دیجیزا/ بدون شک نسل هشتم را می‌توان برای کنسول اکس‌باکس وان و شرکت مایکروسافت پر از فراز و نشیب به شمار آورد. در واقع شرکت مایکروسافت این نسل را با تصمیم‌های خوبی آغاز نکرد و در ادامه شاهد عقب افتادن آن‌ها از رقیب مستقیم خود یعنی شرکت سونی بودیم که در زمینه‌های زیادی پیشتاز و برنده‌ی رقابت نسل هشتم به حساب می‌آید. با این حال هیچ شکی وجود ندارد که شرکت مایکروسافت برای نسل جدید برنامه‌های بزرگ و مهمی دارد و دیگر اشتباهات خود را تکرار نخواهد کرد. با توجه به اخبار و اطلاعات منتشر شده که نشان می‌دهند شرکت مایکروسافت خود را برای نسل بعدی آماده کرده است، می‌توان دریافت که خرید استودیو‌های جدید و تمرکز بیشتر بر بخش سرویس‌دهی و خدمات با قیمت مناسب به همراه ارائه‌ی دو کنسول‌ قدرتمند و احتمالا اقتصادی، در دستور کار آن‌ها برای نسل نهم بازی‌های ویدئویی قرار دارد. با وجود این موارد ذکر شده آینده‌ی بخش اکس‌باکس شرکت مایکروسافت از همیشه روشن‌تر به نظر می‌رسد اما چندین موضوع مختلف وجود دارند که رعایت نکردن آن‌ها ممکن است باعث تکرار اشتباهات گذشته شود. در این مقاله سعی بر آن شده است که به ۱۱ موضوع اصلی که طرفداران کنسول‌های اکس‌باکس دوست ندارند برروی کنسول نسل نهمی اکس‌باکس سری اکس تجربه کنند، اشاره شود.

۱. کمبود توجه به کیفیت و کمیت بازی‌های انحصاری

 با این که بازی‌های بزرگ و برجسته‌ای به مانند Ori and the Will of the Wisps ،Gears 5 ،Forza Horizon 4 و Sea of Thieves در این نسل در اختیار بازی‌بازان کنسول اکس‌باکس وان قرار گرفتند اما مهم‌ترین زمینه‌ای که شرکت مایکروسافت باید برای نسل نهم و کنسول اکس‌باکس سری اکس انجام دهد، ارائه‌ی عناوین انحصاری قدرتمند و با کیفیت به تعداد بیشتر است.
بدون شک فقدان بازی‌های انحصاری‌ جذاب و محتوای فرست پارتی برای بخش اکس‌باکس شرکت مایکروسافت یکی از مشکلات بزرگ و غیر قابل چشم‌پوشی به حساب می‌آید. با توجه به عناوین معرفی شده در نسل هشتم، می‌توان دریافت که موضوع فقدان بازی‌های انحصاری که از نظر کیفی در سطح رقیبان بزرگی چون نینتندو و پلی‌استیشن باشند، بزرگترین ضعف شرکت مایکروسافت بوده است. با این که بازی‌های بزرگ و برجسته‌ای به مانند Ori and the Will of the Wisps ،Gears 5 ،Forza Horizon 4 و Sea of Thieves در این نسل در اختیار بازی‌بازان کنسول اکس‌باکس وان قرار گرفتند اما مهم‌ترین زمینه‌ای که شرکت مایکروسافت باید برای نسل نهم و کنسول اکس‌باکس سری اکس انجام دهد، ارائه‌ی عناوین انحصاری قدرتمند و با کیفیت به تعداد بیشتر است. خوشبختانه طبق اطلاعات و نمایش‌های مختلفی که از مایکروسافت شاهد بودیم، مشخص شد که در نسل نهم می‌توان شاهد بازی‌های انحصاری بیشتری به جز مثلث همیشگی و مشهور Halo ،Gears و Forza بود. با این که هنوز چیز زیادی از این عناوین مذکور نمی‌دانیم اما بدون شک انتظار بسیاری از هواداران کنسول‌های اکس‌باکس از شرکت مایکروسافت، تمرکز ویژه برروی توسعه‌ی بازی‌های انحصاری با کیفیت است. بدون شک بازی‌بازان انتظار دارند که شرکت مایکروسافت در نسل نهم با سبدی پر از بازی‌های فوق‌العاده‌ی انحصاری به استقبالشان برود.

