بسیاری از دانشمندان رفتار عجیب گوگرد در جو زهره را نشانه‌ای از وجود حیات می‌دانند؛ اما بررسی‌های جدید نشان می‌دهد هیچ اثری از حیات در سیاره زهره وجود ندارد.
 
بسیاری از محققان بر این باورند که در ابرهای سیاره زهره حیات فرازمینی وجود دارد و رفتار غیر عادی گوگرد در جو این سیاره نشانه‌ای از حیات است؛ اما گروهی از محققان در بررسی‌های جدید خود دریافتند هیچ اثری از حیات در سیاره زهره وجود ندارد.

عدم وجود حیات در سیاره زهره
به طور کلی اگر هر نوع از حیات به مقدار کافی در یک مکان وجود داشته باشد، دانشمندان می‌توانند با رد پای شیمیایی که توسط موجودات زنده ایجاد می‌شود آنها را پیدا کنند؛ چرا که هر موجودی برای زنده ماندن غذا می‌خورد و پس از آن زباله‌ای را به جا می‌گذارد. در همین راستا دانشمندان دانشگاه کمبریج برای آزمایش فرضیه وجود حیات در ابرهای زهره از ترکیبی از بیوشیمی و شیمی اتمسفر استفاده کردند و دریافتند در ابرهای سیاره زهره هیچ نشانه‌ای از حیات وجود ندارد.


اخترشناسان از چند دهه قبل تا به امروز بر این باور بودند که وجود گوگرد در زهره به عنوان دومین سیاره نزدیک به خورشید نشانه‌ای از حیات است و می‌تواند منبع غذایی بالقوه باشد، اما اکنون محققان با بررسی‌های جدید خود، وجود گوگرد را دلیلی برای وجود حیات در زهره نمی‌دانند.

در همین راستا شان جردن، نویسنده اصلی این مطالعه از موسسه نجوم کمبریج عنوان کرد ما به دنبال یک توضیح بالقوه برای وجود حیات در جو زهره بودیم، اما با استفاده از مدل‌های مختلف به هیچ توضیح مناسبی دست پیدا نکردیم. این مدل‌ها ویژگی خاصی از جو متراکم را که شامل گوگرد دی اکسید (SO2) بود، بررسی می‌کرد.

طبق گفته دانشمندان، در پایین ابرهای زهره مقدار زیادی از گوگرد دی اکسید (SO2) وجود دارد، اما در ارتفاعات بالاتر از جو به شدت کاهش پیدا می‌کند. گفتنی است در سیاره زمین اکثر اوقات گوگرد دی اکسید موجود در جو از طریق انتشارات آتشفشانی به وجود می‌آید.

دکتر الیور شورتل، از دپارتمان علوم زمین و موسسه نجوم کمبریج نیز در این خصوص عنوان کرد اگر در سیاره زهره که پس از ماه به عنوان درخشان‌ترین جرم طبیعی در آسمان شب زمین محسوب می‌شود، حیات وجود دارد، باید تاثیر آن بر شیمی اتمسفر نیز مشاهده شود. وی افزود آیا حیات دلیل کاهش شدید سطح گوگرد دی اکسید (SO2) در زهره است؟


محققان برای مطالعه واکنش‌های شیمیایی احتمالی حیات فرازمینی در جو زهره از ترکیبی از مدل‌های جوی و بیوشیمیایی استفاده کردند. این مدل‌ها لیستی از واکنش‌های متابولیکی که اشکال حیات برای تهیه غذا و محصولات جانبی زائد انجام می‌دهند را شامل می‌شود.

جردن در بخش دیگری از گفته‌های خود عنوان کرد ما غذایی بر پایه گوگرد موجود در جو زهره را بررسی کردیم و اگر این غذا توسط هر نوعی از حیات در سیاره زهره مصرف می‌شد، باید نشانه‌ای از طریق کم شدن مواد شیمایی خاص در جو را مشاهده می‌کردیم.

با وجود این که محققان در خصوص پنهان شدن حیات گوگردخوار در ابرهای زهره شواهدی را به دست نیاوردند، اما برخی از دانشمندان معتقدند این روش که برای تجزیه و تحلیل نشانه‌های جوی استفاده شده با آغاز به کار تلسکوپ فضایی جیمز وب و تصویربرداری از سایر سیارات می‌تواند ارزش خود را نشان دهد.

دکتر پل ریمر از دپارتمان علوم زمین و آزمایشگاه کاوندیش کمبریج نیز در خصوص این مطالعه بیان کرد اگر حتی سیاره زهره را یک سیاره مرده بدانیم، احتمالا سیارات مشابه در سایر منظومه‌ها وجود دارند که از حیات بهره می‌برند. به همین دلیل ما به کمک مطالعات جدیدی که انجام دادیم می‌توانیم از نتایج آنها برای بررسی سامانه‌های فراخورشیدی استفاده کنیم.