دیجیزا/ اندروید ۱۲ با ویژگی «حالت یک دستی» کا کردن با گوشی را راحت‌تر می‌کند.

در طول سال ها و با توسعه ی تلفن های همراه، طراحان و سازندگان گوشی های هوشمند دستگاه ها را با صفحه نمایش های بزرگ تر ساخته اند. در حالی که ویژگی بزرگ بودن صفحه نمایش باعث شده است که محتوای رسانه ای مانند عکس ها، فیلم ها و برنامه ها و بازی ها برای کاربران لذت بخش تر از آنچه که در صفحه نمایش های کوچک تر می دیدند، باشد؛ اما منجر به غیرممکن بودن استفاده از این نوع گوشی ها با یک دست شده است.

برای جبران این موضوع، شرکت های تولیدکننده تلفن های هوشمند راه حل های نرم افزاری برای بهبود قابلیت استفاده با یک دست را توسعه دادند، که از همه مهمتر اپل با ویژگی Reachability توانست به خوبی این مشکل را حل کند. حال، گوگل قرار است ویژگی حالت یک دست را به اندروید ۱۲ بیاورد.

حالت یک دستی اندروید ۱۲

گوگل در حال توسعه ویژگی حالت یک دست برای گنجاندن در سیستم عامل اندروید ۱۲ است. این بدان معناست که این ویژگی برای هر سازنده گوشی هوشمند با استفاده از AOSP قابل دسترسی خواهد بود. از همه مهم تر، این بدان معنی است که تمام رابط کاربری هایی که ویژگی حالت یک دست خود را ایجاد نکرده اند، می توانند از نسخه نرم افزار خام گوگل برای این حالت استفاده کنند.

با این حال، ما نمی دانیم که آیا گوگل در نظر دارد نسخه خود را در حالت یک دست در همه دستگاه های اندروید ۱۲ قرار دهد و یا فقط برای صفحه نمایش هایی که تا حدی بزرگ تر هستند آن را فعال کند.

اگرچه ما کاملاً مطمئن نیستیم که حالت یک دستی اندروید ۱۲ چگونه طراحی خواهد شد، اما فکر می کنیم مانند بسیاری از پیاده سازی های رابط کاربری است که کل صفحه را به گوشه ای کوچک می کند.

ما می دانیم که اجرای فعلی گوگل در اندروید ۱۲ شامل کوچک شدن اندازه صفحه نمایش تا ۴۰ درصد از حداکثر اندازه آن است. ما همچنین می دانیم که راهی برای ایجاد حالت یک دست با استفاده از حالت سنتی ۳ دکمه و همچنین حالت جدیدتر حرکت ناوبری وجود دارد.

در حال حاضر ، برنامه ریزی شده است که حالت یک دست به تنظیمات کلی دستگاه اضافه شود، که منطقی هم هست اما به نظر می رسد گوگل راه میان بری نیز برای فعال سازی این حالت در نظر می گیرد.

اضافه شدن حالت یک دست در اندروید ۱۲ مدت ها پس از آن انجام می شود که بسیاری از رابط کاربری ها نسخه های خود به این ویژگی مجهز کرده اند.

در برهه ای از زمان، هوآوی سازنده تلفن های هوشمند چینی حتی سعی در ارائه نسخه خود از این ویژگی به دیگر رابط کاربری های اندروید را داشت ، اما گوگل افزودن آن را رد کرد. ما دقیقاً نمی دانیم چرا گوگل آن نسخه را رد کرده است، اما غیر معمول نیست که گوگل وقت خود را برای اجرای ویژگی های اصلی موجود در دستگاههای اندروید شرکای خود اختصاص دهد.

علاوه بر کوچک کردن و جابجایی مجدد همه عناصر UI سیستم، گوگل همچنین باید در نظر بگیرد که چگونه حالت یک دست بر برنامه های شخص ثالث تأثیر می گذارد، زیرا اجرای آن به جای فقط یک زیر مجموعه از دستگاه، بر کل اکوسیستم اندروید تأثیر می گذارد.

از آنجا که تصویری از حالت یک دست اندروید ۱۲ را نداریم، متأسفانه نمی توانیم دقیقا شکل ظاهری آن را نشان دهیم. با این حال ، انتظار داریم که اولین پیش نمایش توسعه دهنده اندروید ۱۲ در اواخر این ماه به نمایش در بیاید.

بنابراین شاید برای دیدن این ویژگی در عمل مدت زیادی منتظر نمانیم. با این حال، ما به طور قطعی نمی دانیم که آیا گوگل این ویژگی را در پیش نمایش توسعه دهنده یا حتی در نسخه بعدی Beta یا پایدار لحاظ می کند. اگر گوگل تصمیم بگیرد که این ویژگی هنوز برای انتشار آماده نیست، پس ممکن است این ویژگی را تا نسخه اندروید سال آینده نیز نبینیم.