دیجیزا/ نتایج بررسی های جدید محققان انگلیسی نشان از آن دارد که پتانسیل ویروس کرونا برای جهش های جدید و حیواناتی که می توانند برای چنین جهش هایی از آن پذیرایی کنند، بسیار بیشتر از آن است که تاکنون تصور می شده است.
بر اساس مطالعه ای جدیدی که نتایج آن اخیراً در نشریه معتبر Nature Communications منتشر شده است، به پدیده ایجاد انواع جدیدی از ویروس کرونا در بدن حیوانات اهلی و وحشی، احتمالاً کمتر از آن چه واقعاً اهمیت دارد، پرداخته شده است و لازم است دانشمندان با جدیت بیشتری به این موضوع بپردازند.

در مطالعه فوق از پستانداران محتلفی که میزبان بالقوه سویه های جدید ویروس کرونا هستند یاد شده که در کنار میزبان های معروف قبلی یعنی مانند خفاش های نعل اسبی، گربه سیویت و پانگلین، به عنوان کاندیداهای جدید شناسایی شده اند.

به گفته محققان انگلیسی مجری این تحقیق، پیش بینی درست و به موقع این که کدام حیوانات به طور بالقوه می توانند منشأ شیوع ویروس کرونا در آینده باشند، می تواند روش هایی را برای کاهش خطر ظهور چنین ویروس هایی در جمعیت انسانی ایجاد کند.

معمولاً ویروس های جدید کرونا هنگامی به وجود می آیند که یک حیوان میزبان، همزمان به دو یا چند سویه مختلف این ویروس آلوده شده و ماده ژنتیکی جدیدی را به وجود آورند.
به بیان متخصصان، در حال حاضر درک ما از میزان حساس بودن پستانداران مختلف به ویروس های مختلف کرونا محدود است و باید این اطلاعات را بسط داد. چنین اطلاعاتی می تواند دانش ما را راجع به محل وقوع چنین ترکیب های جدید ژنتیکی را افزایش دهد.

در این راستا محققان به سرپرستی دانشگاه لیورپول انگلستان با استفاده از یک روش یادگیری ماشین توانستند به پیش بینی روابط بین ۴۱۱ سویه ویروس کرونا و ۸۷۶ گونه پستانداران به عنوان میزبان بالقوه این ویروس پرداخته و از این طریق شکاف ذکرشده در دانش فعلی را برطرف نمایند.

تجزیه و تحلیل انجام شده توسط این دانشمندان نشان می دهد که میزان ارتباط بین گونه های پستانداران و سویه های مختلف ویروس کرونا نسبت به مشاهدات تجربی فعلی، حداقل ۱۱ برابر بیشتر است!
آن ها تخمین می زنند که گونه های پستانداری که به طور همزمان با چهار یا بیشتر سویه ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنند، احتمالاً بیش از ۴۰ برابر میزان مشاهده شده است. به عنوان مثال پیش بینی می شود که گربه سیویت و خفاش نعل اسبی هرکدام به تنهایی و به ترتیب میزبان ۳۲ و ۶۸ ویروس مختلف کرونا باشند!

این یافته ها همگی نشان می دهند که گونه های پستانداری که ممکن است دارای پتانسیل پناه دادن به سویه های جدید SARS-CoV-2 باشند، بسیار بیشتر از آن است که به طور معمول تصور می شده است. برای مثال آن ها، جوجه تیغی معمولی، خرگوش اروپایی و نوعی شتر را از این جمله برشمرده اند.

مجریان این پژوهش اعتقاد دارند شناسایی گونه های بالقوه پر خطر برای تولید سویه های جدید ویروس کرونا ممکن است به تلاش های نظارتی ما برای کنترل کووید-۱۹ کمک کند و می تواند به اطلاع رسانی استراتژی های پیشگیری و همچنین ارائه یک سیستم هشدار سریع برای ویروس های جدید کرونا منجر شود.