دیجیزا/ ساعاتی پیش سونی اعلام کرد که به همراه یک سرمایه‌گذار با نام RTS سری مسابقات سالانه‌ی عناوین مبارزه‌ای یعنی EVO را خریداری کرده است.

EVO در سال ۱۹۹۶ کار خود را آغاز کرد و حالا به یکی از مهم‌ترین مسابقات سالانه‌ی عناوین مبارزه‌ای در دنیا تبدیل شده است. در طول این سال‌ها سازمان EVO به صورت مستقل فعالیت داشته است، اگرچه افراد زیادی قصد خرید آن‌ها را داشته‌اند، اما حالا یکی از مهم‌ترین شرکت‌های صنعت بازی‌های ویدیویی آن‌ها را تصاحب کرده است.

سونی در متن خبر ملحق شدن EVO به خانواده‌ی پلی‌استیشن اعلام کرد که بنیان‌گذاران EVO یعنی تونی کنن (Tony Cannon) و تام کنن (Tom Cannon) همچنان نقش مهمی در میزبانی و اجرای مراسم ایفا خواهند کرد و از این سری مسابقات جدا نخواهند شد.

خریداری یک مسابقه‌ی بازی‌های مبارزه‌ای رویکرد جالبی از سوی سونی به شمار می‌رود، اما دلیل اصلی این استراتژی چیست؟ بر اساس بیانیه‌ منتشر شده از سوی این شرکت، عناوین مبارزه‌ای بر روی پلی‌استیشن از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و بر اساس آمار ارائه شده پیرامون این پلتفرم، در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱٫۱ میلیارد ساعت وقت صرف این آثار شده است. نکته قابل توجه این است که تمامی این عناوین ترد-پارتی هستند و شرکت سونی از زمان انتشار Playstation All-Stars Battle Royale در سال ۲۰۱۲، اثر فرست‌-پارتی مبارزه‌ای نداشته است.

سرمایه‌گذاری در esport برای دوره زمانی کنونی کمی عجیب به نظر می‌رسد. با وجود شیوع ویروس کرونا و قرنطینه‌های سراسری، مراسم‌های حضوری متعددی لغو شده‌اند و به نظر می‌رسد که به طور کلی تمامی مراسم‌های حضوری از جمله مسابقات esport به سمت دیجیتالی شدن می‌روند. پیرامون همین موضوع، مدتی پیش اکتیویژن-بلیزارد (Activision Blizzard) تعداد زیادی از کارکنان خود را در بخش esport اخراج کرد.

جالب است بدانید که سال گذشته EVO در کنار پندمیک با مشکلات دیگری نیز مواجه بود. جوئی کوئلار (Joey Cuellar)، مدیر عامل سابق EVO، در آن زمان متهم به آزار جنسی شد و به دنبال همین موضوع ناشران زیادی از رویداد EVO خارج شدند. در نهایت تمامی مشکلات باعث شد که شاهد لغو شدن مراسم باشیم. شاید مالکین این سری مسابقات به دلیل مشکلات پیش آمده تصمیم گرفته باشند که با قیمتی بسیار پایین‌تر از حد معمول حق و حقوق EVO را بفروشند و سونی از این فرصت استفاده کرده است.

رویداد بعدی EVO در ماه شهریور (آگست) سال جاری به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. تا به این لحظه اعلام شده است که عناوین Tekken 7 ،Street Fighter V ،Mortal Kombat 11 و Guilty Gear Strive در مراسم حضور دارند.

همچنین سری Smash Bros نیز معمولاََ در این سری مسابقات حضور دارد، اما نمی‌دانیم عدم دسترسی بازی‌بازان پلی‌استیشن به این اثر تداخلی در حضور آن به وجود خواهد آورد یا خیر.