دیجیزا/ راکت فالکن ۹ اسپیس ایکس ۶۰ ماهواره دیگر متعلق به سرویس اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» را با موفقیت در مدار زمین رها کرد. اسپیس ایکس با این مأموریت موفق شد به رکورد ۹ پرتاب و فرود برسد.

 
راکت فالکن ۹ ظهر یکشنبه به وقت ایران از مرکز فضایی کندی پرتاب شد. حدوداً ۶۵ دقیقه پس از پرتاب، مرحله بالایی راکت، ۶۰ ماهواره استارلینک را در مدار رها کرد تا ناوگان این سرویس اینترنتی به رقم چشمگیر ۱۲۶۰ ماهواره برسد.

این مأموریت که بیست و دومین پرتاب استارلینک به شمار می‌رود، هشتمین پرتاب راکت فالکن ۹ در سال ۲۰۲۱ را رقم زد و تنها حدود ۷۲ ساعت پس از مأموریت بیست و یکم انجام شد که در طی آن یک راکت فالکن ۹ دیگر ۶۰ ماهواره را در مدار رها کرد.
بوستر فالکن ۹ حدوداً ۸ دقیقه و ۳۰ ثانیه پس از پرتاب روی کشتی خودران در اقیانوس اطلس فرود آمد. این بوستر برای نهمین مرتبه بود که مورد استفاده قرار می‌گرفت که رکوردی دیگر برای فالکن ۹ محسوب می‌شود. این راکت اولین بار مارس ۲۰۱۹ و در مأموریت بدون سرنشین Demo-1 مورد استفاده قرار گرفت و پیش از مأموریت دیروز، پنج مرتبه دیگر ماهواره‌های استارلینک را به مدار برده است.

اسپیس ایکس حالا می‌خواهد این بوستر را برای دهمین مرتبه پرتاب کرده و به رکورد جدیدی دست پیدا کند. البته عملکرد این بوستر آنقدر خوب بوده که یکی از مدیران ارشد این شرکت می‌گوید امکان پرتاب آن بیشتر از ده مرتبه هم وجود دارد.
  
«Hans Koenigsmann»، یکی از مهندسین ارشد ساخت و ایمنی پرواز در اسپیس ایکس می‌گوید این شرکت با هر پرتاب و فرود در حال یادگیری و بهبود راکت است. او گفت زمانی که بوستر به رکورد ۱۰ پرتاب برسد، «اسپیس ایکس پس از انجام بررسی‌ها امکان استفاده مجدد از آن را ارزیابی خواهد کرد.» وی افزود پس از تعویض برخی قطعات فرسوده ممکن است بتوان دوباره از بوستر استفاده کرد.

البته رکوردزنی اسپیس ایکس با فالکن ۹ بدون مشکل هم نبوده است. یکی از بوسترهای این شرکت در نوزدهمین پرتاب استارلینک که اواخر بهمن ماه (۱۵ فوریه) انجام شد، نتوانست روی کشتی کشتی فرود بیاید و اجازه نداد اسپیس ایکس به رکورد ۲۵ پرتاب و فرود متوالی راکت فالکن ۹ روی خشکی یا دریا دست یابد. اسپیس ایکس علت این حادثه را خاموش شدن موتور حین پرواز به خاطر مکیده شدن گاز داغ عنوان کرد.