به‌نظر می‌رسد پس از گذشت سالیان سال و عدم توجه به حوزه تبلت‌ها، گوگل ابتکار جدیدی را برای «تبلت های اندروید» در سر می‌پروراند. درواقع، اخیرا یکی از بنیان‌گذاران اندروید بار دیگر به تیم توسعه این سیستم‌عامل پیوسته تا بخشی از این تلاش نرم‌افزاری و احتمالا سخت‌افزاری غول جستجو باشد.

گوگل در فهرست مشاغل خود تحت‌عنوان “مدیر ارشد مهندسی، تجربه برنامه تبلت اندروید” موارد زیر را بیان می‌کند:

ما بر این باوریم که آینده محاسبات بدست تبلت‌های قدرتمندتر و توانمندتر درحال تغییر است. ما در تلاش هستیم تا فصل بعدی محاسبات و ورودی را با راه‌اندازی پشتیبانی یکپارچه در سراسر پلتفرم‌ها و تجربه‌های بی‌نظیر ارائه کنیم که راه‌های جدید و بهتری برای مولد و خلاق بودن باز می‌کند.

حتی برای حوزه استخدام، خط اول این اعلامیه بسیار جسورانه ظاهر می‌شود. یکی دیگر از فهرست‌های مشاغل، به «تبلت‌های اندروید» به‌عنوان یک ابتکار خاص در گوگل اشاره می‌کند. این تیم وظیفه دارد با تولیدکنندگان، توسعه‌دهندگان برنامه و همچنین سیستم‌عامل اندروید کار کند. درواقع، ریچ ماینر، بنیان‌گذار اندروید، پس از حضور در GV (شرکت سرمایه‌گذاری آلفابت) و پروژه آموزشی در گوگل در حدود سال ۲۰۱۶، دوباره به بخش سیستم‌عامل این شرکت پیوسته است.

به‌عنوان مدیر مدیریت محصول برای تبلت‌های اندرویدی، با سرنخ‌ها در سراسر سیستم‌عامل اندروید، پلتفرم‌ها، اکوسیستم‌ها و تیم‌های حوزه محصولات متقابل شریک خواهید بود. شما همچنین با تولیدکنندگانی که تبلت‌های اندرویدی تولید می‌کنند و توسعه‌دهندگانی که برای آن‌ها برنامه می‌سازند، همکاری نزدیک و مشترکی خواهید داشت. شما مسیر، استراتژی و نقشه راه بلندمدت تبلت‌های اندرویدی را هدایت خواهید کرد.

ماینر در مارس سال ۲۰۲۱ به بخش تبلت‌های اندرویدی پیوست و احتمالاً پیش از این عضویت، تلاش‌ها در شرکت گوگل آغاز شده بود. در آن زمان، توسعه تبلت گوگل شامل فضای سرگرمی بودند. البته، اندروید ۱۲L نیز که سال گذشته معرفی شد، به‌عنوان نسخه‌ای از سیستم‌عامل که برای دستگاه‌هایی با صفحه‌نمایش بزرگ و بهینه‌سازی‌های خاص رابط‌کاربری طراحی شده است، وجود دارد که ماه آینده منتشر خواهد شد. گوگل همچنین توسعه‌دهندگان را تشویق می‌کند تا برنامه‌های خود را برای نمایشگرهای بزرگ‌تر به‌روز کنند.

به‌گزارش Computerworld، این علاقه مجدد به فرم فاکتور زمانی رخ می‌دهد که سیستم‌عامل کروم تا حد زیادی به‌عنوان تلاش اصلی گوگل درزمینهٔ تبلت‌های کروم بوک Lenovo و HP دیده می‌شود. اکنون به‌نظر می‌رسد گوگل رویکردی دوگانه دارد، اگرچه همپوشانی‌های زیادی با سیستم‌عامل کروم که در گوگل پلی و برنامه‌های اندروید اجرا می‌شود نیز وجود دارد.

به‌نظر می‌رسد این تلاش بیشتر مربوط به تولیدکنندگان شخص ثالث است؛ به‌طوری‌که درحال‌حاضر هیچ نشانه‌ای مبنی‌بر اینکه بخش سخت‌افزار گوگل درحال برنامه‌ریزی برای عرضه‌ی یک دستگاه تبلت است، وجود ندارد. گوگل در دهه پیش دو نسل از تبلت‌های Nexus 7 و همچنین Nexus 10 و سپس نسخه ۹ را دراختیار داشت. همچنین دستگاهی با عنوان Pixel C نیز شایعه شده و گفته شده بود که سیستم‌عامل کروم را نیز اجرا می‌کند. درحال‌حاضر هیچ شایعه‌ای در مورد چنین تبلتی وجود نداشته و تنها به‌نظر می‌رسد که گوگل درنظر دارد تا در سال ۲۰۲۳ یک کروم بوک مجهز به Tensor را تولید کند.

نظر شما درباره‌ی توجه ویژه گوگل به بخش تبلت های اندرویدی و آینده‌دار خواندن آن‌ها از سوی این کمپانی چیست؟