دیجیزا/شرکت فضایی «راکت لب» از راکت چند بار مصرف جدید خود با توانایی حمل محموله ۸ تنی به مدار و بردن فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی رونمایی کرد.

«راکت لب» (Rocket Lab) اعلام کرد به زودی از طریق ادغام شدن با شرکتی دیگر، فرآیند تبدیل شدن به یک کمپانی سهامی عام را کلید می‌زند. این شرکت فضایی کوچک همچنین از راکت جدید خود به نام «نوترون» (Neutron) با قابلیت حمل فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی رونمایی کرد.

این استارتاپ اهل کالیفرنیا می‌خواهد از طریق نوعی ادغام که از آن تحت عنوان «شرکت اکتساب ویژه هدف» (SPAC) یاد می‌شود، در یک کمپانی آمریکایی ادغام شود. طبق این قرارداد، راکت لب ۴.۱ میلیارد دلار ارزش گذاری شده و پس از ادغام در شرکت Vector Acquisition Corporation در سه ماهه دوم ۲۰۲۱، نام آن به Rocket Lab USA, Inc تغییر پیدا خواهد کرد.

«Peter Beck»، مدیرعامل راکت لب می‌گوید این ادغام به حضور پررنگ تر راکت لب در مأموریت های پرتاب و تبدیل شدن آن به یک کسب و کار چند میلیارد دلاری کمک می‌کند.

پس از عقد قرارداد، راکت لب ۷۵۰ میلیون دلار پول نقد خواهد داشت که می‌تواند از آن برای ساخت راکت جدید خود به نام «نوترون» استفاده کند؛ راکتی کاملاً چند بار مصرف با توانایی حمل محموله ۸ تنی به مدار و ۲ تنی به ماه. سازنده می‌گوید این راکت برای حمل ماهواره‌ها به مدار و تشکیل ناوگان ماهواره‌ای، مأموریت‌های اکتشافی در اعماق فضا و سفرهای فضایی سرنشین دار طراحی شده است.

  راکت فعلی این شرکت که «الکترون» نام دارد، از زمان اولین پرواز در سال ۲۰۱۷ از سکوی پرتاب اصلی راکت لب در نیوزیلند، تاکنون ۱۸ مأموریت پرتاب انجام داده است. این راکت نیز در حال تبدیل شدن به نمونه چند بار مصرف بوده و قرار است پس از پرتاب، بوستر اصلی آن به جای سقوط در اقیانوس، در میانه زمین و آسمان با هلیکوپتر مهار شود. راکت لب آزمایش مهار بوستر با هلیکوپتر را اواخر ۲۰۲۰ با موفقیت انجام داد و می‌خواهد سال جاری میلادی نیز آن را انجام دهد.

راکت نوترون که دیروز (اول مارس) معرفی شد، اولین پرواز خود را سال ۲۰۲۴ انجام می‌دهد. این راکت ۱۳۰ فوت (۳۹.۶۲ متر) ارتفاع داشته و «آلترناتیو اصلی» راکت فالکن ۹ اسپیس ایکس خواهد بود. این راکت قادر به حمل فضانوردان تا ایستگاه فضایی بین المللی هم است؛ وظیفه‌ای که پیشتر فقط ناسا آن را انجام می‌داد اما حالا به شرکت‌های خصوصی واگذار می‌شود.

راکت لب ژوئن ۲۰۰۶ در نیوزیلند تأسیس شد و یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه پرتاب ماهواره‌های کوچک به شمار می‌رود.