۲. نادیده گرفتن بازسازی یا توسعه‌ی نسخه‌ای جدید از مجموعه‌های پرطرفدار قدیمی

 بدون شک بسیاری از بازی‌بازان و علاقه‌مندان به صنعت بازی‌های ویدئویی از خرید استودیو‌های جدید و توسعه‌ی بازی‌های انحصاری جذاب و منحصر به فرد توسط شرکت مایکروسافت هیجان‌زده هستند اما باید توجه داشت که کنسول‌های اکس‌باکس در گذشته میزبان بازی‌های بزرگ و قدرتمندی بوده‌اند که اگر همین الان نیز به بررسی آن‌ها بپردازیم، هنوز هم شگفت‌انگیز و فوق‌العاده خواهند بود.
بدون شک بسیاری از بازی‌بازان و علاقه‌مندان به صنعت بازی‌های ویدئویی از خرید استودیو‌های جدید و توسعه‌ی بازی‌های انحصاری جذاب و منحصر به فرد توسط شرکت مایکروسافت هیجان‌زده هستند اما باید توجه داشت که کنسول‌های اکس‌باکس در گذشته میزبان بازی‌های بزرگ و قدرتمندی بوده‌اند که اگر همین الان نیز به بررسی آن‌ها بپردازیم، هنوز هم شگفت‌انگیز و فوق‌العاده خواهند بود. احتمالا اگر دوباره شرکت مایکروسافت دست به احیای برخی از عناوین گذشته‌ی خود بزند، می‌تواند موفقیت‌های بیشتری را در زمینه‌ی توسعه‌ی بازی انحصاری از آن خود سازد. خوشبختانه تاکنون شاهد آن بودیم که عنوان Fable در نسل نهم باز می‌گردد. همچنین بازگشت سری Project Gotham Racing نیز خالی از لطف نخواهد بود؛ اگر چه به نظر می‌رسد با حضور قدرتمند سری Forza و پیشرفت‌های بزرگی که در هر نسخه کسب می‌کند، احتمالا این خواسته به سرانجام نرسد. همچنین چندی پیش شاهد بازگشت قدرتمند بازی شبیه‌ساز پرواز Microsoft Flight Simulator بودیم که موفقیت‌ها و استقبال زیادی را تاکنون کسب کرده است. به عنوان آخرین نمونه از بازی‌های موفق قدیمی که نباید به دست فراموشی سپرده شوند می‌توان به عنوان Age of Empires 4 اشاره داشت که نسخه‌ی بعدی آن در حال توسعه به سر می‌برد. با این حال هنوز هم عناوین زیادی هستند که در گذشته عملکرد درخشانی داشته اما در نسل هشتم کنسول‌های اکس‌باکس به دست فراموشی سپرده شده بودند. خوشبختانه برخی از شایعات اخیر نیز به بازگشت سری Perfect Dark یا عنوانی مشابه آن اشاره دارند که می‌تواند خبر خوبی برای بازی‌بازان قدیمی اکس‌باکس باشد. بسیاری از افراد پس از شنیدن این شایعات اعلام امیدواری کرده‌اند که احتمالا Perfect Dark اولین بازی استودیوی اینشیتیو (Initiative) باشد و از این موضوع هیجان‌زده هستند. در پایان می‌توان به یکی از برترین و محبوب‌ترین عناوین انحصاری اکس‌باکس یعنی بازی Banjo-Kazooie اشاره کرد که اگر خبر بازسازی یا انتشار نسخه‌ی جدیدی از آن منتشر شود، بدون شک موجی از خوشحالی و اشتیاق در بین کاربران کنسول‌های اکس‌باکس شرکت مایکروسافت به راه خواهد افتاد.

