دیجیزا/ اگر از چالش فراری هستید و می‌خواهید کمی ریلکس باشید، در ادامه می‌توانید با تعدادی از بهترین بازی های آرامش بخش آشنا شوید.

در این مطلب به معرفی بهترین بازی های آرامش بخش پرداخته‌ایم؛ آثاری که می‌توانند شما را برای ساعاتی سرگرم کنند، آن هم بدون اینکه آزار دهنده باشند.

برای بسیاری از گیمرها، خصوصا آن‌هایی که کژوال هستند، بازی کردن یک نوع «فرار» از دنیای واقعی است. شاید بسیاری از آن‌ها مشکلی با دنیای واقعی نداشته باشند اما هر کسی، گاهی به فاصله گرفتن از روتین زندگی خود نیاز دارد. شاید روزی ۱۰ الی ۱۲ ساعت کار می‌کنید و می‌خواهید کمی از این فضای تکراری دور شوید یا اصلا شاید می‌خواهید قهرمان بودن را تجربه کنید و اسلحه در دست بگیرید. مسلما همه بازی دوستان به عناوین سنگین، سخت و استرس‌زا علاقه‌مند نیستند و افراد زیادی وجود دارند که در دنیای بازی، در جستجوی آرامش هستند.

بهترین بازی های آرامش بخش

بسیاری از استودیوها با آگاهی از این مسئله، دست به تولید آثار آرامش بخش زده‌اند. کافی است چند دقیقه در پلتفرم استیم یا در استور گوشی هوشمند خود جستجو کنید تا با صدها عنوان متفاوت رو به رو شوید که همه آن‌ها می‌توانند شما را آرام کرده و برای دقایقی از از دنیای پر استرسی که دارید، دور کنند. ما در ادامه به معرفی تعدادی از این آثار خواهیم پرداخت، چند بازی هم در این فهرست وجود دارند که حضورشان شاید کمی تعجب برانگیز باشد، زیرا دارای ماهیت آرامش بخشی نیستند اما هر چیزی از زاویه درست، پتانسیل تبدیل شدن به ماشین فرار مخاطب را دارد.

بازی Tetris Effect

از گیمرهای قدیمی تا جدید، همه حداقل یک بار تتریس را امتحان کرده‌اند، چه نسخه‌های کلاسیک کنسول‌های ان ای اس (NES) یا گیم بوی و چه نسخه‌های مدرنی که به راحتی بر روی گوشی‌های هوشمند قابل دسترسی هستند. سری تتریس همواره فضای ملایمی داشته و هرگز سعی در آزار دادن مخاطب ندارد. بازی تتریس افکت در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و در واقع همان عناصر تتریس کلاسیک را دارد اما به آن موسیقی و افکت‌های گرافیکی درجه یک اضافه کرده تا با یکی از مدرن‌ترین قسمت‌های مجموعه رو به رو شویم.

این بازی توسط استودیوی ژاپنی مانسترز (Monsters) ساخته شده و با دیدن تصاویر یا ویدیوهای آن خیلی زود متوجه می‌شوید که چه فضای ویژه‌ای دارد و هر مرحله در واقع یک اتفاق جدید است که شما را به یک دنیای تازه وارد می‌کند. نسخه کانِکتد (Connected) این بازی نیز مدتی قبل انتشار یافت که کامل‌ترین نسخه آن محسوب می‌شود. شما می‌توانید تتریس افکت را بر روی پلی استیشن ۴، رایانه‌های شخصی، ایکس باکس وان، سری ایکس و هدست‌های واقعیت مجازی (آکیولس ریفت) تجربه کنید.

