سخت افزار/ طبق گفته برخی از منابع شرکت AIB، انویدیا موفق به کنترل AMD شده است. دلیل این افراد هم تغییر GA104 SKU با مدل GA102 در کارت گرافیک RTX 3080 است. بنابراین ظاهرا Big Navi (Navi 21) فقط با RTX 3070 مطابقت دارد. سایر منابع خبری معتقدند که AMD ( با معرفی اشتباه Navi 21 به عنوان Navi 22 که فقط نصف آن CU دارد) در حال کنترل شرکت AIB و انویدیا است. با این تقابل انویدیا در مقابل AMD ، بلاخره کدام یک در جایگاه انفعال قرار دارد؟  برای جزئیات بیشتر با ما همراه باشید.

ما تنها سه هفته تا اعلام رسمی کارت گرافیک‌های  AMD RDNA2 (که اولین سری کارت گرافیک رقابتی واقعی این شرکت در این سال‌ها است) فاصله داریم. اما هنوز اطلاعات موثقی درباره هدف کلی و دیدگاه شرکت AMD از آن‌ها درز پیدا نکرده است. اگرچه قبلا مشخصات کارت گرافیک مدل‌های Navi 21 ، Navi 22 و Navi 23 درز پیدا کرده است، اما وقتی صحبت از مقایسه مستقیم با کارت گرافیک‌های Nvidia می‌شود، اطلاعات و مقایسه‌‌ها جالب به نظر می‌رسد. آیا Navi 21 سریعتر از RTX 3080 است؟ سرعت آن از RTX 3070 کندتر است؟ آیا همان سرعتی که RTX 2080 Ti دارد رسیده است؟ هنوز چیزی قطعی نیست و برای افزودن هیزم بیشتر به این آتش برپا شده، خبرنگاران سایت Videocardz اخیراً توئیت کردند که ممکن است Nvidia شرکت AMD را به دلیل جاسوسی اطلاعاتی که این هفته از شرکت AIB انجام دادند، جریمه کند.

روایت نبرد انویدیا در مقابل AMD
طبق گفته منابع خبری مستقر در AIB، پردازنده گرافیکی Big Navi (Navi 21) AMD در ابتدا عملکرد GA104 SKU انویدیا را هدف قرار داده است (که اکنون با نام RTX 3070 شناخته می‌شود). ظاهرا GA104 قرار بود رقیب RTX 3080 باشد، اما انویدیا در آخرین لحظه RTX 3080 را به GA102 SKU مجهز کرده و به همین دلیل تفاوت عملکرد بین RTX 3090 و RTX 3080 بسیار کم شده است، در حالی که قیمت تقریباً دو برابر شده است. بنابراین اکنون AMD Navi 21 ظاهراً فقط در تلاش است تا با RTX 3070 رقابت داشته باشد. علاوه بر این‌ها، انویدیا رونمایی کارت گرافیک RTX 3070 را با اعلامیه رسمی RDNA2 AMD به تعویق انداخت و قیمت RTX 3070 نیز کمتر از پردازنده گرافیکی Navi 21 تعیین شد.

در همین حال، از طرف شرکت AMD اخباری می‌شنویم مبنی بر اینکه AMD تحت تأثیر کنفرانس RTX 3080 قرار نگرفته است. علاوه بر این کاربران توییتر ادعا می‌کنند که Navi 21 AMD در بدترین حالت با RTX 3080 رقابت می‌کند. به عنوان مثال، leaker _rogame که معمولا گفته‌هایش درست از آب در می‌آید معتقد است که AMD با معرفی اشتباه Navi 21 به عنوان Navi 22 (که به جای ۸۰ CU، فقط ۴۰ CU دارد)، تصمیمات آینده AIB را کنترل کرده است. ظاهراً یک Navi 22 با کلاک بالا باید عملکردی برابر با RTX 3070 داشته باشد، در حالی که Navi 21 باید حدود ۴۰٪ سریعتر از RTX 2080 Ti که عملکرد آن بسیار شبیه به RTX 3080 است، داشته باشد.

هر دو روایت منابع خبر از این موضوع قابل قبول به نظر می‌رسند، اما ما واقعاً نمی‌توانیم اطلاعات منتشر شده را نادیده بگیریم. علاوه بر اینکه کارت گرافیک‌های AMD در نود‌های ۷ نانومتری TSMC تولید می‌شوند که به وضوح بهتر از نود ۸ نانومتری سامسونگ (که توسط کارت گرافیک‌های Nvidia استفاده می‌شود) است. حال غیر از هر آنچه مربوط به عملکرد خام این کارت گرافیک‌ها است، مهمترین عاملی که ما مصرف کنندگان باید در نظر بگیریم، قیمت گذاری است. شرکت AMD در این مورد واقعاً نیازی به پیروزی در مسابقه بنچمارک کارت گرافیک‌ها ندارد. ارائه عملکردی نزدیک به سطح RTX 3080 به اندازه کافی خوب است، مشروط بر اینکه قیمت آن‌ها پایین‌تر از کرات گرافیک‌های رقیب باشد و البته عرضه آن به مشکل بر نخورد.