دیجیزا/ طبق تحقیق جدید مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده آمریکا (CDC)، افرادی که نتیجه آزمایش کرونا آن‌ها مثبت اعلام شده، نسبت به افراد سالم نزدیک به دو برابر بیشتر رستوران رفته‌اند.

محققان در این پژوهش اعلام کرده‌اند:
«علاوه بر غذا خوردن در رستوران‌ها، آن‌ها بیشتر به کافی شاپ نیز رفته بودند.»
در این پژوهش ۳۱۴ فرد بالغ حضور داشته‌اند که در ماه ژوئیه مورد آزمایش قرار گرفتند. در حالی که آن‌ها علائم ابتلا به کرونا را تجربه کرده بودند، نتیجه آزمایش ۱۵۴ نفر آن‌ها مثبت اعلام شد و سایر افراد به این بیماری مبتلا نشده بودند.
این آزمایش‌ها توسط ۱۱ مرکز بهداشتی مختلف در ۱۰ ایالت آمریکا مانند «کالیفرنیا»، «کلرادو»، «مریلند»، «ماساچوست» و «کارولینای شمالی» هدایت شده‌اند. در این مقاله محققان روی پاسخ افراد به سوالات درباره استفاده از ماسک و فعالیت‌های اجتماعی شامل حضور در رستوران یا باشگاه تمرکز کردند.

۴۲ درصد افرادی که نتیجه آزمایش آن‌ها مثبت بوده، حداقل با یک نفر مبتلا به کرونا ارتباط نزدیک داشته که بسیار کمتر از ۱۴ درصد افراد با نتیجه آزمایش منفی بوده است. در ۵۱ درصد موارد این افراد، اعضای خانواده‌ها آن‌ها بوده‌اند.
  
پژوهشگران در این تحقیق به این موضوع پی بردند که ۷۱ درصد مبتلایان و ۷۴ درصد افراد سالم به طور پیوسته در محیط‌های عمومی از ماسک استفاده کرده بودند. در زمینه‌های دیگر مانند خرید کردن، حضور کمتر از ۱۰ نفر در خانه، رفتن به سر کار و باشگاه و همچنین استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تفاوت زیادی بین افراد بیمار و سالم وجود نداشته است.

با وجود چنین موضوعی، افرادی که نتیجه آزمایش آن‌ها مثبت اعلام شده بیش از افراد سالم دو هفته پیش از ابتلا به کرونا در رستوران غذا خورده بودند. در حالی این نتیجه اعلام شده که این پژوهش با محدودیت‌هایی همراه بوده که برای مثال می‌توان به تعداد کم افراد حاضر در آن اشاره کرد.

پژوهشگران اعلام کرده‌اند:
«گزارش‌های مبنی بر قرارگیری در معرض خطر ابتلا به کرونا در رستوران به گردش هوا، جهت، تهویه و شدت جریان هوا اشاره کرده‌اند که می‌توانند روی انتقال ویروس تاثیرگذار باشند، حتی اگر فاصله اجتماعی رعایت شود و افراد از ماسک استفاده کنند. افراد در هنگام خوردن و نوشیدن، از ماسک استفاده نمی‌کنند، در حالی که در سایر فعالیت‌های اجتماعی مانند خرید چنین موضوعی کمتر به چشم می‌خورد.»
این تحقیق و همچنین گزارش‌های گذشته باعث شده محدودیت‌هایی برای رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها به خصوص از نوع سربسته در کشورهای مختلف درنظر گرفته شود.