سه گانه Spyro Reignited

یکی از بهترین مجموعه‌های پلتفرمر سه بعدی دهه ۹۰ میلادی که طرفداران زیادی بدست آورد و برای سرگرم کننده بودن و فضاهای رنگارنگ، به محبوبیت بالایی رسید. در سال ۲۰۱۸، هر سه قسمت اصلی بازسازی شده و در قالب یک کالکشن بی‌نظیر در اختیار مخاطبان قرار گرفت. اگر از طرفداران قدیمی مجموعه هستید، این نسخه جدید، خاطرات زیادی را برای شما زنده می‌کند. اگر هم فکر می‌کنید که با یک اثر کارتونی و کودکانه رو به رو هستید، باید بدانید که این بازی، کودک درون شما را حسابی قلقلک می‌دهد و خنده را بر لبان شما می‌آورد.

آغاز بازی بسیار آسان است و چالشی برای شما ایجاد نمی‌کند. آزادی زیادی هم دارید و می‌توانید در این دنیاهای فانتزی به گشت و گذار پرداخته و الماس و گنج پیدا کنید. البته با پیشروی در مراحل، شاید با چالش‌های کوچکی رو به رو شوید اما به گونه‌ای نیستند که مخاطب را اذیت کنند.

بازی Abzu

اقیانوس می‌تواند تاریک، ترسناک و پرخطر باشد اما بازی آبزو آن را به شکل دیگری عرضه کرده است. در این بازی، می‌توانید در اعماق دریا به گشت و گذار بپردازید و از فضای زیبای اطراف خود لذت ببرید. آبزو همواره به مخاطب حس خوب می‌دهد و گاهی همه چیز را رها کرده و دقایقی را به تماشای ماهی‌های اگزاتیک می‌پردازید، ماهی‌هایی که به صورت گروهی حرکت می‌کنند و هارمونی اعجاب آوری دارند.

اگر به دنبال یک اثر آرامش بخش خالص با موسیقی‌های هیپنوتیزم کننده و جلوه‌های بصری درخشان هستید، می‌توانید به سراغ بازی Abzu بر روی پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ یا رایانه‌های شخصی بروید.

بازی Stardew Valley

بازی استاردو ولی حالا میلیونها مخاطب دارد و از آن به عنوان یکی از اعتیادآورترین شبیه سازهای کشاورزی تاریخ نام برده می‌شود. این بازی که با الهام از مجموعه هاروست مون (Harvest Moon) ساخته شده، به شما اجازه می‌دهد تا شخصیت خود را طراحی کرده و مزرعه دلخواه خود را بسازید. البته بازی شما را مجبور به انجام هیچ کاری نمی‌کند و همه تصمیمات بر عهده خود مخاطب است.

بازیکنان می‌توانند در شهر یا مناطق اطراف به گشت و گذار بپردازند، محصولات زراعی تولید کنند، حیوان پرورش دهند، پخت و پز داشته و حتی ماهی گیری کنند. اما این پایان کار نیست، بازیکنان می‌توانند معدن کاری کنند، ازدواج نمایند یا حتی کیفیت محل زندگی خود را ارتقا دهند. این بازی، فرصت‌های بی‌نهایتی را در اختیار شما قرار می‌دهد و هرگز از فضاسازی متعادل و آرامش بخش دور نمی‌شود. بازی Stardew Valley برای پلی استیشن ۴، رایانه‌های شخصی، گوشی‌های هوشمند، نینتندو سوییچ و ایکس باکس وان منتشر شده و فروش آن اخیرا از مرز ۱۰ میلیون نسخه عبور کرده است.

بازی Concrete Genie

این بازی انحصاری کنسول پلی استیشن ۴، به اندازه کافی دیده نشد اما یک اثر ماجراجویی بامزه و رنگارنگ است که به مخاطب انرژی تزریق می‌کند. بازیکنان در نقش پسر بچه‌ای به نام اَش (Ash) بازی می‌کنند که با موجودات جادویی در ارتباط است و می‌تواند آن‌ها را به واسطه هنر زنده کند. او، بر روی دیوارهای مناطق متروکه و دور افتاده شهر، این موجودات را نقاشی می‌کند و با گرافیتی های زیبایی که می‌کشد، کمک می‌کند تا زندگی و روشنایی به این مناطق بازگردد.