۳. حضور پررنگ پرداخت‌های درون برنامه‌ای در بازی‌های انحصاری

 معمولا دو شرکت بزرگ سونی و نینتندو از پرداخت‌های درون برنامه‌ای در عناوین خود به خصوص بازی‌های انحصاری مهم استفاده نمی‌کنند اما متاسفانه از آغاز عرضه‌ی کنسول اکس‌باکس وان و شروع نسل جدید برای مایکروسافت، پرداخت‌های درون برنامه‌ای به موضوعی رایج و معمول در بازی‌های ویدئویی تبدیل شده‌اند.
یکی از موضوعاتی که در نسل هشتم رنگ و بویی جدی به خود گرفت و خیلی زود به عنوان یک روش اقتصادی پای خود را به درون بازی‌های برتر باز کرد، بحث پرداخت‌های درون برنامه‌ای بود. متاسفانه به نظر نمی‌رسد که بازی‌بازان در نسل بعدی دیگر شاهد این موارد در بازی‌های مختلف نباشند اما بسیاری از کاربران کنسول‌های اکس‌باکس امیدوار هستند که شرکت بزرگ مایکروسافت استفاده از این موارد را کاملا در بازی‌های خود متوقف سازد و یا آن‌ها را تا حد چشمگیری کاهش دهد. متاسفانه وقتی پای پرداخت‌های درون برنامه‌ای به بازی‌های انحصاری این شرکت باز شود، موضوع کمی جدی‌تر به نظر می‌رسد. معمولا دو شرکت بزرگ سونی و نینتندو از پرداخت‌های درون برنامه‌ای در عناوین خود به خصوص بازی‌های انحصاری مهم استفاده نمی‌کنند اما متاسفانه از آغاز عرضه‌ی کنسول اکس‌باکس وان و شروع نسل جدید برای مایکروسافت، پرداخت‌های درون برنامه‌ای به موضوعی رایج و معمول در بازی‌های ویدئویی تبدیل شده‌اند. این مشکل هنگامی جدی‌تر می‌شود که این شرکت در زمینه‌ی تولید بازی‌های انحصاری بزرگ و با کیفیت یک پله عقب‌تر از دو شرکت سونی و نینتندو قرار دارد و با این حال هم در عناوین مهمی به مانند Halo 5 ،Gears 5 و Forza Motorsport 7 می‌توان اثر چشمگیری از پرداخت‌های درون برنامه‌ای را شاهد بود. البته عناوین موفق و درخشانی به مانند بازی Forza Horizon 4 بودند که در آن‌ها اثری از پرداخت درون برنامه‌ای نباشد اما تعداد این بازی‌های بزرگ انگشت‌شمار است. با توجه به این که رویکرد شرکت مایکروسافت برروی سرویس‌های مختلف پیاده‌سازی است و بیشتر برروی عناوین آنلاین تمرکز دارد، شاید آرزوی از بین رفتن پرداخت‌های درون برنامه‌ای دور از ذهن به نظر برسد اما اگر این شرکت قصد دارد تا رضایت حداکثری کاربران خود را جلب کند، باید در این سیاست خود تغییرات گسترده‌ای را اعمال سازد. تنها کافیست به عملکرد شرکت سونی و نینتندو نگاهی داشته باشید که یکی از آن‌ها عناوین بزرگ و گسترده‌ای را با کیفیت بالا در تمامی بخش‌های بازی برای کاربران فراهم کرده و دیگری با وجود بازی‌های چندنفره و آنلاینی به مانند Mario Kart ،Smash و Splatoon که به راحتی می‌تواند محتوای پولی و تزیینی زیادی را در آن قرار دهد و به علت محبوبیت این عناوین سودهای هنگفتی کسب کند، اما هیچ تمایلی به این اقدام ندارد و هر دو شرکت مذکور در نهایت، احترام کاملی برای کاربران خود قائل هستند و شاید یکی از علل موفقیت این دو شرکت در نسل هشتم همین مورد به خصوص باشد. در هر صورت بازی‌بازانی که قصد دارند در نسل نهم بازی‌های مختلف را برروی کنسول‌ اکس‌باکس سری اکس تجربه‌ کنند نیز انتظار دارند شرکت مایکروسافت از این رویه تا حدودی پیروی نماید.

