دیجیزا/ ناسا ، آژانس فضایی آمریکا اعلام کرد که طی چهار سال آینده، اولین فضانوردان زن و مرد را در قالب مأموریت آرتمیس روی ماه فرود می‌آورد.
 
ناسا رسما جزئیات طرح ۲۸ میلیارد دلاری خود را برای بازگشت به ماه تا سال ۲۰۲۳ اعلام کرد. آژانس فضایی آمریکا در قالب «مأموریت آرتمیس» پس از آخرین حضور انسان در کره ماه در سال ۱۹۷۲، این بار دو فضانورد زن و مرد را به قمر طبیعی زمین می‌فرستد؛ اما جدول زمانی‌که ناسا اعلام کرده تنها در صورتی قابل دستیابی است که مجلس نمایندگان آمریکا، بودجه ۳/۲ میلیارد دلاری برای ساخت و توسعه سامانه فرود را مورد تأیید قرار دهد. فضانوردان ناسا به‌وسیله یک کپسول فضایی شبیه فضاپیمای مأموریت آپولو به‌نام «اوریون» و بر فراز یک موشک قدرتمند «اس‌ال‌اس (SLS)» به فضا فرستاده خواهند شد.

جیم برایدنستاین، رئیس ناسا روز دوشنبه در خلال کنفرانس خبری گفت که بودجه ۲۸ میلیارد دلاری هزینه‌های چهارساله مأموریت آرتمیس برای فرود به ماه را در بر می‌گیرد. بودجه ساخت و توسعه اس‌ال‌اس، اوریون، سامانه فرود فضانوردان و لباس‌های فضانوردی همه بخشی از مخارج مأموریت آرتمیس خواهند بود. درخواست بودجه‌ای که هم‌اکنون برای مجلس نمایندگان ارسال شده نیز شامل ۳،۲ میلیارد دلار برای سال ۲۰۲۱ می‌شود که قرار است صرف توسعه سامانه فرود فضانوردان شود.

 ناسا می‌خواهد به ماه بازگردد و این بار در آنجا حضوری دائمی داشته باشد

مجلس نمایندگان ایالات متحده قبلا لایحه بودجه‌ای ۶۰۰ میلیون دلاری را برای ساخت فرودگر مورد تصویب قرار داده است. اما ناسا برای ساخت این فضاپیما نیاز به بودجه بیشتری دارد.

آقای برایدنستاین در ادامه صحبت‌های خود افزود:
می‌خواهم مسئله‌ای را روشن سازم، ما (ناسا) از مجلس نمایندگان کمال تشکر و سپاسگزاری را داریم، نمایندگان (هر دو حزب) اهمیت بودجه ۶۰۰ میلیون دلاری سامانه فرود را تأیید کردند. همچنین حقیقت دارد که بودجه کامل ۳/۲ میلیارد دلاری را درخواست کرده‌ایم.
برایدنستاین، اواخر تیرماه سال گذشته به CNN گفته بود که اولین فضانورد زنی که در سال ۲۰۲۴ روی ماه گام برمی‌دارد، کسی است که قبلا خودش را به اثبات رسانده، سابقه سفرهای فضایی و حضور در ایستگاه فضایی بین‌المللی را نیز دارد. او همچنین گفته بود که این فضانورد زن کسی است که همین حالا در میان فضانوردان آماده به خدمت حضور دارد. زمانی‌که این مصاحبه انجام گرفت، ۱۲ فضانورد زن در میان فضانوردان در حال خدمت ناسا به چشم می‌خوردند. بااین‌حال، پس از آن ۵ فضانورد دیگر که آموزش‌های لازم را پشت سرگذاشته‌اند نیز به این جمع اضافه شدند. بااین‌حال، همچنان مشخص نیست کدام‌یک از فضانوردان تازه وارد می‌توانند تا زمان اولین فرود روی ماه در سال ۲۰۲۴، تمام شروط لازمی را که رئیس ناسا اعلام کرده، برآورده کند.

