دیجیزا/ برخی از گوشی‌ های چینی به بدافزارهای سرقت پول آلوده هستند و این بدافزارها بدون اطلاع کاربر اقدام به خرید حق اشتراک سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های خاصی می‌کنند.
   
تاکنون اخبار مختلفی منتشر شده که درگیری میان دولت آمریکا با شرکت‌های چینی به‌خصوص هواوی  را شامل می‌شود؛ تنشی که طبق آن‌، دولت آمریکا شرکت هواوی را به سرقت اطلاعات از شهروندان و تحویل اطلاعات به دولت چین متهم کرده است. بااین‌حال، گزارشی منتشر شده که طبق آن، برخی محصولات شرکت‌های چینی پول کاربران را سرقت می‌کنند.

برخی شرکت‌ها که در زمینه امنیت  فعالیت دارند مانند شرکت Secure-D متوجه شده‌اند که گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمتی مانند تکنو دبلیو ۲ (Tecno W2) دارای بدافزاری برای سرقت از کاربران هستند. این گوشی‌های هوشمند که در کشورهای مختلف دنیا عرضه شده‌اند، دارای بدافزارهایی هستند که بدون اطلاع دارنده گوشی  هوشمند در سرویس‌های مختلف ثبت‌نام کرده و ماهانه حق اشتراک سرویس‌های مدنظر به قبض پرداختی کاربر اضافه می‌شود.

در برخی از کشورها می‌توان پرداخت‌هایی را با استفاده گوشی هوشمند انجام داد و هزینه‌ها را همراه‌با پرداخت قبض به اپراتور مربوطه، تسویه حساب کرد. متخصصان مسائل امنیتی، دو بدافزار Triada و xHelper را در گوشی‌های هوشمند تکنو یافته‌اند که به‌صورت مخفیانه اقدام به دانلود اپلیکیشن‌های خاصی کرده و بدون اطلاع کاربر، حق اشتراک این اپلیکیشن‌ها را خریداری می‌کنند.

چنین اتفاقی در شرایطی رخ می‌دهد که کاربر گوشی هوشمند مجبور به خرید محصولی ارزان‌قیمت بوده است و طبیعتا پرداخت قبضی با هزینه بسیار بالا و علاوه بر آن، مصرف بیش از حد دیتا برای دانلود نرم‌افزارهای مختلف ضربه اقتصادی بدی به چنین کاربرانی خواهد زد. با اینکه وجود بدافزارهای از پیش بارگذاری‌شده در گوشی‌های هوشمند اتفاق تازه‌ای نیست؛ اما به گفته تحلیلگران مسائل امنیتی، دو بدافزار Triada و xHelper از بدترین موارد در نوع خود هستند؛ زیرا با استفاده از قابلیت بازگشت به تنظیمات کارخانه نیز نمی‌توان آن‌ها را از بین برد.

طبق گزارش‌ها گوشی‌های شامل بدافزار بیشتر به کشورهای آفریقایی عرضه شده‌اند که شامل مصر، غنا و آفریقای جنوبی می‌شود. در کشورهای آسیایی نیز عرضه گوشی‌های هوشمند تکنو دبلیو ۲ به میانمار و اندونزی تأیید شده است. شرکت Secure-D اعلام کرده که در بازه زمانی ماه مارس تا دسامبر ۲۰۱۹ موفق به مسدودسازی ۸۴۴ هزار تراکنش مالی صورت‌گرفته توسط بدافزارها شده است.

ترنسشن (Transsion)، شرکت چینی که صاحب برند تکنو و درواقع سازنده گوشی‌های مذکور است، اعلام کرد که در مارس سال ۲۰۱۸ توانسته بدافزار Triada‌را مهار و از محصولات خود حذف کند و در اواخر سال ۲۰۱۹ نیز بدافزار xHelper را از محصولات خود حذف کرده است. این شرکت توضیح می‌دهد که اضافه شدن بدافزار به محصولات این شرکت در مراحل تأمین قطعات مورد نیاز  صورت گرفته است.

در هر صورت، شرکت Secure-D گفته که فعالیت‌های دو بدافزار در محصولات برند تکنو را تا آوریل ۲۰۲۰ نظارت کرده و تراکنش‌های صورت‌گرفته را مسدود ساخته است. درگذشته چنین اتفاقی برای شرکت TCL نیز رخ داد که البته این شرکت نیز چینی است. در هر صورت، رخ‌دادن چنین اتفاقاتی به کاهش اعتماد مشتریان به محصولات چینی ختم می‌شود.