دیجیزا/ فیسبوک اپلیکیشن Facebook Gaming را برای iOS منتشر کرد، اما به دلیل قوانین اپ استور مجبور شد آن را بدون بازی روانه این فروشگاه کند.

فیسبوک سرانجام اپ Facebook Gaming را برای iOS منتشر کرد، اما برای عبور از پروسه سخت تأییدیه اپ استور مجبور شد آن را به شکل ناقص و بدون بازی منتشر کند. اپل به خاطر وجود بازی در این اپ به آن مجوز انتشار را نمی‌داد. این شرکت قبلاً به دلایل مشابه از انتشار اپ‌هایی مثل گوگل Stadia و مایکروسافت xCloud جلوگیری کرده است.

«Sheryl Sandberg» مدیر ارشد عملیات فیسبوک با انتشار بیانیه‌ای گفت: «متأسفانه برای گرفتن مجوز انتشار اپ مستقل Facebook Gaming مجبور شدیم قابلیت گیم پلی را به طور کامل از آن حذف کنیم. این یعنی تجربه کاربران iOS نسبت به کاربران اندروید پایین تر خواهد بود.»

فیسبوک ابتدا قصد داشت اپ Facebook Gaming را اردیبهشت ماه امسال و به طور همزمان برای iOS و اندروید منتشر کند، اما اپل بارها به دلیل نقض قوانین اپ استور مانع از انتشار آن شد. طبق قوانین اپ استور اپلیکیشن‌های بازی محور فقط در صورتی می‌توانند در این فروشگاه منتشر شوند که بازی کردن هدف اصلی آنها نباشد.

فیسبوک در پاسخ به ادعای اپل با استناد به داده‌های مصرفی Facebook Gaming در اندروید اعلام کرد که ۹۵ درصد از فعالیت‌های این اپ به تماشای استریم بازی‌ها اختصاص دارد، بنابراین بازی کردن هدف اصلی آن نیست. فرجام خواهی فیسبوک نتیجه‌ای نداشت و این شرکت وادار شد برنامه را به صورت ناقص منتشر کند. Go Live و دیگر قابلیت‌های اجتماعی این اپ در دسترس هستند، اما امکان انجام بازی‌های HTML5 همانند نسخه اندروید وجود ندارد.

علاوه بر فیسبوک شرکت‌های دیگر نیز از قوانین اپ استور در قبال اپ‌های گیمینگ انتقاد کرده‌اند. مایکروسافت و گوگل مجبور شدند اپ‌های Stadia و xCloud را با تأخیر در این فروشگاه منتشر کرده و یا به شکل ناقص منتشر کنند. انتشار سرویس GeForce Now انویدیا نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

سیاست‌های اپل در قابل اپ استور سبب شد تا مایکروسافت به کمیته آنتی تراست مجلس نمایندگان آمریکا شکایت کند. اتحادیه اروپا نیز دو ماه قبل رسیدگی به اتهامات انحصارطلبی اپل و اپ استور را آغاز کرد.