۴. بی‌توجهی به پشتیبانی از توسعه‌دهندگان ژاپنی

 بسیاری از بازی‌بازان امیدوار هستند که شرکت مایکروسافت این حمایت خود از توسعه‌دهندگان ژاپنی را در نسل نهم و زمان عرضه‌ی اکس‌باکس سری اکس نیز دنبال نماید.
عدم پشتیبانی از توسعه‌دهندگان ژاپنی و آثار مختلف آن‌ها را می‌توان یکی از بزرگترین مکشلاتی به شمار آورد که بخش اکس‌باکس شرکت مایکروسافت در نسل هشتم با آن دست و پنجه نرم می‌کرد. شاید بتوان از بزرگترین نمونه‌های این بازی‌ها به مجموعه‌ی Persona و Dragon Quest اشاره داشت که به دلیل عدم پشتیبانی مایکروسافت از توسعه‌دهندگان آن‌ها، تمایلی به عرضه‌ی بازی‌های خود برروی کنسول اکس‌باکس وان نشان ندادند. این موضوع یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که شرکت مایکروسافت باید به سرعت و به صورت جدی اقدام به حل آن نماید که البته به نظر می‌رسد در حال انجام اقدامات مفیدی در این زمینه است. چندی قبل آقای فیل اسپنسر (Phil Spencer) به صورت رسمی خواستار پشتیبانی بهتر بخش اکس‌باکس از توسعه‌دهندگان ژاپنی شد که نتیجه‎ی این اقدام عرضه‌ی دو عنوان Dragon Quest و Yakuza برروی اکس‌باکس وان در نسل هشتم بود. حال بسیاری از بازی‌بازان امیدوار هستند که شرکت مایکروسافت این حمایت خود از توسعه‌دهندگان ژاپنی را در نسل نهم و زمان عرضه‌ی اکس‌باکس سری اکس نیز دنبال نماید.

۵. اهمیت ندادن به بازی‌های واقعیت-مجازی

 باید در نظر داشت که کنسول اکس‌باکس سری اکس یک دستگاه با تکنولوژی‌های فوق‌العاده و سخت‌افزاری قدرتمند به شمار می‌آید که می‌تواند تجربه‌های با کیفیت واقعیت-مجازی را میسر سازد.

در میان کنسول‌های بازی، این شرکت سونی و کنسول پلی‌استیشن ۴ بود که تمام قد در حمایت از بخش واقعیت-مجازی بازی‌های ویدئویی به حمایت اقدام کرد و به نظر می‌رسد همچنان برای کنسول پلی‌استیشن ۵ شاهد عرضه‌ی بازی‌های واقعیت-مجازی بسیار با کیفیت و گسترده‌ای باشیم. با این وجود به نظر می‌رسد که شرکت مایکروسافت اصلا برای بخش واقعیت-مجازی بازی‌های ویدئویی برنامه‌ای ندارد و این کمی برای هواداران ناامیدکننده خواهد بود. باید در نظر داشت که کنسول اکس‌باکس سری اکس یک دستگاه با تکنولوژی‌های فوق‌العاده و سخت‌افزاری قدرتمند به شمار می‌آید که می‌تواند تجربه‌های با کیفیت واقعیت-مجازی را میسر سازد. همچنین بسیاری از عناوین انحصاری کنسول اکس‌باکس به مانند سری Halo ،Forza و Sea of Thieves نیز از پتانسیل بالایی برای این بخش برخوردار هستند و سرمایه‌گذاری برروی بخش واقعیت-مجازی آن‌ها می‌تواند اقدامی بزرگ و درخشان به شمار آید و بدون شک با استقبال چشمگیر طرفداران همراه خواهد شد. با این که به نظر می‌رسد شرکت مایکروسافت به این زودی‌ها وارد بخش توسعه‌ی عناوین واقعیت-مجازی نشود اما بسیاری از کاربران امیداوار هستند که این موضوع حقیقت پیدا نکند.

