دیجیزا/ در این مقاله به بررسی ۱۳ باور غلط بین مردم در مورد باتری گوشی های هوشمند خواهیم پرداخت که می‌تواند روی استفاده از گوشی‌ها تأثیرگذار باشد.

در اکثر گوشی‌های نسل جدید باتری‌های لیتیوم که از بهترین نوع باتری محسوب می‌شوند به کار می‌روند. باتری‌های لیتیومی دارای مزیت‌های فراوانی هستند که برای نمونه می‌توان به امکان استفاده برای مدت طولانی و شارژ شدن در سیکل‌های مختلف اشاره کرد.

وقتی با افرادی که آگاهی چندانی در مورد تکنولوژی ندارند هم صحبت می‌شویم با تفکرات اشتباهی مواجه می‌شویم که رایج و فراگیر هستند. به عنوان نمونه خیلی از افرادی که گوشی جدید می‌خرند، هنوز هم معتقد هستند که ابتدا باید گوشی را هشت ساعت به شارژ زد و بعد از آن استفاده کرد. و یا خیلی‌ها معتقدند که اگر گوشی مدت طولانی در شارژ بماند احتمال منفجر شدنش هست.

آیا تمام این اعتقادات درست است؟ در پاسخ باید گفت که خیلی از این اعتقادات اشتباه هستند و از روی بی اطلاعی به وجود می‌آیند. در این مقاله به ۱۳ باور غلط در مورد باتری گوشی‌های هوشمند اشاره خواهیم کرد.

۱- اتصال طولانی مدت گوشی به شارژ باعث منفجر شدن باتری گوشی می‌شود
خیلی از افراد فکر می‌کنند اگر گوشی خود را برای مدت طولانی به شارژ بزنند باتری گوشی منفجر می‌شود؛ اما در واقعیت اینگونه نیست زیرا زمانی که گوشی شما در شارژ قرار دارد و باتری آن ۱۰۰ می‌شود گوشی شما دریافت انرژی از شارژر را به شکل خودکار متوقف می‌کند. به همین دلیل غیر ممکن است که اتصال طولانی مدت گوشی به شارژ باعث انفجار باتری گوشی شود. منفجر شدن برخی از گوشی‌ها مانند گلکسی نوت ۷ به دلیل طراحی غیر استاندارد باتری و یا استفاده از شارژر‌های متفرقه بوده است. بنابراین اگر از شارژر استاندار گوشی استفاده کنیم حتی اگر برای مدت زمان طولانی گوشی را به شارژ بزنیم هیچ اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

٢- شبکه ۴G مصرف شارژ بیشتری دارد
یک از باور‌های اشتباه دیگر این است که اتصال گوشی به شبکه ۴G مصرف انرژی را از حالت اتصال به شبکه ۳G و ۲G بیشتر می‌کند. استفاده از موبایل دیتا و اینترنت سیم کارت باعث می‌شود تا شارژ باتری مصرف شود؛ ولی اینکه شما به کدام یک از شبکه‌های ۴G, 2G, 3G متصل باشید هیچ ربطی به مصرف شارژ باتری ندارد.

٣- غیر فعال کردن اپلیکیشن‌هایی که در قسمت Recent App قرار دارند باعث می‌شود تا شارژ گوشی کم تر مصرف شود
خیلی از افراد اعتقاد دارند که اگر برنامه‌هایی که به صورت لیست در Recent App وجود دارد را غیر فعال کنند در مصرف شارژ باتری گوشی صرفه جویی می‌شود که این اعتقاد کاملا اشتباه است. اطلاعات اپلیکیش‌هایی که در برنامه Recent App هستند به صورت خودکار در حافظه گوشی ذخیره می‌شود و اگر شما آن را غیرفعال کنید و بعدا دوباره آن را فعال کنید اطلاعات شما بازیابی نمی‌شود. با توجه به این موضوع، غیر فعال کردن این اپلیکیشن‌ها نه تنها مصرف شارژ را کاهش نمی‌دهد بلکه موجب افزایش آن می‌شود.

