دیجیزا/ آمازون پس از شناسایی یک طرح سودجویانه که در آن بررسی‌کنند‌ه‌‌های برتر در ازای ثبت امتیاز و نظر مثبت از فروشندگان کالای رایگان دریافت می‌کردند، ۲۰ هزار دیدگاه را حذف کرد.

در این طرح سودجویانه که ابتدا توسط «فاینششال تایمز» گزارش شد ۹ نفر از ۱۰ بررسی‌کننده برتر آمازون در بریتانیا از جمله «جاستین فرایر» دست داشته‌اند. فرایر برای دستیابی به پول یا محصولات رایگان بیشتر به صورت میانگین در هر ۴ ساعت برای یک محصول امتیاز ۵ ستاره ثبت کرده است. بسیاری از این امتیازات برای شرکت‌های چینی ثبت شده‌اند و او پس از دریافت محصول رایگان آنها را برای فروش در eBay عرضه کرده است.

هرچند فرایر دریافت پول در ازای ثبت دیدگاه مثبت را انکار کرده اما فایننشال تایمز دریافته که وی در چند ماه اخیر تنها از طریق فروش کالا در eBay حدود ۲۰ هزار دلار به جیب زده است. یکی از نکاتی که جعلی بودن نظرات وی را ثابت می‌کند این است که کالاهای وی در eBay آکبند و پلمپ بوده‌اند.

طرح‌هایی از این قبیل معمولا در شبکه‌های اجتماعی کلید می‌خورد و طی آن شرکت‌‌ها با کاربران آشنا می‌شوند. در این موارد ریویو کننده محصولی را در سایت انتخاب کرده و پس از چند روز نظر مثبتی را با امتیاز ۵ ستاره برای آن ثبت می‌کند. پس از آن شرکت نه تنها پول خرید کالا بلکه گاها مبالغی اضافه را هم به آنها پرداخت می‌کند.

ثبت دیدگاه در ازای دریافت رایگان یا با تخفیف محصول و نظردهی از جانب افراد دیگر خلاف قوانین آمازون است. ثبت نظرات خلاف واقع برای این شرکت چالشی بزرگ بود اما پس از شیوع کرونا به خاطر افزایش استقبال افراد از خرید آنلاین به معضلی بزرگتر تبدیل شده است.

بر اساس بررسی‌های موسسه تحلیلگر «Fakespot»، در ماه می ۵۸ درصد از محصولات آمازون در بریتانیا دیدگاه جعلی دریافت کرده‌اند و از این نظر نسبت به پلتفرم‌‌های دیگر شرایط بسیار بدتری دارد.