دیجیزا/ کدوئین یکی از معروف ترین مسکن هاست که برای آرام کردن طیف وسیعی از دردها مورد استفاده قرار می گیرد. اما این دارو هم مانند بسیاری از داروهای دیگر دارای عوارض جانبی است که شاید از خطرناک ترین آنها، سطحی و کوتاه شدن تنفس باشد.
به نقل از express، معمولا کدوئین به عنوان یک مسکن با ماندگاری طولانی، زمانی کارآمد می شود که داروهای مسکنی چون ایبوپروفن، آسپرین و استامینفون معمولی قادر به تسکین درد نباشند. محققان انگلیسی بر این باورند که کدوئین با توقف ارسال سیگنال درد از رشته های عصبی به مغز باعث تسکین درد می شود.
با وجود این که این دارو هم ممکن است با عوارضی همراه باشد، اما همه افراد این عوارض را تجربه نمی کنند و هر چه دوز مصرف کدوئین بالاتر باشد، احتمال بروز عوارض در فرد بیشتر می شود. به طور کلی، از هر ۱۰۰ نفر ممکن است یک نفر با عوارض ناشی از مصرف این مواجه شود.

افراد در معرض خطر
سطحی و کوتاه شدن تنفس یکی از خطرناک ترین عوارض مصرف کدوئین است که علاوه بر آن ممکن است با عوارضی چون سفت شدن ماهیچه ها، کاهش فشار خون همراه با خستگی و احساس گیجی و صرع همراه باشد. البته بیشتر این عوارض به مرور که بدن با دارو سازگاری پیدا می کند، از بین می رود اما مشکل تنفسی را باید جدی بگیرید.

 اما محققان به افرادی که از مشکلات تنفسی، کبدی و کلیوی رنج می برند توصیه کرده اند که در صورت مشاهده این قبیل علائم حتما به پزشک مراجعه کنند. همچنین افراد مبتلا به وضعیت التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت زخمی نیز باید با احتیاط نسبت به مصرف کدوئین اقدام کنند. همچنین اگر باردار یا شیرده هستید، تنها با دستور پزشک مجاز به مصرف این دارو هستید.
اگر باید به دلیل مشکلی که دارید در درازمدت از کدوئین استفاده کنید، به مرور بدن با آن سازگار شده و عوارض را تحمل می کند اما مراقب باشید که هرگز به طور ناگهانی مصرف آن را قطع نکنید چون ممکن است با عوارضی ناخواسته مواجه شوید. پیش از اقدام به قطع کدوئین، با پزشک مشورت کنید تا به مرور زمان، ابتدا با کاهش دوز مصرفی، مقدار مصرف دارو را در شما کاهش دهد.
قطع ناگهانی کدوئین ممکن است در شما با عوارضی چون احساس آشفتگی، احساس اضطراب، لرزش بدن و تعریق همراه باشد بنابراین، اگر بیش از چند هفته از مصرف مداوم این دارو می گذرد، هرگز بدون نظر پزشک و به طور ناگهانی مصرف آن را قطع نکنید.