۴- استفاده از بلوتوث و وای‌فای شارژ باتری موبایل را کاهش می‌دهد
خیلی از افراد فکر می‌کنند اگر بلوتوث و وای‌فای گوشی همزمان روشن باشند شارژ باتری گوشی سریعا خالی می‌شود؛ اما این نیز یکی دیگر از باور‌های غلط در مورد باتری‌ گوشی‌های هوشمند است. قابلیت‌های وای‌فای و بلوتوث برای انجام کار خود به شارژ نیاز دارند؛ ولی تأثیر آن‌ها بر مصرف شارژ باتری بسیار کم است. بنابراین اگر بلوتوث گوشی شما روشن باشد و از طریق آن دستبند هوشمند خود را به گوشی متصل کنید خیلی از شارژ باتری گوشی شما کم نمی‌شود.

۵- استفاده از شارژر گوشی‌های دیگر آسیبی را به باتری گوشی نمی‌رساند
بعضی از افراد معتقدند که گوشی موبایل را می‌توان با هر شارژری شارژ کرد و لزومی ندارد که حتما از شارژر اصلی گوشی استفاده شود. نمیتوان گفت که این باور کاملا اشتباه است؛ اما انجام بعضی از کار‌ها در دراز مدت به گوشی آسیب می‌زند. برای مثال: اگر برای شارژ گوشی خود از شارژر‌هایی که دارای چند خروجی هستند استفاده کنید گوشی‌ شما سریع‌تر شارژ می‌شود؛ اما در درازمدت کیفیت شارژدهی گوشی را بی‌کیفیت می‌کند. اگر گوشی خود را با شارژر‌های متفرقه شارژ کنید در درازمدت باتری گوشی شما آسیب‌های جبران ناپذیری می‌بیند. با این اوصاف بهتر است که برای شارژ کردن باتری گوشی از شارژ اصلی آن استفاده کنید.

۶- پاره و له شدن سیم شارژ گوشی هیچ مشکلی برای شارژ شدن باتری گوشی به وجود نمی‌آورد
این باور که اگر سیم شارژ پاره یا لهیده باشد مشکلی برای شارژ شدن گوشی به وجود نمی‌آورد یک باور اشتباه است. اگر لهیدگی و پارگی سیم شارژ گوشی عمیق باشد مستقیما بر روی شدت جریان ورودی گوشی تأثیر می‌گذارد و ممکن است نواساناتی در پروسه انتقال شارژ به گوشی ایجاد شود که در درازمدت تأثیرات مخربی بر باتری گوشی می‌گذارد. بنابراین اگر سیم شارژ گوشی شما پاره یا لهیده است و شما همچنان با همان باتری گوشی هوشمند خود را شارژ می‌کنید تصور نکنید که این موضوع تأثیری بر باتری گوشی شما نمی‌گذارد.

۷- اگر گوشی شب تا صبح در شارژ باشد باتری گوشی آسیب می‌بیند
خیلی از افراد فکر می‌کنند که اگر گوشی خود را شب تا صبح به شارژ بزنند باتری گوشی آن‌ها آسیب می‌بیند؛ ولی این باورهم یکی دیگر از باور‌های غلط در مورد باتری گوشی های هوشمند است. گوشی‌های هوشمند به محض اینکه فول شارژ می‌شوند به صورت خودکار انتقال شارژ را متوفق می‌کنند. بنابراین اگر گوشی شما شب تا صبح در شارژ باشد گوشی شما هیچ آسیبی نمی‌بیند؛ ولی ممکن است با این کار گوشی شما بسیار داغ بشود و در این صورت باتری لیتیومی گوشی شما کمی آسیب می‌بیند.

٨- باید شارژ باتری گوشی کاملا خالی شود و بعد آن را به شارژ بزنید
بعضی از افراد معتقدند که باید شارژ گوشی شما کاملا خالی شود و بعد آن را به شارژ بزنید؛ اما این باور اشتباه است. این مسئله هیچ تأثیری بر باتری‌های لیتیومی نمی‌گذارد و تنها مربوط به باتری‌های کادمیوم یا نیکل هایبرید است. این اعتقاد از زمان استفاده از باتری‌های کادمیوم جا افتاده و همچنان به اشتباه حفظ شده است زیرا طراحی باتری‌های لیتیومی نسبت به باتری‌های قدیمی متفاوت است و با هربار از دست رفتن شارژ حافظه آن‌ها روی همان ظرفیت شارژ لاک نمی‌شود. با این اوصاف می‌توانید هر بار که خواستید باتری لیتیومی خود را به شارژ بزنید.

