دیجیزا/ امسال سال کبیسه است. افرادی که سی‌ ام اسفندماه ۱۳۹۹متولد می‌شوند باید چهار سال منتظر بمانند تا بتوانند روز تولدشان را جشن بگیرند چراکه تا چهار سال بعد که یک سال کبیسه داریم هیچ اثری از روز ۳۰ اسفند در تقویم دیده نخواهد شد.
این گروه تنها افرادی هستند که فقط در سال‌های کبیسه می‌توانند سالروز تولدشان را جشن بگیرند. اگرچه با گذشت هرسال یک سال به سن آن‌ها افزوده می‌شود اما روز تولدشان در تقویم سه سال بعد غایب است.

بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی سازمان ثبت‌احوال کشور سال کبیسه گذشته حدود ۱۵۰۰ نفر در آخرین روز سال یعنی ۳۰ اسفند سال ۱۳۹۱ متولد شدند. در  سال‌های ۱۳۷۵، ۱۳۷۹، ۱۳۸۳، ۱۳۸۷ و همچنین سال ۱۳۹۱ و۱۳۹۵ سال‌های کبیسه بوده است؛ که در این سال‌ها به‌طور میانگین ۱۵۰۰ نفر در آخرین روز سال متولدشده‌اند.
در تقویم رسمی کشور ما بر اساس قاعده‌ای که تحت عنوان قاعده نوروز تحویلی یا قانون نانوشته از آن نام‌برده می‌شود سال‌های کبیسه خود به‌ خود مشخص می‌شود.
به‌عبارت‌دیگر زمان تحویل سال تنظیم‌ کننده تقویم است. اگر هرسال ۳۶۵ روز و ۶ ساعت باشد هر چهار سال یک‌بار یک سال کبیسه داریم اما ازآنجاکه در حقیقت یک سال ۳۶۵ روز و ۵ ساعت و ۴۹ دقیقه است، گاهی پنج سال طول می‌کشد تا مجموع این ساعت‌ها برابر با یک روز باشد؛ بنابراین ما در تقویم رسمی کشورمان کبیسه چهار یا پنج‌ساله داریم.

 اگر بخواهیم سال‌ های کبیسه بعدی را اعلام کنیم نمی‌ توانیم مانند تقویم میلادی بر اساس یک معادله ساده این سال‌ها را پیش‌بینی کنیم بلکه لازم است برای کبیسه گیری و اعلام سال‌های کبیسه بعدی محاسباتی انجام شود.

در تقویم میلادی نیز بر اساس قوانینی ساده هر چهار یا هشت سال یک‌بار، یک سال کبیسه در نظر گرفته می‌شود. در این سال‌ها ماه فوریه به‌جای این‌که ۲۸ روزه باشد ۲۹ روزه است و افرادی که در روز ۲۹ فوریه متولدشده باشند برای این‌که بتوانند بار دیگر در چنین روزی تولدشان را جشن بگیرند باید ۴ یا ۸ سال منتظر بمانند. در تقویم هجری شمسی و تقویم میلادی فقط یک روز از سال است که در سال‌های کبیسه در تقویم وجود دارد و در سال‌های غیر کبیسه اثری از این روز در تقویم دیده نمی‌شود.

در تقویم هجری قمری نیز بر اساس این‌که هلال ماه بعد در چه روزی دیده شود ممکن است ماهی دریک سال ۲۹ روزه و در سال بعد ۳۰ روزه باشد؛ اما جالب است بدانید در تقویم‌های ترکیبی که در حقیقت ترکیبی از دو تقویم خورشیدی و مهی است تقریبا هر سه سال یک‌بار یا به‌طور دقیق‌تر هفت بار در هر نوزده سال، ماه سیزدهمی به ماه‌های سال افزوده می‌شود.
این کار با این هدف انجام می‌شود که این نوع گاه‌شماری با فصول سال تطابق داشته باشد؛ اما به‌این‌ترتیب در کشورهایی مانند چین – که تقویم رایج در این کشورها نوعی تقویم ترکیبی است؛به گزارش دیجیزا،افرادی که در این ‌یک ماه یعنی ماه سیزدهم سال متولد می‌شوند باید دو یا سه سال منتظر بمانند تا بتوانند ماه مشابهی را در تقویم کشورشان تجربه کنند. بدون تردید تعداد افرادی که در این ‌یک ماه متولدشده‌اند در مقایسه با افرادی که در آخرین روز سال کبیسه متولد می‌شوند به‌مراتب بیشتر خواهد بود.