دیجیزا/ حتی پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، ممنوعیت تبلیغات سیاسی در فیسبوک و گوگل ادامه خواهد داشت.
   
چندی پیش اخباری در فضای مجازی درباره سیاست‌های جدی شبکه‌های اجتماعی برای جلوگیری از انتشار اخبار نادرست در مورد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا منتشر شد. به‌ نظر می‌رسید این محدودیت پس از اتمام مراحل اصلی این انتخابات به پایان برسد؛ اما گوگل  و فیسبوک به شکل دیگری به این مسئله نگاه می‌کنند.

با وجود اتمام انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا که مدت‌زمان زیادی طول انجامید، ممنوعیت تبلیغات سیاسی در فیسبوک و گوگل هنوز ادامه دارد. این شرکت‌ها قبلا گفته بودند حداقل یک هفته پس از انتخابات به مسدود کردن این نوع تبلیغات ادامه خواهند داد و گوگل متذکر شد که این وضعیت را هفتگی ارزیابی خواهد کرد.

اکنون که چندین روز از انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد، گوگل و فیسبوک در خبرگزاری Financial Times تأیید کرده‌اند که ممنوعیت‌ها دست‌نخورده باقی خواهد ماند. هنوز مشخص نیست چه زمانی این سیاست به پایان می‌رسد.

این رقابت به نفع رئیس جمهور منتخب آمریکا، جو بایدن ، به پایان رسید؛ اما دونالد ترامپ هنوز تسلیم نشده است و متحدانش همچنان در مورد نتایج اختلاف نظر دارند. آن‌ها ادعاهایی درباره تقلب در فرایند شمارش آرا مطرح کرده‌اند؛ اما هنوز نتوانسته‌اند هیچ مدرکی در این باره ارائه کنند. به همین دلیل فیسبوک و گوگل تصمیم گرفته‌اند ممنوعیت تبلیغات سیاسی ادامه داشته باشد. ممکن است انتشار اطلاعات نادرست در فضای مجازی، مشکلات بزرگی در دنیای واقعی به بار بیاورند و این مسئله اصلا برای مسئولان این پلتفرم‌ها قابل قبول نیست.

با وجود تمام تلاش‌های انجام‌شده، پس از انتخابات همچنان اطلاعات نادرست در پلتفرم‌هایی مانند فیسبوک، توییتر و یوتیوب منتشر می‌شوند. خبرگزاری Financial Times از انتقاد گروه بایدن از فیسبوک برای اینکه این شبکه اجتماعی نتوانسته روند انتشار پست‌های مرتبط به جنبش مجازی «سرقت را متوقف کنید» را کاهش دهد گزارشی منتشر کرده است. این گروه حتی فیسبوک را به دلیل عدم توانایی در سرکوب دعوت به خشونت طرفداران ترامپ در فضای مجازی، مورد انتقاد قرار داده است.

حتی بیل روسو، معاون ارتباطات کمپین انتخاباتی بایدن، این هفته ادعا کرد فیسبوک در حال از هم گسیختن بافت دموکراسی آمریکا بوده است.

البته باید به این مسئله اشاره کرد که فیسبوک تلاش خود را برای انجام این کار کرده است. این شرکت حداقل برخی اقدامات را برای مقابله با ادعاهای دروغین انتخابات انجام داده است. فیسبوک برخی از صفحات و گروه‌های جنبش مجازی «سرقت را متوقف کنید» را حذف کرده است. همچنین سعی شده است جریان غلط اطلاعاتی در گروه‌های خاصی متوقف شود.

راب لترن، مدیر محصولات فیسبوک، با انتشار توییتی در فضای مجازی ادامه ممنوعیت تبلیغات سیاسی در این شبکه اجتماعی را تأیید کرد؛ اما درباره‌ی مدت زمان آن چیزی نگفت.

نظر شما کاربران گرامی درباره‌ی ادامه ممنوعیت‌ تبلیغات سیاسی گوگل و فیسبوک چیست؟ به ‌نظر شما آیا با وجود این ممنوعیت‌ها، باز هم ممکن است مانند گذشته در این پلتفرم‌ها اطلاعات نادرست منتشر شود؟