٩- هیچ شارژری عملکرد شارژر اصلی گوشی را ندارد
بسیاری افراد معتقدند که هیچ شارژری مانند شارژر اصلی گوشی که در داخل جعبه گوشی بوده به خوبی عمل نمیکند در حالی که این باور اشتباه است. درست است که استفاده از شارژرهای مختلف در درازمدت به باتری اسمارت فون آسیب می‌زند؛ ولی این بدان معنا نیست که هیچ شارژری کیفیت شارژر اصلی گوشی را ندارد. اگر شخص شارژر اورجینال برند گوشی خود را بخرد می‌تواند با همان کیفیت شارژر اصلی گوشی خود را شارژ بکند. پس فکر نکنید که همیشه باید از شارژری که در جعبه گوشیتان قرار دارد استفاده کنید.

۱۰- استفاده کردن از گوشی در حین شارژ باعث آسیب دیدن گوشی می‌شود
برخی از افراد معتقدند که استفاده از گوشی زمانی که در شارژ است باعث می‌شود تا باتری آن آسیب ببیند؛ اما این باور اشتباه است. گرما تنها عاملی است که می‌تواند به باتری گوشی زمانی که در شارژ است آسیب بزند. وقتی گوشی شما در شارژ باشد وشما از آن استفاده کنید گرمای زیادی تولید می‌شود که به باتری گوشی آسیب می‌زند. گرما دشمن باتر‌ی‌های لیتیومی است و باعث می‌شود کیفیت باتری پایین بیاید.

١١- شارژ کردن باتری گوشی با پاوربانک یا لپتاب به آن آسیب می‌رساند
بسیاری از افراد معتقدند که اگر گوشیه خود را با لپتاب یا پاوربانک شارژ کنند باتری آسیب می‌بیند، اما این بارو غلط هست. پاور بانک یا پورت USB گوشیه شما را مانند شارژر اصلی گوشی شما را شارژ می‌کند. بنابراین اگر لپ تاب گوشیه شما را کند شارژ می‌کند به دلیل پرت USB آن لپ تاب است و این مسئله نمی‌تواند به باتری موبایل شما آسیبی وارد کند.

١٢- باتری گوشی باید بعد از خرید هشت ساعت در شارژ بماند
بعضی از افراد معتقدند که پس از خرید گوشی باید باتری آن قبل از شروع به استفاده کردن هشت ساعت در شارژ بماند. این مسئله مربوط به باتری‌های لیتیومی نمی‌شود و شما می‌تواند بعد از خرید گوشی از آن استفاده کنید و هر وقت که صلاح دانستید آن را به شارژ بزنید و این مسئله هیچ مشکلی برای باتری موبایل به وجود نمی‌آورد.

١٣- گوشی نیازی به تعویض باتری ندارد
برخی از افراد اعتقادی به تعویض باتری گوشی های هوشمند بعد از استفاده چند ساله ندارند. این باور اشتباه است، باتری‌های لیتیوم یونی با گذشت مرور زمان قدرت اولیه خود را از دست می‌دهند، این مسئله طبیعی است و هیچ راه چاره‌ای برای آن وجود ندارد و برای رفع مشکل تنها را تعویض باتری است. باتری‌های لیتیومی معمولا بین دو تا سه سال خوب کار می‌کنند و پس از گذشت این زمان باتری گوشی ۷۰ یا ۸۰ درصد از ظرفیت اولیه خود می‌رسد. یعنی اگر باتری گوشی شما ۳۰۰۰ میلی‌آمپر باشد بعد از گذشت دو سال به ۲۴۰۰ تا ۲۱۰۰ کاهش می‌یابد و شما باید در این زمان باتری گوشی خود را تعویض کنید تا گوشی صدمه‌ای نبیند.