مهندسان سامسونگ ایده ساخت عملگرهای عضله‌ای مصنوعی را مطرح کرده‌اند که می‌توانند لمس اشیاء در محیط‌های واقعیت مجازی را ممکن کنند.

اگرچه سامسونگ ظاهرا دیگر از طریق پلتفرم Gear VR به دنبال واقعیت افزوده و مجازی نیست، ولی تحقیق و توسعه روی این فناوری‌ها را متوقف نکرده است. پژوهشگران این شرکت اخیرا در یک مقاله از پروژه‌ای پرده برداشته‌اند که می‌تواند با استفاده از عملگرهای عضله‌ای مصنوعی امکان فوکوس سریع بر روی تصویر در فضاهای AR/VR و بازخوردهای لمسی با کنترلرهای واقعیت مجازی را فراهم کند.

مهندسان سامسونگ با استفاده از آلیاژ حافظه‌دار (SMA) عملگرهای سبکی ساخته‌اند که وزنشان فقط ۰.۲۲ گرم است، اما تحت ۸۰ گرم بار اضافه، می‌توانند حداکثر ۳۰۰ درصد کشش داشته باشند. به عبارت دیگر، عملگرهای عضله‌ای مصنوعی این غول کره‌ای قادر است باری به اندازه ۸۰۰ برابر وزن خود را تحمل کند.

جزئیات این فناوری در مقاله‌ای در مجله علمی Nature Communications به چاپ رسیده است. این مقاله توضیح می‌دهد که فوکوس متغیر در یک هدست واقعیت ترکیبی می‌تواند از طریق این عملگرهای سریع، قدرتمند و سبک به دست آید. عملگرها قادرند لگ میان جابه‌جایی فوکوس کاربر و هر آن‌چه را که در صفحه در حال نمایش است، به حداقل برسانند.

سامسونگ همچنین توضیح داده که چطور این ماژول‌ها با توانایی بالایی که در نسبت قدرت به وزن خود دارند، می‌توانند برای کنترلرهای AR/VR بازخورد لمسی ایجاد کنند. به‌علاوه، اگر دستکشی با این عملگرها ساخته شود، می‌تواند حس شکل‌های مختلف فشار را روی دستان یا انگشتان کاربر ایجاد کند.

این ایده‌ها فعلا تا حدی آینده‌نگرانه به نظر می‌رسند. اگرچه ایده فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازیِ فراگیر بسیار جذاب به نظر می‌رسد، اما فعلا نمی‌توان گفت که چه زمانی باید منتظر عرضه آن‌ها باشیم.

همچنین مشخص نیست که آیا سامسونگ می‌خواهد محصولی را برای ارائه این قابلیت‌ها عرضه کند یا قصد دارد فناوری‌های خود را در اختیار سایر شرکت‌ها قرار دهید. بسیاری از شرکت‌ها سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در حوزه AR/VR داشته‌اند، و بازگشت این غول فناوری هم به این حوزه چندان عجیب نخواهد بود.

*تصویر بالای خبر تزئینی است