مجله ایلیاد/بر اساس مطالعه‌ی جدیدی که نتایج آن‌را محققین موسسه‌ی ملی سرطان آمریکا در مجله‌ی JAMA Internal Medicine منتشر کرده‌اند، دانشمندان دریافته‌اند که مبتلایان به کووید۱۹ حداقل تا چند ماه نسبت به ابتلای مجدد به این بیماری در امان هستند. این نتیجه با واقعیت مربوط به کم بودن ابتلای مجدد به این بیماری سازگاری دارد. نتیجه‌ی این مطالعه می‌تواند برای سیاست‌گذاران اهمیت بالایی داشته باشد تا با توجه به آن، در مورد بازگشایی فیزیکی مکان‌های عمومی و مدارس و همچنین در رابطه با اولویت‌بندی‌های واکسن تصمیم‌گیری کنند.

دکتر «نورمن ند» به‌عنوان رئیس موسسه‌ی ملی سرطان و همکار این مطالعه، می‌گوید: «تحقیقات سرطان و درمان‌های آن موضوع اصلی تمرکز ما است، ولی ما نیز مایل بودیم از توانمندی‌های خودمان برای کمک به بهبود همه‌گیری رخ داده در جهان استفاده کنیم. داده‌های ما نشان می‌دهد که اگر پادتن ویروس کرونای جدید در بدن کسی وجود داشته باشد، احتمال ابتلای مجدد وی به ویروس بسیار کم است. برای اینکه بدانیم این پادتن تا چه زمانی برای محافظت از فرد کافی است، باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد.»

محققین برای انجام این مطالعه در نهایت نتایج تست‌های پادتن مربوط به بیش از ۳ میلیون نفر را از آزمایشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی بیمه جمع‌آوری کردند. در واقع این مطالعه بیش از نصف تست‌های انجام شده در آمریکا تا زمان انجام تحقیقات را در بر می‌گرفته است. حدود ۱۲ درصد از این تست‌ها نشان از مثبت بودن وجود پادتن در بدن افراد داشته است.

از برخی از کسانی که نتایج تست آن‌ها مثبت بوده و برخی از کسانی که تست منفی داشته‌اند، مجدداً تست PCR گرفته شده است تا ابتلای مجدد آن‌ها به کووید۱۹ بررسی شود.

بررسی‌های دانشمندان نشان داده است که ۳ تا ۴ درصد افرادی که تست پادتن منفی داشته‌اند در تست PCR نتیجه‌ی مثبت گرفته‌اند، ولی تعداد کسانی که تست پادتن مثبت داشته‌اند و تست PCR مثبت نیز گرفته‌اند به مرور کمتر و کمتر شده است. در واقع پس از ۹۰ روز، تنها ۰.۳ درصد از کسانی که تست پادتن مثبت داشته‌اند، دوباره نتیجه‌ی تست PCR مثبت گرفته‌اند و احتمالاً مجدداً به ویروس آلوده شده‌اند.

البته دانشمندان اذعان دارند که این مطالعه محدودیت‌های خاصی دارد و باید به‌وسیله‌ی آزمایش‌های بالینی تایید شود. زمان انجام این مطالعه نیز کوتاه بوده و برای مطمئن شدن از نتایج باید مطالعات گسترده‌تر و طولانی‌تری در این زمینه انجام شود.