شاید تصور کنید که قانونی بودن یک شرکت ثبت شده، همیشه به معنی قانون بودن تمام فعالیت‌های ریز و درشت آن‌ها است. اما در مواردی نیز خلاف این موضوع اثبات می‌شود. بنابر آخرین اخبار و اطلاعات دریافتی، گویا بزرگترین خریداران طلای غیرقانونی اپل، گوگل، مایکروسافت و آمازون هستند.

پلیس برزیل اخیرا یک شرکت ذوب فلزات ایتالیایی به نام Chimet را که به طور غیرقانونی، طلا را از بازرگانی در جنگل‌های آمازون خریداری کرده بود، متهم کرد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، بزرگ‌ترین خریداران طلای غیرقانونی، درو اقع شرکت‌های بزرگ آمریکایی در حوزه فناوری هستند. امثال آمازون، اپل، مایکروسافت و شرکت مادر گوگل، یعنی آلفابت، همه در این لیست حضور دارند. شرکت‌های فناوری اغلب از مقادیر کمی طلا در مدارهای محصولات الکترونیکی استفاده می‌کنند. پلیس فدرال برزیل، شرکت Chimet را به خرید میلیون‌ها دلار طلا از تاجری به نام CHM do Brasil متهم کرده است.

اسناد پلیس نشان می‌دهد که این تاجر نیز خود طلا را از معدنچیان به صورت غیرقانونی خرید می‌کند. بر اساس این داده‌ها، چهار شرکت فناوری آمریکای یعنی آمازون، اپل، مایکروسافت و آلفابت (شرکت مادر گوگل)، Chimet را به عنوان یکی از صدها تامین کننده طلا در پنج سال گذشته لیست کرده‌اند. از آنجایی که Chimet طلای غیرقانونی می‌خرد، این غول‌های فناوری آمریکایی نیز خرید طلا به صورت غیرقانونی را ترجیح می‌دهند.

اپل به طور مشخص به Chimet اشاره نکرده است، اما در بیانیه‌ای اعلام کرده که استفاده از مواد معدنی غیرقانونی استخراج شده را ممنوع می‌کند. اپل ادعا کرده است شرکت‌هایی که استانداردهای آن را رعایت نمی‌کنند، از زنجیره تامین محصولاتش حذف می‌شوند. اینطور که پیداست، می‌توان گفت قانونی شدن استخراج معادن در زمین‌های بومی، استخراج غیرقانونی طلا را افزایش می‌دهد.

به گفته خبرگزاری GizChina، رئیس جمهور راست گرای برزیل، یعنی ژایر بولسونارو که در سال ۲۰۱۹ به قدرت رسید، از قانونی شدن استخراج معادن در زمین‌های بومی حمایت کرد. این امر منجر به افزایش فعالیت‌های معدنی غیرقانونی در برزیل شده است. معادن غیرقانونی، زمین‌ها و جنگل‌های آمازون را ویران کرده است و جیوه نیز به عنوان ماده‌ای سمی و کشنده، رودخانه‌ها را آلوده می‌کند. علاوه بر این، معدنچیان غیرقانونی اغلب با قبایل بومی درگیر می‌شوند.

آژانس اطلاعات برزیل تخمین می‌زند که در دو سال اول ریاست جمهوری بولسونارو، این کشور ۸۴ تن طلای غیرقانونی تولید کرده است. این افزایش ۲۳ درصدی نسبت به دو سال گذشته و معادل نزدیک به نیمی از کل تولید طلای برزیل است. تحقیقات در مورد شرکت Chimet هنوز ادامه دارد. تاکنون هیچ بیانیه رسمی از سوی تولیدکنندگان آمریکایی مبنی بر خرید طلای غیرقانونی در برزیل وجود ندارد.

نظر شما در این مورد چیست؟ به نظر شما چرا شرکت‌های بزرگ آمریکایی دست به خرید طلا به صورت غیر قانونی می‌زنند؟ آیا این کار با هدف کاهش مالیات‌های پرداختی است یا هدف دیگری را دنبال می‌کند؟