۶. قیمت بالای کنسول 

 اگر چه حضور سخت‌افزار قدرتمندتر می‌تواند تجربه‌ی روان‌تر و هیجان‌انگیزی از بازی‌های نسل بعدی فراهم آورد اما بدون شک یکی از عوارض‌های جانبی آن قیمت بالای محصول به شمار می‌آید و این موضوعی است که هیچ بازی‌بازی آن را نمی‌خواهد.

موضوع قیمت کنسول‌های نسل بعدی موردی است که تقریبا برای تمامی کنسول‌ها و شرکت‌ها صدق می‌کند؛ چرا که دروازه‌ی ورود به نسل بعد بازی‌های ویدئویی برای بسیاری از افراد همین کنسول‌ها هستند. طبق اطلاعات مختلفی که تاکنون منتشر شده است، هر دو کنسول پلی‌استیشن ۵ و اکس‌باکس سری اکس قدرتمند هستند و از تکنولوژی‌های منحصر به فردی بهره می‌برند؛ از همین رو به راحتی می‌توان دریافت که ساخت آن‌ها برای دو شرکت سونی و مایکروسافت ارزان تمام نمی‌شود. اگر چه حضور سخت‌افزار قدرتمندتر می‌تواند تجربه‌ی روان‌تر و هیجان‌انگیزی از بازی‌های نسل بعدی فراهم آورد اما بدون شک یکی از عوارض‌های جانبی آن قیمت بالای محصول به شمار می‌آید و این موضوعی است که هیچ بازی‌بازی آن را نمی‌خواهد. اگر چه احتمالا عرضه‌ی کنسول اقتصادی اکس‌باکس سری اس این مشکل را حل کند اما با توجه به اختلاف قدرت زیاد آن با کنسول‌های استاندارد و دیجیتالی پلی‌استیشن ۵ شرکت سونی، شرکت مایکروسافت باید برای قیمت‌گذاری کنسول اکس‌باکس سری اکس خود برنامه‌ریزی دقیقی نماید و بهترین راه حل ممکن را برای کسب نتیجه‌ی مطلوب بیابد.

۷. پرداخت‌های مختلف برای تجربه‌ی سرویس‌های آنلاین

 بازی‌بازان امیدوار هستند که در نسل بعدی شاهد حضور کمرنگ‌تر پرداخت هزینه جهت استفاده از سرویس‌های آنلاین باشیم.

باز هم می‌توان اظهار داشت که در بین شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی کنسول‌های بازی، این شرکت مایکروسافت بود که برای نخستین بار جهت استفاده از تجربه‌های آنلاین از کاربران خود درخواست پرداخت هزینه کرد و بعدها این روش، خود شیوه‌ی دریافت سود‌های کلان از بازی‌بازان شد. هنگامی که شرکت مایکروسافت برای نخستین بار دست به این اقدام زد، بازی‌بازان با این کار مخالفت‌های شدیدی کردند و رفتار نامهربانانه‌ای داشتند اما بعدها با ورود دو شرکت نینتندو و سونی به این موضوع کم‌کم شاهد آن بودیم که دریافت هزینه به ازای خدمات آنلاین به یک استاندارد در صنعت بازی‌های ویدئویی تبدیل شده است. بدون شک این یک مشکل واقعی برای بازی‌بازان و علاقه‌مندان به بازی‌های آنلاین به شمار می‌آید و باید در نظر داشت که اکثر کاربران کنسول‌های اکس‌باکس با عناوین انحصاری سر و کار دارند که بر بخش آنلاین آن‌ها تمرکز ویژه‌ای شده است و تجربه‌ی واقعی لذت آن‌ها مستلزم تجربه‌ی بخش آنلاین است. در مورد نکوهش این موضوع باید دو فروشگاه بزرگ پلتفرم رایانه‌های شخصی یعنی استیم (Steam) و اپیک گیمز (Epic Games) را در نظر گرفت که سرویس‌های آنلاین با هزینه‌ی اندک و یا رایگانی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. چندی پیش شایعاتی به گوش می‌رسید که قرار است سرویس اکس‌باکس لایو گلد (Xbox Live Gold) برای همیشه متوقف شود و بسیاری از این خبر احتمالی استقبال کردند اما متاسفانه شرکت مایکروسافت به صورت رسمی این موضوع را رد کرد. در هر صورت بازی‌بازان امیدوار هستند که در نسل بعدی شاهد حضور کمرنگ‌تر پرداخت هزینه جهت استفاده از سرویس‌های آنلاین باشیم.

