گوگل لنز (Google Lens) یک سرویس مبتنی بر هوش مصنوعی است که از دوربین تلفن همراه شما و فناوری یادگیری ماشینی استفاده می‌کند. این برنامه نه تنها اشیاء جلوی شما دوربین شما را شناسایی می‌کند، بلکه آن‌ها را به خوبی درک کرده و کارهایی مانند اسکن کردن، ترجمه، خرید و … را نیز برای شما انجام می‌دهد. این سرویس امکانات بسیار مفیدی را ارائه می‌دهد ولی هنوز خیلی‌ها آشنایی کافی با این نرم‌افزار و کارکردهای آن ندارند. در ادامه به ویژگی‌های گوگل‌ لنز‌ می‌پردازیم.

گوگل لنز چه‌ کاربردهایی دارد؟

گوگل لنز به شما اجازه می‌دهد تا دوربین گوشی خود را سمت هر شئ که می‌خواهید، مثلا یک گل، بگیرید و از دستیار گوگل (Google Assistant) بپرسید که این چه چیزی است. شما نه تنها نوع آن گل را در پاسخ خواهید گرفت، بلکه پیشنهادهایی بر همان اساس نیز دریافت می‌کنید. مثلاً نزدیک‌ترین گل‌فروشی که می‌توانید این گل را از آن تهیه کنید.

یک مثال از کاربردهای دیگر گوگل لنز مربوط به استفاده از وای فای است. تنها کافی است تا استیکر SSID درج شده پشت روتر (مودم) وای فای را اسکن کنید تا گوشی شما به صورت خودکار و بدون نیاز به انجام هیچ کار دیگری به آن شبکه متصل شود. دیگر نیازی نیست تا رمز رو جایی نوشته و یا اینکه آن را خودتان به صورت دستی وارد کنید.

در ادامه به برخی از ویژگی‌های پرکاربرد و محبوب‌تر گوگل لنز اشاره می‌کنیم.

شناسایی اجسام با گوگل لنز

گوگل لنز در واقع به شما اجازه می‌دهد هر چیزی که در اطراف شما قرار دارد را گوگل کنید و این کار را از طریق خواندن خودکار متن و نوشته‌های روی اجسام انجام می‌دهد. اگر هم متنی برای خواندن وجود نداشته باشد، جستجو را بر اساس عکس انجام می‌دهد.

برای مثال،‌ دوستتان مشغول خواندن کتابی است و کنجکاو هستید که اطلاعات بیشتری در مورد این کتاب داشته باشید. دیگر نیازی نیست تا نام کتاب را گوگل کنید. تنها با استفاده از گوگل لنز تصویری از جلد کتاب بگیرید. نرم‌افزار به صورت خودکار خلاصه‌ای از کتاب،‌ نام نویسنده، اطلاعات خرید و یا قرض گرفتن آن را به شما ارائه خواهد کرد. شما همچنین می‌توانید نویسنده‌ی هر جمله‌ای که در هر گوشه و کناری می‌بینید را با استفاده از گوگل لنز پیدا کنید.

این کار را همچنین می‌توانید برای هر چیز دیگری که در اطرافتان قرار دارد انجام دهید، مثل غذا، لباس، ابزار و … تنها کافی است با گوگل لنز از آن‌ها عکس بگیرید تا اطلاعات مختلفی در مورد آن‌ها، کارکردشان و یا طریق خریدشان دریافت کنید.

اضافه کردن رویداد به تقویم

تصور کنید تاریخ یک رویداد را در بیلبورد و یا تبلیغات محیطی دیگر در شهر می‌بینید و به حضور در آن رویداد علاقه‌ پیدا می‌کنید. در حالت عادی باید نرم‌افزار تقویم گوشی را باز کرده و تاریخ را به صورت دستی تنظیم کرده و یک هشدار یادآوری برای آن تاریخ تنظیم کنید.

ولی گوگل لنز این کار را هم برای شما آسان می‌کند. تنها کافی است از تبلیغ یک عکس بگیرید تا نرم‌افزار دستورالعمل‌ها را به صورت خودکار انجام دهد و تاریخ رویداد درج شده روی عکس را به صورت خودکار به تقویم شخصی شما اضافه کند.

ترجمه متن‌ها

ترجمه خودکار یکی از جالب و کاربردی‌ترین قابلیت‌های گوگل لنز است. تصور کنید وارد یک فروشگاه شده و مشغول خرید هستید و نوشته‌های روی محصول تماماً به زبان انگلیسی و یا هر زبان دیگری است که به آن تسلط ندارید. تنها کافی است محصول را جلوی دوربین گوگل لنز قرار دهید تا نوشته‌های درج شده روی آن را به صورت خودکار برای شما ترجمه کند.

