گوگل قصد دارد ویژگی کاربردی و مهم جدیدی را به مرورگر محبوب خود یعنی کروم اضافه کند که تا حد زیادی می‌تواند میزان مصرف پردازنده و باتری توسط این اپلیکیشن را کاهش دهد.

طبق اطلاعات منتشر شده توسط وب‌سایت About Chromebooks، یک فلگ (Flag) جدید به صورت آزمایشی در نسخه ۱۰۵ Chrome OS وجود دارد که باعث می‌شود کدهای جاوا اسکریپت وب‌سایت‌هایی که برگه آن‌ها در مرورگر کروم باز است اما کاربران از آن‌ها استفاده‌ای نمی‌کنند، متوقف شود.

اجرای این کدها باعث می‌شود تا عملکرد پردازنده دستگاه افزایش پیدا کند و هرچه پردازنده لپ‌تاپ بیشتر استفاده شود، باتری آن نیز سریع‌تر خالی خواهد شد. بنابراین غول موتور جستجو با این ویژگی جدید تا حد زیادی مصرف سی‌پی‌یو و باتری مرورگر خود را کاهش می‌دهد.

البته گوگل در Chrome OS 88 این ویژگی را به مرورگر خود اضافه کرده بود که با اضافه کردن یک تایمر پنج دقیقه‌ای، از اجرای فوری اسکریپت‌ها جلوگیری می‌کند. حالا همانطور که گوگل در اسنادش توضیح می‌دهد، مهلت پنج دقیقه‌ای به صورت آزمایشی به ۱۰ ثانیه کاهش پیدا کرده است. در واقع اکنون هنگامی یک برگه در مرورگر شما باز باشد، اگر پس از مدت زمان ده ثانیه آن را مشاهده نکنید، کدهای جاوا اسکریپت آن متوقف خواهد شد.

همانطور که About Chromebooks توضیح می‌دهد، این فلگ جدید که در Chrome OS 105 مورد آزمایش قرار گرفته، chrome://flags#quick-intensive-throttling-after-loading نام دارد.

کاهش مصرف منابع توسط گوگل کروم
گوگل کروم محبوب‌ترین مرورگر وب در سراسر جهان است اما بیشتر کاربران از مصرف بسیار زیاد پردازنده و رم توسط آن ناراضی هستند. با این وجود، ویژگی جدید می‌تواند این موضوع را تا حد زیادی برطرف کند.

این قابلیت احتمالا تا چند ماه دیگر برای کاربران کروم در تمام پلتفرم‌ها از جمله ویندوز، سیستم‌عامل کروم، لینوکس، macOS و اندروید ارائه خواهد شد. همچنین انتظار می‌رود تا سایر مرورگرهای مبتنی بر کرومیوم مانند «مایکروسافت اج» و «اپرا» نیز این تغییر را اعمال کنند.