دیجیزا/ ناسا دانشگاه «کارنگی ملون» و شرکت Astrobotic را مأمور ساخت یک ماه نورد خودران برای جستجوی آب در قمر زمین کرد. این ماه نورد که MoonRanger نام دارد، سال آینده میلادی برای کشف یخ و غارها به ماه خواهد رفت.

ناسا با برنامه «آرتمیس» قصد دارد سال ۲۰۲۴ فضانوردان را به ماه ارسال کرده و یک پایگاه همیشگی در آن احداث کند. برای دستیابی به این هدف باید سطح قمر زمین برای کشف منابع حیاتی از جمله یخ مطالعه شود. از آنجا که مطالعه سطح ماه توسط فضانوردان شدنی نیست، ناسا قصد دارد این وظیفه را بر عهده ربات‌ها بگذارد.

ماه نورد MoonRanger ابعادی برابر با یک چمدان و در حدود یک کیلوگرم وزن خواهد داشت و با سرعت بالا نقشه‌ای سه بعدی و دقیق از سطح قمر زمین تهیه خواهد کرد. این ربات آنقدر کوچک است که توانایی ارسال مستقیم سیگنال‌های رادیویی به زمین را ندارد، به همین دلیل به طور مستقل به جمع‌آوری داده‌ها پرداخته و بعد آن‌ها را روی ماه نشین Astrobotic آپلود می‌کند. این ماه نشین سپس داده‌ها را به زمین مخابره خواهد کرد.

«John Thornton»، مدیرعامل شرکت Astrobotic در مورد برگزیده شدن این شرکت توسط ناسا برای مأموریت ارسال ربات به ماه گفت: «برگزیده شدن توسط ناسا برای توسعه MoonRanger برای مأموریت ماه باری دیگر نشان داد که Astrobotic شرکت پیشرو در تدارکات مأموریت‌های وابسته به ماه است. ماه نشین و ماه نورد ما به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا مشتریان ما را به ماه رسانده و به آن‌ها اجازه انجام فعالیت‌های معنی دار و کم هزینه علمی، اکتشافی و تجاری را می‌دهند.»