۸. ارزشمند نبودن حق اشتراک سرویس اکس‌باکس لایو گلد

 انتظار می‌رود که شرکت مایکروسافت در صورت تداوم سرویس اکس‌باکس لایو گلد، ارزش بیشتری برای مشترکان آن قائل شود و بازی‌های به مراتب بهتری را به صورت رایگان در اختیارشان قرار دهد.

چنان‌چه فرض را بر این بگیریم که شرکت مایکروسافت همچنان متمایل به استفاده از سرویس اکس‌باکس لایو گلد (Xbox Live Gold) باشد، پس آن‌ها باید ارزش بیشتری برای هرینه‌ای که در ازای این سرویس آنلاین دریافت می‌کنند، قائل باشند. بدون شک می‌توان گفت که سرویس آلتیمیت اکس‌باکس گیم پس (Xbox Game Pass Ultimate) چنین کاری را انجام ‌می‌دهد و کاملا ارزش خرید خود را حفظ کرده است. همچنین این سرویس مذکور مزیت اکس‌باکس لایو گلد را نیز در درون خود به بازی‌بازان هدیه می‌دهد اما اگر کاربران تنها به خرید اشتراک سرویس اکس‌باکس لایو گلد بپردازند، بازی‌هایی که به صورت رایگان در اختیارشان قرار می‌گیرد اکثرا بسیار کوچک هستند و ارزش تجربه‌ی چندانی ندارند. برخلاف سرویس پلی‌استیشن پلاس (PlayStation Plus) شرکت سونی که برای کاربرانش عناوین رایگان مهم و ارزشمندی را تدارک می‌بیند تا حداقل از پرداخت برای سرویس‌های آنلاین نفعی ببرند اما بازی‌های رایگانی که در بخش Games with Gold شرکت مایکروسافت عرضه می‌شوند به هیچ وجه وضعیت مشابهی ندارند و به ندرت بازی‌بازان را راضی نگه می‌دارند. با توجه به موارد ذکر شده انتظار می‌رود که شرکت مایکروسافت در صورت تداوم سرویس اکس‌باکس لایو گلد، ارزش بیشتری برای مشترکان آن قائل شود و بازی‌های به مراتب بهتری را به صورت رایگان در اختیارشان قرار دهد.

۹. استانداردسازی نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه 

 بسیاری از بازی‌بازان امیدوار هستند که در کنار رزولوشن فوق‌العاده‌ی ۴K شاهد نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه باشند و این تبدیل به استاندارد دیگری برروی کنسول اکس‌باکس سری اکس شود.

 
با توجه به سخت‌افزارهای قدرتمندی که کنسول‌های نسل نهمی برای توسعه‌دهندگان به ارمغان می‌آورند، آن‌ها می‌توانند گرافیک فنی و هنری بازی‌های خود را به صورت چشمگیر ارتقا بخشیده و رزولوشن ۴K را در عناوین خود استفاده نمایند. اما به نظر می‌رسد که طبق خواسته‌ی بازی‌بازان وقت آن رسیده است که اولویت‌بندی از کیفیت بصری به بخش فنی و عملکرد بازی‌ها منتقل شود. می‌توان انتظار داشت که رزولوشن ۴K برای کنسول اکس‌باکس سری اکس به راحتی به یک استاندارد تبدیل شود؛ چرا که کنسول نسل هشتمی اکس‌باکس وان نیز در ارائه‌ی این رزولوشن موفق ظاهر شد. با این حال بسیاری از بازی‌بازان امیدوار هستند که در کنار رزولوشن فوق‌العاده‌ی ۴K شاهد نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه باشند و این تبدیل به استاندارد دیگری برروی این کنسول شود.

