هنر مبتنی بر هوش مصنوعی، لنز‌های تماسی چشمی واقعیت افزوده، تسلط بر انرژی خورشیدی و رقابت برای بهبود تولید خودرو‌های برقی واقعیت‌های ما را تغییر می‌دهند.
 
نمایشگاه ایالتی کلرادو اخیرا مسابقه هنری سالانه خود را برگزار کرده و یکی از جوایز برتر به تصویری که با استفاده از هوش مصنوعی توسط “جیسن الن ساخته شده تعلق گرفته است. او از پلتفرمی به نام Midjourney برای تبدیل متن به یک اثر هنری استفاده کرد.

به نقل از بلومبرگ، اکنون هنرمندانی که با رنگ و بوم سر و کار دارند نگران شده اند چرا که رقیبی تازه پیدا کرده اند. این که فردی رشته‌ای از واژگان را روی صفحه کلید خود تایپ کند و کلید “اینتر” را فشار دهد و پس از آن به عضوی از جامعه آنان تبدیل شود هنرمندان را شگفت زده کرده است.

صرفنظر از این که در کدام سمت قرار می‌گیرید (هنرمندان یا استفاده کنندگان از هوش مصنوعی در خلق آثار هنری) نمی‌توانید انکار کنید که در سال گذشته دنیای هنر مبتنی بر هوش مصنوعی و به طور کلی فناوری به طرزی باورنکردنی با سرعت حرکت کرده است.

ما نه تنها ارز دیجیتل “شیبا اینو” و توکن‌های غیر قابل تعویض ((NFT را داریم بلکه هم اکنون DALL-E را نیز داریم ربات‌هایی که رستوران‌ها و لنز‌های تماسی هوشمند را اداره می‌کنند.

با چنین سرعت پیشرفتی باید پرسید جهان در دو دهه آینده چگونه کار خواهد کرد؟ (چه رسد به ۲۰۰ سال آینده). بیایید نگاهی دقیق‌تر به چهار نوآوری مهم در عرصه فناوری داشته باشیم که می‌توانند آینده را متحول سازند.
 

۱-آیا هوش مصنوعی می‌تواند به محرومان کمک کند؟

در حال حاضر، ربات‌ها عمدتا در صنایع تولیدی و خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در آینده این وضعیت تغییر خواهد کرد. تا سال ۲۰۴۲ میلادی کاملا ممکن است که یک انسان گزارش نویسی و خبر نویسی انجام ندهد. در آن صورت نرم افزار می‌تواند از قبل مقالات خبری ساده بنویسید به ویژه در مورد رویداد‌های استاندارد شده‌ای مانند گزارش‌های درآمد یا امتیازات و نتایج ورزشی. دستمزد روزنامه نگاران نیز بر همین اساس کاهش خواهد یافت. در واقع، هوش مصنوعی ظرفیت بالقوه تبدیل شدن به جایگزین انسان برای جهان را دارد.

هوش مصنوعی اثرات ضربه‌ای دارد که باعث ارزان‌تر شدن کالا‌ها و خدمات به نفع همه می‌شود. اگر چه این فناوری ممکن است به کاهش ارزش برخی مشاغل منجر شود، اما نمی‌تواند جایگزین کل بخش خدمات شود. کار‌هایی مانند باغبانی و لوله کشی که انجام آن به طور خودکار بسیار سخت‌تر هستند کماکان برعهده انسان‌ها باقی خواهند ماند. تغییر اصلی در بخش مشاغل ممکن است به شکل بازآموزی باشد وظیفه‌ای که در سال‌های آینده به جریان اصلی تبدیل خواهد شد. کار‌های ما همگی کمی دستکاری می‌شوند چه در حال دستکاری یک قلم مو یا دستکاری جداول محوری در برنامه اکسل باشید.

۲- آیا می‌توانید یک خودروی برقی را بدون از دست دادن میلیارد‌ها دلار بسازید؟
یکی از امیدوارکننده‌ترین انقلاب‌های فناوری که سال‌ها در جریان بوده خودرو‌های برقی یا الکتریکی هستند. ما چیز‌های زیادی در مورد تسلا (و ایلان ماسک) شنیده‌ایم، اما اکنون بازیگران بیش تری در مقایسه با قبل در راه هستند. استارت آپ‌های ریویان و لوسید در حال حاضر مورد علاقه جمعیت در رقابت برای ایجاد کارآمدترین خودروی برقی هستند.

در حال حاضر مشکل اصلی، ساخت واقعی خودرو‌های برقی است که اکنون هنوز چندان عالی نیست. تحلیلگران بر این باورند که زیان ریویان تا سال ۲۰۲۷ میلادی به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد. دیگر استارت آپ‌های برقی دوران سخت تری را سپری می‌کنند. ارایول Arrival)) یک تولید کننده ون برقی در بریتانیا در ابتدا به سرمایه گذاران اعلام کرده بود که امسال ۶۰۰ ون تولید خواهد کرد. از آن زمان به این سو، آن شرکت تولید خود را به ۲۰ خودرو در سال جاری تغییر داده یعنی ۳ درصد از آن چه که وعده داده بود.

۳- آیا ما یک زنجیره تامین برای غلبه بر تغییرات اقلیمی ایجاد می‌کنیم؟
یکی دیگر از بخش‌هایی که آینده سیاره ما را بر پشت خود حمل خواهد کرد صنعت انرژی خورشیدی است که از بخت خوب ما بدون شک برنده دوره گذار انرژی است. سال ۲۰۲۲ میلادی سالی پرفروش برای انتقال انرژی بوده است و در هیچ حوزه دیگری هزینه‌ها به طور چشمگیرتری از حوزه استفاده از انرژی خورشیدی افزایش نیافته اند. در نتیجه، زنجیره تامین خورشیدی که برای رسیدن به هدف تولید صفر آلاینده‌های کربنی به آن نیاز داریم با سرعت کامل در حال تکمیل و انجام است.

نکته کلیدی در اینجا نیمه هادی‌ای به نام پلی سیلیکون خورشیدی است اصطلاحی که باید آن را کاملا به خاطر بسپارید تا در ضیافت بعدی خود باهوش‌تر به نظر برسید! رونق انرژی خورشیدی در دو دهه گذشته چشمگیر بوده است. به نظر می‌رسد از نظر ظاهری خورشید از پیش پیروز چندین دهه جنگ بر سر گذار انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است.

۴- آیا لنز‌های تماسی جایگزین صفحه نمایش گوشی تلفن هوشمند ما خواهند شد؟
بیست سال پیش به دنبال اکران فیلم “بچه‌های جاسوس” به تماشاگران عینک‌های سه بعدی قرمز و آبی به همراه بلیت برای تماشای فیلم داده شد. اکنون ما یک نمونه اولیه برای چیزی جالب‌تر از آن داریم: لنز‌های تماسی چشمی هوشمند! به نظر می‌رسد تغییر بزرگ‌تر مربوط به واقعیت افزوده خواهد بود. جایی که عینک‌ها یا لنز‌های تماسی اطلاعات دنیای اطراف ما را نمایش می‌دهند تا بتوانیم هم دنیای آنلاین و هم دنیای واقعی را یکجا ببینیم. بازه توجه و نگاه انسان در حال حاضر بسیار کوتاه است مانند نیم تماشای تلویزیون و نیم پیمایش TikTok برای ساعت‌های متمادی. این در حالیست که یک لنز چشمی هوشمند مچهز به واقعیت افزوده تمام اطلاعات و داده‌های تیک تاک را که می‌توانیم در چشم بر هم زدنی بخواهیم در اختیارمان قرار می‌دهد.