پس از گذشت یک ماه پر فراز و نشیب برای ایلان ماسک و سهام تسلا، مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که دیگر پول خرید شرکت توییتر را با گرفتن وام از سهام‌های تسلا تأمین نخواهد کرد.

ایلان ماسک در جلسه‌ی کمیسیون بورس و اوراق بهادار، از به پایان رسیدن یک سری وام‌های گرفته شده از سهام تسلا خبر داد که به عنوان بخشی از برنامه مالی اولیه او برای خرید توییتر در نظر گرفته شده بود. در این جلسه مدیرعامل شرکت تسلا اعلام کرد که مبلغ ۶.۲۵ میلیارد دلار دیگر را از طریق فروش سهامش بدست آورده که با احتساب این مبلغ، میزان کل سرمایه شخصی او از ۲۷.۳ میلیارد دلار به ۳۳.۵ میلیارد دلار رسیده است.

برنامه‌ی ماسک برای خرید توییتر شامل ترکیبی از ۲۱ میلیارد دلار سرمایه شخصی و ۲۵.۵ میلیارد دلار وام بود. ۱۲.۵ میلیارد دلار از این وام‌ها از طرف شرکت تسلا برای او تأمین شد. ثروتمندترین فرد جهان در حقیقت میزان وام ارائه شده برای تضمین از طریق سهام تسلا (۱۲.۵ میلیارد دلار) را به نصف (۶.۲۵ میلیارد دلار) کاهش داد که از این طریق میزان بدهی او نیز در خرید ۴۴ میلیارد دلاری توییتر کاهش پیدا می‌کند.

همانطور که احتمالاً می‌دانید، پس از اعلام خرید توییتر سهام شرکت تسلا با افت ۱۵ درصدی روبرو شد و در نتیجه ثروتمندترین فرد جهان حدود ۳۱/۴ میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داد. پیش‌تر وی همچنین اعلام کرد که پروسه‌ی خرید توییتر تا زمان مشخص نشدن میزان دقیق کاربران فیک متوقف خواهد ماند.

در این رابطه باید بگوییم که توییتر تعداد کاربران روزانه‌ی سرویس خود را به مدت سه سال متوالی به اشتباه و بیش از تعداد واقعی اعلام کرده است. در همین راستا گفته می‌شود که هر سه ماهه تعداد کاربران اعلامی از سوی توییتر در حدود ۱.۹ میلیون نفر بیشتر از تعداد واقعی بوده است. دلیل این شمارش غلط این بوده که ظاهراً آن‌ها چندین حساب که به یک کاربر متصل بوده‌اند را به عنوان یک کاربر فعال در نظر گرفتند. این خطا در گزارش اعلامی از سوی توییتر بین سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۹ تا سه ماهه‌ی آخر سال ۲۰۲۱ اتفاق افتاده است.

ماسک پیش‌تر اعلام کرد که خرید توییتر راهی برای کسب درآمد او نیست. وی بر این باور است که توییتر هیچ وقت یک شرکت سرمایه‌دار نبوده و تاکید کرده که قصد وی از خرید این شبکه اجتماعی تنها ایجاد تغییرات مفید برای کاربران است. مدیرعامل تسلا در ادامه توضیح داد اعلام کرد که قصد دارد تعداد کاربران ماهانه توییتر را از ۲۱۷ میلیون در حال حاضر به ۶۰۰ میلیون تا سال ۲۰۲۵ و ۹۳۱ میلیون تا سال ۲۰۲۸ برساند.

به بیانی دیگر باید گفت که او می‌خواهد تعداد کاربران این پلتفرم محبوب را طی شش سال آینده به ۴ برابر حال حاضر افزایش دهد. او همچنین تصمیم دارد تا تعداد کاربران پولی سرویس X توییتر را به ۱۰۴ میلیون نفر برساند. البته هنوز جزئیاتی در مورد سرویس X در دسترس نیست، اما وی همواره بر مقوله‌ی رایگان بودن توییتر برای همه‌ی کاربران تأکید زیادی کرده است. باید دید داستان ایلان ماسک و خرید توییتر به کجا خواهد رسید.