یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی دریافته است سیاهچاله‌ای غول پیکر با جرم حدودی ۳ میلیارد برابر خورشید و ۹ میلیارد سال سن، در هر ثانیه جرمی معادل کل زمین را به درون خود می‌کشد. همین سرعت بالا در بلعیدن اجرام سبب رشد سریع آن تا این حد شده است. این سیاهچاله که به کمک تلسکوپ ۱.۳ متری در رصدخانه «اسپرینگ» در استرالیا رصد شده است، سریعترین سیاهچاله شناخته شده در کیهان است.

جرم سیاهچاله توسط فرآیندی به نام «برافزایش» زیاد می‌شود. در این فرآیند گاز و غباری که در اطراف سیاهچاله هستند، به درون آن کشیده می‌شوند.

فرآیند برافزایش در اطراف دهانه سیاهچاله منجر به شکل‌گیری یک اختروش یا «Quasar» می‌شود که حدود هفت هزار برابر درخشان‌تر از هر ستاره‌ای است که در کهکشان راه شیری وجود دارد.

این اختروش که «SMSS J114447.77- 430859.3» نام دارد، درحقیقت درخشان‌ترین اختروش‌ها در حدود دو سوم از عمر ۱۳.۸ میلیارد ساله عالم است. درخشندگی اختروش از زمین – در هنگام رصد – حدود ۱۴.۵ است. به عبارت دیگر، فقط کمی تاریک‌تر از سیاره پلوتون است و به اندازه‌ای روشن است که به‌طور بالقوه با تلسکوپ‌های معمولی در یک منطقه تاریک رصد می‌شود.

تفاوت سریعترین سیاهچاله با سایر سیاهچاله‌ها
محقق ارشد «کریستوفر اونکن» از دانشکده نجوم و اخترفیزیک دانشگاه ملی استرالیا «ANU» در بیانیه‌ای گفت: « احتمال می‌دهیم دو کهکشان با یکدیگر برخورد کرده‌اند و گاز و غبار حاصل از این برخورد به درون سیاهچاله ریخته و سبب شده تا به سریعترین سیاهچاله تبدیل شود.»


سیاهچاله‌هایی با اندازه مشابه – چند میلیارد برابر خورشید – میلیاردها سال پیش به رشد خود پایان داده‌اند. اما این سیاهچاله تازه کشف شده همچنان در حال رشد است، به طوری که اکنون ۵۰۰ برابر بزرگتر از «*Sagittarius A»، سیاهچاله مرکزی کهکشان راه شیری است. برای درک بهتر، جالب است بدانید *Sagittarius A آنقدر بزرگ است که می‌تواند کل منظومه شمسی را در پشت افق رویداد خود جای دهد – مرزی که هیچ چیز حتی نور، با ورود به آن راه فرار و بازگشت ندارد و محکوم به سقوط درون سیاهچاله است.

اونکن می‌گوید: «اخترشناسان بیش از ۵۰ سال است که به دنبال اجرام این چنینی بوده‌اند. بعید است که سیاهچاله دیگری درخشان‌تر از این سیاهچاله بتوان در کیهان پیدا کرد. ما تقریبا مطمئن هستیم که این رکورد شکسته نخواهد شد.»

اخترشناسان با انجام محاسبات دست یافته‌اند این سیاهچاله سریع‌ترین سیاهچاله‌ای است که در ۹ میلیارد سال گذشته وجود داشته است.