوان نمونه گروه خودروسازی سایپا در این رابطه ضمن اشاره به اینکه میزان خودروهای ناقص در فروردین ماه سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۴۷ درصد کاهش یافته، اعلام کرده است که «موجودی خودروهای ناقص گروه سایپا که در پایان فروردین ماه سال گذشته حدود ۵۸ هزاردستگاه بود با انجام تکمیل کاری، تا پایان فروردین ماه سال جاری به حدود ۳۱ هزار دستگاه رسید.»

گروه خوردوسازی ایران خودرو نیز اعلام کرد که از ابتدای فروردین تکمیل خودروهای ناقص را به صورت ویژه در دستور کار قرار داده است.