هوش مصنوعی Bard که ظاهراً عملکردی مشابه ChatGPT دارد، در هفته‌های آینده در اختیار عموم کاربران قرار می‌گیرد.

مدیرعامل گوگل، «سوندار پیچای» از یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی جدید به نام Bard رونمایی کرد که درحقیقت برای رقابت با هوش مصنوعی جنجالی این روزها، یعنی ChatGPT از راه می‌رسد. به گفته پیچای، Bard یک سرویس هوش مصنوعی آزمایشی مکالمه‌محور است که می‌تواند به سؤالات کاربران پاسخ دهد و در گفت‌وگوها شرکت کند. این ابزار امروز در اختیار شمار محدودی از کاربران مورد اعتماد گوگل برای آزمایش قرار می‌گیرد و در هفته‌های آینده به‌طور عمومی منتشر می‌شود.

درحال‌حاضر به‌طور دقیق نمی‌دانیم ‌Bard چه امکانات و توانایی‌هایی دارد، اما به‌نظر می‌رسد با سرویسی مشابه با ChatGPT شرکت OpenAI روبه‌رو هستیم. طبق پست گوگل، کاربران می‌توانند از این مدل هوش مصنوعی سؤالات کاربردی مانند نوع غذایی که می‌توانند با مواد غذایی مدنظرشان بپزند، بپرسند.

هوش مصنوعی Bard گوگل، رقیب ChatGPT
 
به گفته مدیرعامل گوگل، هوش مصنوعی جدید این شرکت می‌تواند یک خروجی برای خلاقیت و یک سکوی پرتاب برای کنجکاوی کاربران باشد و به توضیح اکتشافات جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب به یک کودک ۹ساله، کمک کند.

پیچای همچنین گفته است که Bard از اطلاعات وب استفاده می‌کند تا پاسخ‌های تازه و باکیفیت ارائه کند. به‌نظر می‌رسد منظور پیچای این است که Bard می‌تواند به سؤالات درباره رویدادهای اخیر هم پاسخ دهد؛ موضوعی که رقیبش یعنی ChatGPT با آن مشکل دارد.

به گفته مدیرعامل گوگل، جامعه برای دریافت بینش و درک عمیق‌تر به «گوگل» مراجعه می‌کند. در این میان هوش مصنوعی می‌تواند به ما کمک کند تا به قلب و هسته چیزی که به‌دنبال آن هستیم، برسیم. پیچای همچنین اعلام کرده است که توسعه‌دهندگان به‌زودی می‌توانند «Generative Language API» گوگل را بررسی کنند که در ابتدا از LaMDA قدرت گرفته است، اما در ادامه مدل‌های بیشتری را پشتیبانی می‌کند: «هدف ما تسهیل ساخت APIهایی است که مسیر نوآوری را در AI باز کنند.»

گوگل چهارشنبه همین هفته یک رویداد درباره هوش مصنوعی برگزار می‌کند، بااین‌حال ظاهراً تهدید ChatGPT در حدی برای این غول موتور جستجوی دنیا جدی بوده که تصمیم گرفته است زودتر از Bard رونمایی کند. این احتمال وجود دارد که در رویداد چهارشنبه با محصولات دیگری روبه‌رو شویم یا گوگل اطلاعات بیشتری درباره Bard منتشر کند.

توانایی‌های بالای ChatGPT و همچنین سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری مایکروسافت بیش از پیش گوگل را برای معرفی یک هوش مصنوعی جدید تحت فشار گذاشت. حالا با معرفی Bard ظاهراً فشارها کمی از روی گوگل برداشته می‌شود و شاهد معرفی یک رقابت جذاب در این حوزه خواهیم بود.