این ویژگی به‌خصوص در حین سفرهای خارجی کاربرد خیلی بیشتری برای افراد پیدا می‌کند. برای مثال، تصور کنید وارد یک رستوران شده و هیچ چیزی از منو غذایی آن‌ها را متوجه نمی‌شوید. گوگل لنز به شما کمک می‌کند تا متن روی منو را به سرعت ترجمه کرده و غذای مورد نظرتان را سفارش دهید.

شناسایی ساختمان‌ها و دیدنی‌ها با استفاده از گوگل لنز

گوگل لنز می‌تواند همراه خیلی مناسبی برای سفر شما باشد. در طول سفر احتمالاً با ساختمان‌های جالب مختلفی روبرو می‌شوید و کنجکاو خواهید شد که آن‌ها را بیشتر بشناسید.

مثل همیشه، تنها کافی است یک عکس از آن بگیرید تا گوگل لنز اطلاعات بیشتری در مورد آن برای شما ارائه کند. این ویژگی تنها محدود به ساختمان‌ها نمی‌شود،‌ برخی کاربران از گوگل لنز برای شناسایی گل‌ها و گیاهان نیز استفاده می‌کنند!

اضافه کردن مخاطب به گوشی

استفاده از کارت‌های ویزیت در آینده بسیار متحول خواهد شد و کارت‌های فیزیکی امروزی جای خود را به نسخه‌های جدیدتر خواهند داد. گوگل لنز در این زمینه هم می‌تواند دستیار جالب و کاربردی شما باشد. تنها کافی است تصویری از اطلاعات تماس یک فرد را وارد گوگل لنز کنید تا به‌صورت خودکار آن را در لیست مخاطبان شما اضافه کند.

کپی کردن متن از دنیای واقعی اطراف

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های گوگل لنز، توانایی انتخاب متن‌های روی یک کتاب، جزوه، تبلیغ، وایت برد، محصول،‌ تلویزیون و یا هر نوع متنی در دنیای واقعی و کپی کردن آن است. سپس از این متن می‌توانید در هرکجا که می‌خواهید استفاده کنید.

هوش مصنوعی Imagen گوگل تبدیل متن به عکس را با دقت بالایی انجام می‌دهد
برای انجام این کار، تنها کافی است گوگل لنز را باز کرده و گزینه «Seach with your camera»‌ را از بالای صفحه انتخاب کنید. وارد بخش Text شوید. حالا دوربین گوشی را به سمت متن مورد نظر ببرید و با انگشت خود روی آن بخش لمس کنید. شما می‌بینید که این متن را به‌راحتی می‌توانید انتخاب کنید، گویی که متنی از یک وب‌سایت را در حالت عادی و از مرورگر خود انتخاب می‌کنید.

ارسال متن به سایر دستگاه‌ها

باید قبول کنیم که ما تمام کارهای خود را تنها با گوشی‌های اندروید انجام نمی‌دهیم و کامپیوترهای شخصی هنوز کاربرد ویژه‌ای دارند. یکی از قابلیت‌های جالب گوگل لنز امکان ارسال متن روی اجسام به سایر دستگاه‌ها است.

برای انجام این کار باید همان مراحل بخش قبل را انجام دهید. ولی این مرتبه هنگام کپی کردن،‌ گزینه «Copy to Computer»‌ را انتخاب کنید. اگر با همان حساب کاربری گوگل وارد در کامپیوتر نیز وارد گوگل کروم شده باشید، لیستی از گزینه‌ها را مشاهده خواهید کرد. با انتخاب کامپیوتر مورد نظر، متن در آنجا برای شما ارسال و کپی خواهد شد. حالا تنها کافی است در کامپیوتر متن را هرکجا که می‌خواهید Paste کنید.

استفاده از گوگل لنز برای حل تمرین‌ها

این ویژگی برای دانش‌آموزان و دانشجویان خیلی محبوب و پرکاربرد است. این اپلیکیشن به شما این امکان را می‌دهد تا کمی به مغز خودتان استراحت داده و زحمت حل کردن مسئله و فرمول‌ها را به عهده‌ی هوش مصنوعی گوگل بگذارید. تنها کافی است از مسئله و فرمول پیش روی خودتان عکس بگیرید تا گوگل به صورت خودکار آن را حل و محاسبه کرده و جواب را به شما بیان کند.

برای انجام این کار گوگل لنز را باز کرده، از نوار پایینی صفحه گزینه Homework را انتخاب کنید و دوربین گوشی را به سمت فرمول مورد نظر بگیرید. فرقی نمی‌کند این مسئله روی کاغذ، تخته، مانیتور و یا هرکجای دیگری درج شده باشد. گوگل همه چیز از معادلات اولیه گرفته تا ریاضیات، شیمی، فیزیک و زیست شناسی پیشرفته، مشتاقانه محاسبات شما را انجام می‌دهد و در یک چشم به هم زدن پاسخی را تحویلتان می‌دهد.