شما می‌توانید به مناطق مختلف رفته و هر چه که دوست دارید را بر روی دیوارها بکشید، این کار با کمک کنترلرهای دوال شاک به شکل مناسبی انجام شده و مخاطب را راضی می‌کند. بازی Concrete Genie امتیازات نسبتا خوبی دریافت کرد و برای جلوه‌های بصری و فضاسازی مورد تحسین قرار گرفت. اگر بر روی پلی استیشن ۴ بازی می کنید، کانکِریت جینی را در یاد داشته باشید.

بازی Red Dead Redemption 2

بالاتر اشاره کردیم که بعضی از آثار، شاید ماهیت آرامش بخش نداشته باشند اما از زاویه درست، می‌توانند به آن چیزی که می‌خواهید، تبدیل شوند. رد دد ریدمپشن ۲ هم یکی از همین عناوین است که خط داستانی تعلیق آمیزی دارد، گیم پلی آن خشن و سریع است و البته دشمنان جز خون ریزی، چیز دیگری نمی‌خواهند. اما این تمام ماجرا نیست، بازی Red Dead Redemption 2 می‌تواند بهترین اثر برای طبیعت گردی باشد و شما را به ماجراجویی‌هایی ببرد که حتی از دنیای واقعی هم خیره کننده‌تر هستند. بازیکنان می‌توانند داستان و ماموریت‌ها را کنار بگذارند، سوار اسب خود شوند، به سفری در دوردست‌ها رفته و در محیطهای زنده و پویای بازی قدم بزنند.

اگر هم گرسنه شدید، به شکار پردازید. یک آتش کوچک درست کنید و گوشت‌ها را بپزید. چادر بزنید و از شب رویایی خود زیر ستارگان لذت ببرید. رد دد ریدمپشن ۲ یکی از عناوین چشم نواز نسل هشتم است و تا سال‌ها از آن به عنوان یکی از بهترین بازی های تاریخ یاد خواهد شد. این بازی بر روی پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد. اگر از رایانه قدرتمندی بهره می‌برید، توصیه می‌کنیم که حتما به سراغ نسخه پی سی بازی بروید که از نظر گرافیکی حیرت انگیز است.

بازی The Elder Scrolls V: Skyrim

یک بازی ماجراجویی بزرگ دیگر که آن هم چندان با مخاطب مهربان نیست. باید در سیاه چاله‌ها قدم بزنید و با مردگان متحرک، اژدهایان و دشمنان متعدد رو به رو شوید. این بازی فانتزی قرون وسطایی شاید رویای بسیاری از بازی دوستان را به واقعیت تبدیل کند اما در ظاهر، مناسب کسانی که در جستجوی آرامش هستند، نیست. ولی اگر خطوط داستانی سیاه و فشارهای ناشی از مبارزات را کنار بگذاریم، اسکاریم می‌توان یک تجربه نقش آفرینی مسالمت آمیز باشد. شما می‌توانید یک خانه در شهر خریداری کنید و آهنگر شوید یا گل جمع آوری کرده و معجون بسازید.

با پیشرفت در بازی و قوی‌تر شدن شخصیت اصلی، دشمنان دیگر نمی‌توانند شما را تهدید کنند و به راحتی می‌توانید به جنگل‌های خاطره انگیز اطراف شهر خود قدم بگذارید و در زیبایی غرق شوید. درست است که بر خلاف عناوین دیگر، برای رسیدن به آرامش در این بازی باید کمی تلاش کرد اما در نهایت ارزشش را خواهد داشت. بازی Skyrim در سال ۲۰۱۱ برای کنسول‌های ایکس باکس ۳۶۰، پلی استیشن ۳ و رایانه‌های شخصی منتشر شد. نسخه بازسازی آن در سال ۲۰۱۶ به کنسول‌های ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ آمد و نسخه واقعیت مجازی و نینتندو سوییچ بازی نیز در سال ۲۰۱۷ عرضه شد. اسکایریم به شکلی طراحی شده که ماموریت‌های آن هرگز تمام نمی‌شود و با قاطعیت می‌توان گفت یکی از بهترین عناوین نقش آفرینی تاریخ است که می‌تواند هر نوع بازیکنی را جذب کند.

