گزارشی که توسط برخی از اعضای سابق FBI فاش شده نشان می‌دهد که هواوی با دکل های مخابراتی خودش به دنبال جاسوسی از تأسیسات اتمی آمریکا بوده است.
 
سال‌ها است که شایعاتی مبنی بر همکاری شرکت هواوی با دولت کمونیست چین وجود دارد و گفته می‌شود این شرکت تجهیزاتی را برای جاسوسی در دکل های مخابراتی و تلفن‌های همراه خودش قرار داده که می‌تواند اطلاعات اشخاص و شرکت‌ها را برای دولت چین جمع‌آوری کند. گرچه هم هواوی و هم دولت چین بارها این همکاری را رد کرده‌اند، اما همواره تا به امروز این شایعات وجود داشته است. در سال ۲۰۱۸ هم، دولت ایالات متحده به تمام متحدانش گفت که به هیچ عنوان از تجهیزات شبکه ۵G هواوی استفاده نکنند.

تحقیقات روی دکل های مخابراتی هواوی همچنان ادامه دارد
هواوی به عنوان یک شرکت پیشرو تجهیزات مخابراتی در جهان، علیرغم تلاش‌های بازدارنده ایالات متحده اما همچنان مشغول فعالیت در این حوزه است. تنها چند کشور از متحدان آمریکا از جمله انگلیس این هشدار را جدی گرفته‌اند، در حالی که برخی دیگر همچنان از تجهیزات شبکه ۵G هواوی در کشور خود استفاده می‌کنند و پیش از اعمال تحریم‌های بین‌المللی، این تجهیزات را وارد کرده‌اند.

اما امروز CNN‌ گزارشی را منتشر کرده که دوباره این شایعات را داغ کرده است. این رسانه می‌گوید FBI در دوران ریاست جمهوری اوباما تحقیقاتی را روی برج‌های مخابراتی نصب شده در نزدیکی پایگاه‌های نظامی ایالات متحده واقع در ایالت‌های غرب میانه آمریکا (Midwest) انجام داده است. FBI در این تحقیقات، تجهیزاتی را در آنتن‌های ارتباطی هواوی کشف کرده‌اند که می‌تواند «روی ارتباطات بسیار امنیتی در وزارت دفاع ایالات متحده شامل تجهیزات ارتباطی که توسط فرماندهان استراتژیکی ایالات متحده که مسئول تسلیحات هسته‌ای این کشور هستند استفاده می‌شود، نظارت داشته باشد».

یکی از کارمندان سابق FBI که در جریان این تحقیقات بوده می گوید:

این جاسوسی شامل برخی از حساس‌ترین فعالیت‌های ما می‌شود و روی فرماندهی و کنترل ما بر سه‌گانه نیروهای هسته‌ای تأثیرگذار است. وقتی این امکان را داشته باشد که ارتباط را مختلف کند، آن وقت فاجعه آمیز خواهد بود.
شرکت‌های ارائه کننده اینترنت بی‌سیم روستایی در ایالات متحده به خاطر قیمت پایین تجهیزات مخابراتی هواوی تمایل داشتند که از تجهیزات این برند استفاده کنند. بسیاری از این خریدها نیز با پرداخت یارانه از سوی صندوق خدمات جهانی FCC انجام می‌شد. سال گذشته FCC رأی به هزینه ۱.۹ میلیارد دلاری از موجودی این صندوق برای تخلیه و جایگزین کردن تجهیزات هواوی و ZTE از شبکه‌های روستایی ایالات متحده داد.

اما هزینه‌های تکمیل این پروژه به ۵.۶ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد تا شرکت‌های مخابراتی بتوانند از پس هزینه مورد نیاز برای جایگزین کردن تجهیزات این دو غول مخابراتی چینی برآیند. در صورتی که کنگره آمریکا با مبلغ کمکی کمک نکند، اپراتورهای روستایی ایالات متحده فقط ۴۰درصد از هزینه‌ای که برای جایگزین کردن تجهیزات مخابراتی انجام داده‌اند را پس خواهند گرفت!

تجهیزات کشف شده، یک تهدید امنیتی بزرگ برای آمریکا بوده است
نتایج این تحقیقات هیچگاه به صورت رسمی اعلام نشد و اکنون هم CNN از طریق چندین منبع ناشناس به این اطلاعات دست پیدا کرده است. FBI نمی‌تواند ثابت کند که این تجهیزات کشف شده در حال ارسال داده‌های دزدیده شده به دولت چین مستقر در پکن بوده‌اند. این درحالی است که چینی‌ها بارها تلاش برای جاسوسی از ایالات متحده را رد کرده‌اند. هواوی به CNN گفته است که دکل های مخابراتی آن‌ها قادر به جاسوسی از وزارت دفاع ایالات متحده نیست.

اما منابع متعددی به CNN گفته‌اند که تجهیزات کشف شده هواوی قابلیت رهگیری ترافیک‌های سلولی تجاری و ارتباطات نظامی را داشته است. این تجهیزات حتی می‌تواند ارتباطات فرماندهی استراتژیک ایالات متحده را نیز مختل کند و جزئیاتی از زرادخانه هسته‌ای ایالات متحده را در اختیار دولت چین بگذارد.

در سال‌هایی که دونالد ترامپ ریاست جمهوری ایالات متحده را در اختیار داشت، هواوی در آستانه تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در جهان بود، ولی ترامپ دسترسی این شرکت به زنجیره تأمین قطعات در ایالات متحده را قطع کرد و این باعث شد هواوی توانایی استفاده از اپلیکیشن‌ها و خدمات گوگل را از دست بدهد. در همان دوران، قانون صادرات جدیدی که توسط وزارت بازرگانی وقت ایالات متحده وضع شد هواوی را از دستیابی به تراشه‌های پیشرفته نیز محروم کرد. این محدودیت‌ها باعث شد هواوی سیستم عامل خودش را توسعه دهد و اکنون از تراشه‌های اصلاح شده قدیمی کوالکام استفاده کند که فقط قادر به پشتیبانی از شبکه ۴G هستند. در همین راستا هواوی کمپانی HONOR را نیز برای آنکه وارد تحریم‌های ایالات متحده نشود، مجبور شد با قیمت ۱۵ میلیارد دلار بفروشد.

پس از روی کار آمدن جو بایدن، وزارت بازرگانی ایالات متحده تحقیقات جدیدی را در مورد هواوی آغاز کرد. این امیدواری جدیدی را در دل چینی‌ها زنده کرد، ولی تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده است.

در حالی که هواوی همچنان بزرگ‌ترین شرکت ارائه کننده تجهیزات مخابراتی در کل جهان است، وقتی صحبت از تلفن‌های هوشمند می‌شود، این شرکت به سایه رفته است و دیگر قدرت سابق را ندارد. این کمپانی که روزی قرار بود تا رتبه نخست برترین گوشی‌سازها در جهان پیش برود، اکنون حتی جزو ۶ برند برتر هم نیست.