دیجیزا/ یک آژانس قانونگذاری در برزیل اپل را به دلیل فروش آیفون ۱۲ بدون آداپتور و نقض قوانین حمایت از مصرف کننده نزدیک به ۲ میلیون دلار جریمه کرد.

Procon-SP، آژانس حمایت از حقوق مصرف کننده در سائو پائولو، به دنبال انتقادات شدید از اپل به خاطر حذف آداپتور از جعبه آیفون‌های جدید در برزیل، این شرکت را جریمه کرد. کمپانی کوپرتینویی به بهانه کاهش تصاعدات کربنی و استفاده کمتر از فلزات نادر، با رونمایی از آیفون ۱۲ شارژر را از جعبه این محصول حذف کرد.

آژانس یاد شده دسامبر سال گذشته میلادی به اپل هشدار داد که فروش آیفون بدون آداپتور در برزیل مصداق نقض قوانین حمایت از مصرف کننده محسوب می‌شود. اپل در پاسخ مدعی شد که بیشتر مشتریان آیفون حداقل یک آداپتور اضافه دارند و نیازی به فروش آداپتور جدید به آن‌ها نیست.

Fernando Capez، مدیر اجرایی Procon-SP پس از اعلام جریمه ۲ میلیون دلاری به اپل هشدار جدی داد که این شرکت باید به قوانین حمایت از مصرف کنندگان در برزیل احترام گذاشته و آن‌ها را درک کند. اپل علاوه بر حذف آداپتور، به دلیل گمراه کردن مشتریان در مورد ضد آب بودن آیفون‌ها نیز جریمه شده است.

از آیفون ۷ به بعد، آیفون‌ها تا حدی در برابر نفوذ آب مقاوم شده اند. برای مثال آیفون ۱۲ به مدت نیم ساعت تا عمق ۶ متری در برابر نفوذ آب مقاومت می‌کند. Procon-SP ادعا می‌کند که اپل از تعمیر آیفون مشتریانی که دستگاه آن‌ها دچار آسیب ناشی از نفوذ آب شده بوده، حتی با وجود گارانتی، خودداری کرده است.

اتهامات علیه اپل به همین دو مورد ختم نمی‌شوند. این شرکت همچنین متهم است که سرعت آیفون‌های قدیمی را با انتشار بروزرسانی‌های جدید برای iOS از روی عمد کمر کرده تا کاربران را وادار به خرید مدل‌های جدید کند.

اپل می‌تواند به جریمه ۲ میلیون دلاری اعتراض کند.