بازی Donut County

گاهی فقط می‌خواهید هر آنچه که در اطراف شما است را ببلعید و چه چیزی آرامش بخش تر از این! در چند سال اخیر، بازی‌های مستقل کمی وجود داشته‌اند که توانسته‌اند به اندازه دونات کانتری تحسین برانگیز ظاهر شوند. این بازی پازلی زیبا و البته کوچک، تمرکز ویژه‌ای بر روی داستان‌گویی دارد و در این زمینه، از حد انتظارات هم فراتر می‌رود.

در بازی Donut County، به معنای واقعی کلمه در نقش یک سیاه چاله بازی می‌کنید! سیاه چاله‌ای که همه چیز را می‌بلعد، از ساکنان محل گرفته تا اشیاء، آیتم‌ها و هر چیزی که وجود دارد. هر چه قدر هم آیتم‌های بیشتری بخورید، بزرگ‌تر می‌شوید و در نهایت به جایی می‌رسید که می‌توانید کل یک مرحله را در خود جای دهید. بازی با اینکه کوتاه است اما مخاطبان را سرگرم کرده و مهم‌تر از آن، هرگونه ناراحتی و حس بد را از شما دور می‌کند.

بازی Captain Toad: Treasure Tracker

اثری که به عنوان یک مرحله فرعی برای بازی سوپر ماریو تری دی ورلد (Super Mario 3D World) کار خود را آغاز کرد اما آن قدر خوب بود که در نهایت به عنوان یک بازی کامل عرضه شد. شما در مراحل ایزومتریک نسبتا کوچک قرار می‌گیرد و باید تُد (Toad) را راهنمایی کنید تا به هدفش برسد. همچنین با چرخش دوربین، می‌توانید رازهای مختلفی را کشف کنید.

اما چیزی که باعث شد این عنوان را برای فهرست بهترین بازی های آرامش بخش انتخاب کنیم، این است که وارد حیطه ماریو نمی‌شود، یعنی خبری از پریدن و درگیری با دشمنان نیست. تنها کاری که انجام می‌دهید، دوری کردن از دشمنان است و اینکه بتوانید از معماهای نسبتا آسان آن عبور کنید. بازی Captain Toad: Treasure Tracker را به عنوان نماینده نینتندو در این مطلب آورده‌ایم، وگرنه تنها بر روی کنسول نینتندو سوییچ، صدها اثر آرامش بخش وجود دارد که به بهبود حس و حال شما کمک می‌کنند.

بازی Grand Theft Auto

مجموعه جی تی ای برای هیجان، اکشن، انفجار، جنایت، خشونت، دیوانگی و غیره شناخته می‌شود اما می‌توانید از تمامی این مسائل دوری کنید. کافی است سوار ماشین شده، موسیقی مورد علاقه خود را پخش کرده و وارد جاده شوید. شما می‌توانید به کوه‌ها و دره‌ها بروید یا وارد جنگل‌ها شوید. اصلا می‌توانید به بالای یک کوه رفته و با چتر به پایین پریده و یک نمای فوق العاده را مشاهده کنید. یا چه طور است سوار کشتی یا قایق شده و یک سفر دریایی داشته باشید؟

بازی Grand Theft Auto V را می‌توان یک شاهکار تکرار نشدنی توصیف کرد و حتی قرار است با بهبودهای گرافیکی، برای کنسول‌های نسل نهمی پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس نیز عرضه شود. تا اینجا بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه از این بازی به فروش رفته و به نظر نمی‌رسد هیچکس بتواند جلوی موفقیت‌های آن را بگیرد. اگر به هر دلیلی، جی تی ای ۵ را تجربه نکرده‌اید، شاید اکنون بهترین زمان برای امتحان کردن آن باشد.

کدام یک از عناوین فهرست بهترین بازی های آرامش بخش را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.