۱۰. عدم کاربرد ویژگی اشتراک محتوا (Sharing)

 با این که کنترلر کنسول اکس‌باکس سری اکس یک دکمه‌ی اشتراک محتوای اختصاصی به خود می‌بیند اما بازی‌بازان امیدوار هستند که این اقدام سرآغاز بهبودهای بیشتر این بخش بوده و بدون کاربرد رها نشود.

در نسل هشتم شاهد آن بودیم که شرکت سونی دست به ابتکار عمل جالبی زده و اقدام به طراحی یک ویژگی جدید و منحصر به فرد برای اشتراک‌گذاری محتویات کرد و ویژگی مخصوصی را برای آن تعبیه نمود که کنسول اکس‌باکس وان از این نظر جا ماند و هنوز هم در همین حال قرار دارد. طبق گزارش‌های دریافت شده، با این که این کنسول اکنون این گزینه را دارد اما ضبط بخش‌های مختلفی از گیم‌پلی و به اشتراک‌گذاری آن‌ها دردسرهای زیادی را برروی کنسول اکس‌باکس وان برای کاربران دارد و به راحتی مورد مشابه آن برروی کنسول پلی‌استیشن ۴ نیست. با این که کنترلر کنسول اکس‌باکس سری اکس یک دکمه‌ی اشتراک محتوای اختصاصی به خود می‌بیند اما بازی‌بازان امیدوار هستند که این اقدام سرآغاز بهبودهای بیشتر این بخش بوده و بدون کاربرد رها نشود.

۱۱. حجم بالای بازی‌ها، بسته‌های الحاقی و به‌روزرسان‌ها

 در نسل نهم شاهد آن خواهیم بود که با پیشرفت در تکنولو‌ژی‌های بازی‌سازی و ساخت انواع بازی‌های گسترده و با کیفیت، حجم مربوط به محتوای قبل و بعد از عرضه‌ی آن‌ها رشد چشمگیری به خود ببیند.

بدون شک حجم بالای بازی‌ها، بسته‌های الحاقی و به‌روزرسان‌های مختلف هم یکی دیگر از مشکلاتی است که همه‌ی توسعه‌دهندگان در نسل نهم باید فکری اساسی به حالش کرده و آن را حل نمایند. در نسل نهم شاهد آن خواهیم بود که با پیشرفت در تکنولو‌ژی‌های بازی‌سازی و ساخت انواع بازی‌های گسترده و با کیفیت، حجم مربوط به محتوای قبل و بعد از عرضه‌ی آن‌ها رشد چشمگیری به خود ببیند. بدون شک دو کنسول اکس‌باکس سری اکس و پلی‌استیشن ۵ یک زمینه‌ی جدید و قدرتمند را برای توسعه‌ی بازی‌های گوناگون در مقیاسی عظیم فراهم خواهند کرد اما به همین ترتیب اگر برای کنترل حجم بازی‌ها به شیوه‌های مختلف فکری نشود، می‌توان انتظار داشت که حجم عناوین عمده‌ی نسل بعدی از ۱۰۰ گیگابایت به راحتی عبور نماید؛ چرا که حتی هم‌اکنون می‌توان دید بازی‌هایی که به صورت بین نسلی توسعه یافته‌اند هم از حجم قابل توجهی برخوردار هستند. بدون شک بارگیری یک عنوان با حجم بالا برای بازی‌بازان خوشایند نخواهد بود و اگر این عنوان مدنظر دارای بسته‌های الحاقی فراوان باشد، اوضاع به مراتب بدتر خواهد بود. با وجود همه‌ی این موارد بازی‌بازان امیدوار هستند مهندسان سخت‌افزار و نرم‌افزار نسل بعدی برای حل این مشکل یک راهکار ارزشمند و مناسب پیش روی توسعه‌دهندگان مختلف قرار دهند.