دیجیزا/ نیکون با انتشار تصویری، اعلام کرد روی دوربین پرچم‌دار Z9 کار می‌کند. به ادعای نیکون، Z9 «تجربه‌ی تصویربرداری بی‌سابقه» ارائه می‌دهد و حسگر Stacked CMOS جدیدی دارد.
   
نیکون با اعلام تولید دوربین فول فریم بدون آینه‌ی پرچم‌دار زد ۹ (Nikon Z9)، از آنچه «تجربه‌ی تصویربرداری بی‌سابقه» عنوان می‌کند به‌صورت اولیه پرده برداشت. براساس گزارش پتاپیکسل به ‌نقل از بیانیه‌ی رسمی نیکون،‌ دوربین Z9 قرار است دارای Stacked CMOS جدیدی با فرمت FX باشد، از پردازنده‌ای جدید استفاده کند و قابلیت فیلم‌برداری ۸K ارائه دهد.

نیکون ‌غیر از ارائه‌ی جزئیاتی اندک و البته تصویری از نمای جلویی دوربین Z9 اطلاعات خاص دیگری درباره‌ی این محصول در دسترس رسانه‌ها قرار نداده است. اعلام خبر تولید و انتشار جزئیات اولیه، اتفاقی بی‌سابقه در تاریخ نیکون نیست و این شرکت رویکرد مشابهی برای رونمایی D6 در پیش گرفته بود. 

نیکون می‌گوید Z9 مجموعه‌ای از «فناوری‌های انقلابی» این شرکت را گرد هم می‌آورد تا «بهترین عملکرد ممکن در زمینه‌ی ثبت عکس و ضبط فیلم را در تاریخ نیکون» به مشتریان ارائه بدهد. تحلیلگر پتاپیکسل می‌گوید انتظار می‌رود Z9 نیازهای کاربران حرفه‌ای در سناریوهای عکاسی متنوع را به‌طور کامل برآورده کند.

همان‌طور که اشاره شد، در دوربین Z9 شاهد استفاده از حسگر جدیدی از نوع Stacked CMOS به‌ همراه پردازنده‌ای معرفی‌نشده خواهیم بود. نیکون می‌گوید فیلم‌برداری دوربین Z9 در بهترین حالت وضوح ۸K ارائه می‌دهد و شامل مشخصه‌های فیلم‌برداری متعددی خواهد بود تا «انواع نیازها را تأمین کند». یکی از مدیران اجرایی نیکون مدتی پیش گفته بود پرچم‌دار بعدی خانواده‌ی Z انتخاب‌های متنوعی به فیلم‌برداران ارائه می‌دهد.

نیکون می‌گوید Z9 به‌عنوان ابزاری برای تصویربرداری، کاربردهای بسیار زیادی ارائه می‌دهد و «تجربه‌ی تصویربرداری بی‌سابقه‌ای» عرضه می‌کند که بهتر از دوربین‌های DSLR و بدون آینه‌ی پیشین است. همان‌طور که در تصویر منتشرشده می‌بینید، Z9 قرار است دارای بدنه‌ای با گریپ یکپارچه باشد. این نوع طراحی در بین برخی از افراد حرفه‌ای بسیار محبوب است؛ زیرا صرف ‌نظر از نحوه‌ی در دست گرفتن دوربین، تجربه‌ی برابری ارائه می‌دهد. 

در ساعات اولیه‌ی امروز، نیکون رومرز فهرستی از تمامی قابلیت‌های مورد انتظار دوربین Z9 منتشر کرد. در آن شایعه اعلام شد دوربین Z9 با تعداد زیادی حسگر آزمایش شده که وضوحشان به ۴۵ تا ۶۰ مگاپیکسل می‌رسد.

دیگر مشخصه‌های تأییدنشده شامل ثبت تصاویر با نرخ ۲۰‌ فریم ‌بر ثانیه از طریق منظره‌یاب الکترونیکی (EVF) بدون سیاهی (نظیر آنچه در آلفا وان و سری آلفا ۹ استفاده شده است)، گزینه‌ی ۱۶ بیت RAW، بهبود سطح نویز، رابط کاربری جدید و گستره‌ی داینامیک بهتر می‌شوند. به ادعای نیکون رومرز، Z9 قرار است در المپیک توکیو آزمایش شود و در پاییز ۲۰۲۱ در دسترس مشتریان قرار بگیرد.