دیجیزا/ پس از کشف سیارک آپوفیس در سال ۱۳۸۳ به عنوان یکی از خطرناک‌ترین سیارک‌های شناخته شده، تصور می‌شد که احتمال برخورد این سیارک با زمین در سال ۱۴۴۷ وجود داشته باشد. اما هم اکنون تصویربرداری راداری و تحلیل دقیق مدار آن، به ستاره شناسان کمک کرده است تا به این نتیجه برسند که حداقل برای ۱۰۰ سال آینده خطر برخورد آپوفیس با زمین وجود ندارد.

دیوید فارنوکیه عضو مرکز مطالعات اجسام نزدیک به زمین ناسا، می‌گوید:” محاسبات ما حداقل تا ۱۰۰ سال آینده هیچ خطری را نشان نمی‌دهد. بر اساس مشاهدات اپتیکی که اخیرا انجام شد، می‌توانیم سیارک آپوفیس را از لیست خطرات حذف کنیم.”

سیارک ۳۴۰ متری آپوفیس در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ از فاصله ۱۷ میلیون کیلومتری زمین، یعنی ۴۴ برابر فاصله زمین تا ماه، عبور کرد. برای رسیدن به جدیدترین و آخرین محاسبات درباره این سیارک، ستاره‌شناسان برای ردیابی حرکت دقیق آن از یک آنتن رادیویی ۷۰ متری واقع در مرکز فضای دوردست گلدستون در کالیفرنیا استفاده کردند. در ویدئو این پست مسیر گذر امن این سیارک در ۲۵ فروردین ۱۴۰۸ را مشاهده می‌کنید (سرعت حرکت ۱۰۰ برابر شده است).
مارینا بروزوویچ دانشمند JPL و رهبر عملیات تصویربرداری راداری می‌گوید:” با وجود فاصله ۱۷میلیون کیلومتری آپوفیس از زمین، توانستیم اطلاعات بسیار دقیق و باورنکردنی درباره فاصله این سیارک با دقت ۱۵۰ متر بدست آوریم. این مشاهده نه تنها به ما کمک کرد که هرگونه خطر احتمالی برخورد را رد کنیم، بلکه ما را برای یک فرصت علمی شگفت انگیز آماده می‌کند.”

تیم بخش رادار امیدوار است با تجزیه و تحلیل بیشتر داده‌ها، اطلاعات بیشتری درباره شکل سیارک بدست آورد. مشاهدات قبلی نشان می‌دهند که آپوفیس ظاهری شبیه به بادام زمینی دارد. این شکل در بین سیارک‌های نزدیک به زمین که قطر آن‌ها بیش از ۲۰۰ متر است، معمول است. می‌توان گفت که تقریبا از هر ۶ سیارک، یکی به شکل بادام زمینی است.

در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۸ آپوفیس از فاصله کمتر از ۳۲ هزارکیلومتری زمین عبور خواهد کرد. این فاصله کمتر از فاصله ماهواره‌های زمین ثابت است. در آن زمان، این رخداد برای ساکنان نیمکره شرقی، بدون نیاز به تلسکوپ یا دوربین دوچشمی قابل مشاهده خواهد بود. (متن کامل خبر را در اپلیکیشن آوا استار بخوانید)

منبع: NASA
برگرفته از avastarco