رئیس ناسا در پاسخ به سوالی در مورد انتخاب خدمه پرواز مأموریت آرتمیس نیز ابراز امیدواری کرد که اعضای این مأموریت دست‌کم دو سال قبل از اولین مأموریت انتخاب شوند. او گفت که فکر می‌کند، انتخاب زودهنگام اعضای تیم مأموریت آرتمیس مهم است. کاخ سفید می‌خواهد با بازگشت فضانوردان به کره ماه، دوباره دوران طلایی رهبری فضایی آمریکا را در جهان احیا کند. در این مأموریت همچنین برنامه‌هایی برای استخراج ذخایر ارزشمند آبِ یخ از قطب جنوب ماه انجام خواهد گرفت. به این ترتیب، مهندسان ناسا امیدوار هستند با این کار بتوانند سوخت موشک را در خود ماه و با هزینه کمتری تولید کنند.

 فضانوردان با فضاپیمایی به‌نام اوریون به ماه سفر می‌کنند

در همین حال، مایک پنس، معاون رئیس‌ جمهوری آمریکا از جاه‌طلبی‌های فضایی چین نیز ابزار نگرانی کرد. ابرقدرت آسیای شرقی در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ به اولین کشوری در دنیا تبدیل شد که توانست، ماه‌نوردی را در سمت تاریک ماه فرود بیاورد. این کشور هم‌اکنون خود را آماده می‌کند تا اولین مأموریت تحویل نمونه‌های خاک ماه به زمین را انجام دهد. همچنین چینی‌ها در حال توسعه نسل جدید فضاپیمای خود هستند تا بتوانند فضانوردان خود را به مقاصدی در اعماق فضا همچون ماه ارسال کنند. هرچند به‌نظر نمی‌رسد چین بتواند تا سال ۲۰۲۴ به چنین اهدافی دست پیدا کند. بااین‌حال، پیش‌بینی می‌شود که در دهه‌ی حاضر، پیشرفت چشم‌گیری در این خصوص داشته باشد.

در پیش‌نویس جدید طرح ناسا، برنامه‌ای برای پرواز به دور ماه به‌نام آرتمیس ۱ گنجانده شده که در پاییز سال ۲۰۲۱ انجام خواهد گرفت. کَتی لودرز، مدیر بخش پروازهای فضانوردان ناسا گفت که مأموریت آرتمیس ۱ یک ماه به طول خواهد انجامید تا در خلال آن تمام سامانه‌های مهم مورد آزمایش قرار گیرند. این مأموریت می‌تواند ریسک مأموریت بعدی به دور ماه یعنی آرتمیس ۲ را که به‌همراه فضانوردان انجام خواهد گرفت، کاهش دهد.

یک آزمایش جدید نیز به این مأموریت اضافه شده است. در خلال آزمایش جدید، اندکی پس از جدا شدن کپسول اوریون از مرحله فوقانی موشک اس‌ال‌اس، فضانوردان هدایت فضاپیما را در دست می‌گیرند. با این کار، قابلیت‌های هدایت اوریون و همینطور عملکرد سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای فضاپیما مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 موشک قدرتمند اس‌ال‌اس خود را برای نخستین پرواز آزمایشی در سال آینده آماده می‌کند

و بالاخره مأموریت آرتمیس ۳ را داریم که در آن فضانوردان پس از ۴۸ سال از گذشت آخرین مأموریت سرنشین‌دار به ماه یعنی آپولو ۱۷، دوباره به ماه باز می‌گردند. ناسا قراردادی به ارزش ۹۶۷ میلیون دلار را با چندین شرکت خصوصی برای طراحی و ساخت سامانه فرود فضانوردان منعقد کرده است. در سال‌های پس از فرود تاریخی روی ماه، ناسا برنامه احداث یک پایگاه دائمی در ماه را در دستور کار دارد که در آن تمام زیرساخت‌های لازم برای انجام اکتشافات طولانی مدت در کره ماه گنجانده خواهد شد.

در مقایسه با آرتمیس، مأموریت‌های برنامه آپولو در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ با احتساب نرخ تورم بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار هزینه در برداشتند (هزینه‌ای که ناسا و دولت آمریکا آن زمان برای برنامه‌ی بلندپروازانه سفر به ماه پرداخت، بدون احتساب نرخ تورم ۲۰/۶ میلیارد دلار بود.) بااین‌حال، باید بگوییم که رقم ۲۸ میلیارد دلاری که برای بودجه طرح جدید آرتمیس درخواست شده، شامل هزینه‌هایی نمی‌شود که قبلا برای ساخت فضاپیمای اوریون و موشک اس‌ال‌اس صرف شده است. از این جهت، باید انتظار داشته باشیم که این برنامه فضایی نیز خرج‌های سرسام‌آوری را روی دست دولت آمریکا بگذارد.