دیجیزا/ پس از صدور فرمان رییس جمهور آمریکا برای ممنوعیت اپلیکیشن چینی وی چت، کاربران بیشتری در آمریکا به دانلود این برنامه پیام رسان و گزینه دیگری به نام سیگنال پرداختند.

کاربران وی چت در آمریکا به دلیل نگرانی از احتمال حذف شدن این اپلیکیشن از فروشگاههای دانلود برنامه، به نصب این برنامه پرداختند. سایر کاربران به خصوص کاربران چینی گزینه های دیگری مانند سیگنال را که متعلق به بنیاد سیگنال است، دانلود کرده اند.

 دونالد ترامپ جمعه گذشته فرمانی را امضا کرد که از ۴۵ روز دیگر به اجرا گذاشته می شود و عرضه اپلیکیشن وی چت در فروشگاههای برنامه اپل و گوگل را ممنوع خواهد کرد. وی چت نقش محوری در زندگی دیجیتالی شهروندان چینی دارد و بیش از یک میلیارد نفر جمعیت چین از این برنامه برای خرید، پرداخت پول، ارسال ایمیل، وب گردی و تمامی اشکال ارتباطات تجاری و شخصی استفاده می کنند. بسیاری از چینیها از شماره تلفن یا ایمیل استفاده نمی کنند. کسانی که به چین سفر می کنند، ناچارند برنامه وی چت را دانلود کنند در غیر این صورت ممکن است نتوانند پول خریدهای کوچک را پرداخت کنند.

طبق گزارش سنسور تاور، دانلود اپلیکیشن وی چت در آمریکا در مدت شش روز گذشته نسبت به هفته پیش که هنوز ممنوعیت آمریکا اعلام نشده بود، ۴۱ درصد افزایش پیدا کرده است. دانلود اپلیکیشن سیگنال در آمریکا ۳۰ درصد و در چین ۹۰ درصد جهش پیدا کرده است.

استفانی چان، استراتژیست موبایل اینسایت در سنسور تاور به رویترز گفت: مزیت اپلیکیشن سیگنال این است که رمزنگاری قوی دارد.

کاربران وی چت همچنین به اپلیکیشن پیام رسان کیوکیو (QQ) که آن هم متعلق به تنسنت هولدینگز است، روی آورده اند زیرا شامل ممنوعیت آمریکا نشده است. دانلود این برنامه در آمریکا طی هفته گذشته سه برابر شد.

برخی از مهاجران چینی و کارشناسان نگران هستند که ممنوعیت وی چت در آمریکا باعث قطع ارتباط آنها با دوستان و خانواده شان در چین شود که در آنجا اکثر برنامه های پیام رسان محبوب آمریکایی نظیر فیس بوک، واتساپ و تلگرم از سوی دولت چین مسدود شده اند.

هنوز معلوم نیست دولت آمریکا در اواسط سپتامبر چگونه ممنوعیت وی چت را به اجرا خواهد گذاشت. ممکن است به اپل و گوگل دستور داده شود وی چت را از فروشگاه برنامه خود حذف کنند یا امکان دسترسی به این برنامه ها برای کاربران آمریکایی متوقف شود و یا دیگر بروزرسانی آنها را دریافت نکنند.

بر اساس گزارش رویترز، برخی از کاربران در آمریکا اعلام کرده اند قصد دارد با استفاده از VPN به استفاده از وی چت ادامه دهند.