در ماه فوریه‌ی سال ۲۰۲۱ (بهمن ماه ۱۳۹۹)، اینستاگرام تأیید کرد که در حال نمونه‌سازی شکل جدیدی از استوری‌ها با حالت نمایش عمودی، مشابه قابلیت تیک‌تاک است اما جزئیات دیگری را در این مورد مطرح نکرده بود. حالا این شبکه اجتماعی پرطرفدار خبر داده که در حال آزمایش امکان نمایش استوری‌های به صورت عمودی با گروه کوچکی از کاربران است. مشاور رسانه‌های اجتماعی «مت ناوارا» در توضیحات این قابلیت آورده که برخی کاربران مستقر در ترکیه به‌روزرسانی جدیدی از اینستاگرام دریافت کرده‌اند که قابلیت نمایش استوری‌ها به شکل عمودی برای آن‌ها اضافه شده است.

این مشاور رسانه‌های اجتماعی در ادامه توضیح داده که در این حالت از نمایش استوری‌ها، کاربران می‌توانند با ضربه زدن به سمت چپ و راست استوری‌های یک کاربر را مشاهده کنند. اما برای دیدن استوری‌های کاربران بعدی باید صفحه را از پایین به بالا بکشند. «تاسیوس ولوسو» روزنامه‌نگاری حوزه فناوری نیز در کشور برزیل همین به‌روزرسانی را دریافت کرد که این امر نشان می‌دهد اینستاگرام قابلیت نمایش استوری‌ها به شکل عمودی را در کشورهای بیشتری ارائه کرده است.

این تغییر احتمالاً تلاشی برای رقابت با اپلیکیشن محبوب تیک‌تاک است که در حال حاضر اسکرول عمودی استوری‌ها را در برنامه‌ی خود ارائه می دهد. در نتیجه، اینستاگرام تمرکز استوری‌ها را بیشتر بر روی ویدیوها به جای محتوای ثابت کرده است. در ماه دسامبر (دی ماه)، اینستاگرام همچنین در حال آزمایش افزایش مدت زمان استوری‌ها به ۶۰ ثانیه بوده تا به کاربران خود اجازه دهد بدون تقسیم محتوای خود، استوری‌های حداکثر یک دقیقه‌ای ارسال کنند.

پیش از این لازم بود تا کاربران برای قرار دادن ویدیو‌های یک دقیقه‌ای آن را در ۴ بخش ۱۵ ثانیه‌ای آپلود کنند، اما اکنون کافی است تا ویدیوی مدنظر خود را در بخش استوری قرار دهند تا بصورت یکپارچه به سایر کاربران نمایش داده شود. این ویژگی که در حال حاضر در مرحله‌ی آزمایش به سر می‌برد، برای اولین بار توسط یکی از کاربران اینستاگرام در کشور ترکیه مشاهده شد. اما این قابلیت به‌زودی در همه‌ی مناطق در دسترس کاربران این پلتفرم محبوب قرار خواهد گرفت.

پلتفرم محبوب اینستاگرام در سال ۲۰۲۱، با ارائه‌ی قابلیت‌های بسیار کاربردی توانست رضایت کاربران خود را جلب کند و مانع از پیوستن آن‌ها به سایر اپلیکیشن‌های رقیب شود. مدیران این شرکت دوست دارند تا این روند رو به جلوی خود را حفظ کرده و با انتشار قابلیت‌های بیشتر به تعداد کاربران خود اضافه کنند. در جدیدترین به‌روزرسانی، اینستاگرام اعلام کرده که قصد دارد قابلیت تغییر چیدمان پروفایل را برای کاربران منتشر کند. به گفته «الساندرو پالوزی»، افشاگر فناوری، اینستاگرام در حال کار بر روی قابلیت ویرایش چیدمان پروفایل است که به کاربران اجازه می‌دهد پست‌ها را به هر ترتیبی که دوست دارند مرتب کنند. بنابراین، به جای حذف یا بایگانی عکسی که دیگر تمایلی به نشان دادن آن ندارید، می‌توانید محل قرارگیری آن را عوض کنید.

طبق گزارش پالوزی، این ویژگی در بخشی به نام اطلاعات نمایه در دسترس خواهد بود. وقتی «Edit Grid» را انتخاب می‌کنید، اینستاگرام فید شما را با اطلاعاتی که شما با کشیدن و رها کردن پست‌هایتان به او می‌دهید، برای کاربران به نمایش می‌گذارد. با این قابلیت، کافی است جایی را که می‌خواهید هر عکس یا ویدیو را درج کنید، انتخاب کنید تا نمای واضح‌تری از فید پروفایل خود داشته باشید. در سال گذشته بسیاری از انتقاداتی که از سوی تحلیلگران در مورد این شبکه اجتماعی منتشر می‌شد بر مقوله‌ی سلامت روان کودکان تاکید زیادی می‌کردند.

از این رو این پلتفرم تصمیم دارد تا در سال جدید قابلیت کنترل والدین را به این اپلیکیشن اضافه کند. اینستاگرام طی چند سال اخیر قابلیت‌های زیادی را دریافت کرد اما نمی‌توان گفت همه‌ی این تغییرات مثبت بودند. این موضوع را کسانی بیشتر متوجه می‌شوند که از همان ابتدای انتشار این اپلیکیشن در آن عضویت داشتند و با تغییرات و تحولات آن هرچند اندک کاملا آشنایی دارند. آدام موسری، مدیرعامل اینستاگرام با انتشار یک پست گفت که با این حالت جدید، والدین قادر خواهند بود روی مدت زمان استفاده از اینستاگرام توسط نوجوانان خود کنترل داشته باشند و محدودیت‌هایی را با در نظر گرفتن شرایط سنی آن‌ها در این زمینه وضع کنند.

در نهایت باید اشاره کنیم که اینستاگرام در قابلیتی جدید به کاربران خود اجازه می‌دهد تا تا پروفایل‌های کاربری اینستاگرام خود را در صفحات وبی مانند وبلاگ‌ها و کاربرگ‌های خود ادغام کنند. این قابلیت که Profile Embed نام دارد، در حال حاضر فقط در ایالات متحده آمریکا در دسترس است اما به‌زودی برای تمامی کاربران سراسر جهان منتشر خواهد شد.