دانشمندان بالاخره توانستند پس از سال‌ها فسیل یک دایناسور گیاه‌خوار عجیب که در ژاپن پیدا شده بود را شناسایی کنند. در ادامه به جزئیات فسیل دایناسور یافت شده در ژاپن می‌پردازیم.
 
میلیون‌ها سال پیش یک دایناسور دوپا که به جای انگشت چاقوهای تیزی به همراه داشت، در سواحل قاره آسیا قدم میزد. البته انگشتان این دایناسور که به سلاح‌های ادوارد دست قیچی شباهت دارند، برای تکه تکه کردن سایر جانوران استفاده نمی‌شدند، بلکه صرفا برای پاره کردن گیاهان کاربرد داشتند. فسیل پیدا شده از این دایناسور در کشور ژاپن اطلاعات جالبی را در اختیار دانشمندان قرار داده است.


فسیل یک دایناسور گیاه‌خوار با چنگال‌هایی بزرگ در ژاپن
 

این دایناسور به گروهی به نام تریزینوسورها تعلق دارد. تریزینوسورها دایناسورهایی دوپا، عمدتا گیاه‌خوار و سه‌ انگشتی بودند که در دوره کرتاسه (حدود ۱۴۵ تا ۶۶ میلیون سال پیش) زندگی می‌کردند. اخیرا پژوهشگران ژاپنی و آمریکایی توانسته‌اند قدیمی ترین فسیل تریزینوسور یافت شده در ژاپن را بررسی کنند. همچنین اولین بار است که یک فسیل دایناسور در رسوبات دریایی قاره آسیا کشف می‌شود.

فسیل یافت شده نماینده یک گونه تازه تعریف شده است که دانشمندان آن را Paralitherizinosaurus japonicus نام‌گذاری کرده‌اند. با توجه به اینکه فسیل این دایناسور در ژاپن پیدا شده، در نام آن به کشور ژاپن نیز اشاره شده است.. البته پیشتر دانشمندان با این سرده آشنایی داشتند و Paralitherizinosaurus در لاتین و یونانی به معنی خزنده کنار دریا است.

این فسیل قلاب مانند که شامل بخشی از مهره‌های ستون فقرات و بخش‌هایی از مچ و پای جلو می‌شود، توسط تیم دیگری از پژوهشگران در سال ۲۰۰۸ کشف شد و از آن زمان در موزه تاریخ طبیعی ناکاگاوا در هوکایدو، ژاپن نگهداری می‌شود. دانشمندان ژاپنی این گونه را در ناکاگاوا، منطقه‌ای در شمالی‌ترین قسمت جزایر اصلی ژاپن که به خاطر فسیل‌های زیادش معروف است، پیدا کردند.


قسمت‌های سفید رنگ محل فسیل‌ های پیدا شده در بدن جانور را نشان می‌دهند

فسیل درون یک سنگال (ترکیبی فشرده از مواد غیر آلی) حفظ شده بود و از همان لحظه اول نیز دیرینه‌شناسان متوجه شدند که با فسیل یک تریزینوسور طرف هستند. هرچند که به دلیل نبود داده‌های مقایسه‌ای کافی، پژوهشگران نتوانستند با قطعیت نظر خود را اعلام کنند.

داده‌های مربوط به فسیل‌های زیادی که در طول این سال‌ها پیدا شدند، به دسته‌بندی این فسیل بر اساس شکل چنگال پای جلویی آن کمک کردند. همین نیز سبب شد که تیم جدیدی از دیرینه‌شناسان بار دیگر به بررسی این گونه بپردازند تا بتوانند این بار پاسخی قطعی برای سوال‌های خود پیدا کنند.

پس از بررسی، کارشناسان در مقاله‌ای اعلام کردند که این فسیل ۱۰ سانتی‌متری به یک تریزینوسور تعلق دارد که حدود ۸۰ تا ۸۲ میلیون سال قبل در ژاپن زندگی می‌کرده است. در تریزینوسورهای اولیه چنگال‌ها مخصوص یک کار خاص نبودند و در موارد مختلف استفاده میشدند؛ اما در این دایناسور آنها برای هدف خاصی استفاده می‌شده‌اند که نشان می‌دهد با یک تریزینوسور تکامل‌ یافته طرف هستیم.


Anthony Fiorillo، از نویسندگان این مقاله و استاد دپارتمان علوم زمینی دانشگاه Southern Methodist دالاس در این رابطه گفت:

این دایناسور از چنگال‌هایش برای گشتن در میان گیاهان و نه ابزاری برای خشونت استفاده میکرده است. در واقع آنها صرفا درختان و بوته‌ها را به دهان جانور نزدیک می‌کردند. ما بر این باوریم که این دایناسور در خشکی مرده و بعدها آب آن را به دریا کشانده است.
بر اساس این مقاله، فسیل تریزینوسور هم در آسیا و هم در آمریکای شمالی (به صورت دقیق در پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنالی در آلاسکا) یافت شده است که نشان می‌دهد این دایناسور توانسته به مرور زمان خود را با زندگی در محیط‌های ساحلی وفق دهد. اخیرا دو فسیل دایناسور دیگر نیز در ژاپن کشف شده‌اند که احتمال دارد به سرده تریزینوسورها تعلق داشته باشند؛ اما هنوز نتایج بررسی قطعی آنها منتشر نشده است.

با بررسی تنها این گونه نمی‌توان با قطعیت گفت که تریزینوسورها تا چه اندازه بزرگ بوده‌اند. دانشمندان تنها می‌توانند بگویند که این دایناسورها ابعاد قابل توجهی داشته و  احتمالا همانند دایناسورهای نوک اردکی تا ۹ متر رشد میکرده‌اند. همچنین وزن آنها در بیشترین حالت به ۲.۷ تن می‌رسید. Fiorillo در این رابطه نیز توضیحاتی را ارائه کرد:

این فسیل آنچنان خوب حفظ شده بود که اگر باز منطقه اصلی را بگردیم، می‌توانیم بخش‌های دیگری از آن را پیدا کنیم. ما به شکل محتاطانه‌ای خوشبین هستیم و آن را در نظر داریم.