گوگل قصد دارد با تقسیم واحد واقعیت افزوده‌ی خود به دو بخش مجزا، رقابتی جدی‌تر را با شرکت‌هایی مثل مایکروسافت و آکیولس آغاز کند.
 
خبرهایی وجود دارد که نشان می‌دهند گوگل قصد دارد رویکرد خود را به واقعیت افزوده تغییر دهد. این شرکت با هدف دستیابی به هدف خود، واحد واقعیت افزوده‌اش را به دو بخش «دستگاه‌ها و خدمات» و «پلتفرم‌ها و اکوسیستم‌ها» تقسیم خواهد کرد. بخش دستگاه‌ها و خدمات به‌رهبری ریک استرلو، مسئول ساخت سخت‌افزارهای مصرف‌کننده مثل برندهای پیکسل و Nest و نیز پروژه‌ی عینک AR، خواهد بود.

در همین‌ حال، بخش پلتفرم‌ها و اکوسیستم‌ها به‌رهبری هریوشی لاکهایمر، همکاری‌هایی مثل قرارداد اخیر با سامسونگ را مدیریت خواهد کرد و هدف آن توسعه‌ی هدست‌های واقعیت‌ افزوده‌ی مبتنی‌بر اندروید است.

اقدام گوگل برای تقسیم واحد واقعیت افزوده‌ی این شرکت، منطق بسیار محکمی پشت خود دارد. به‌نظر می‌رسد مردم نمی‌توانند درباره‌ی آنچه ترکیب دنیای مجازی و واقعی نامیده می‌شود، به توافق برسند. برخی افراد آن را واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) می‌نامند؛ درحالی‌که برخی دیگر از آن به‌عنوان واقعیت بسط‌یافته (Expanded Reality) یاد می‌کنند.

همچنین، غول جست‌وجوی اینترنت در حال بررسی رقابت بیشتر با آکیولس و مایکروسافت است. ازآن‌جا‌که پروژه‌های جاه‌طلبانه‌ی زاکربرگ در حوزه‌ی متاورس با شکستی عجیب مواجه شد، گوگل باید بسیار مراقب باشد تا با روشی حساب‌شده در این زمینه فعالیت کند.
به‌نوشته‌ی فون‌آرنا، سازمان‌دهی مجدد پروژه‌های واقعیت افزوده‌ی گوگل‌، اشتیاق این شرکت را برای کسب سود از سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در این حوزه نشان می‌دهد. تمرکز غول جست‌وجوی اینترنت فقط روی هدست‌های واقعیت افزوده نخواهد بود و قصد دارد سرعت روند ادغام فناوری مذکور را با خدمات دیگر خود افزایش دهد. سال گذشته، شاهد رونمایی نمونه‌ی مفهومی عینک واقعیت افزوده‌ی جدید گوگل بودیم که می‌تواند قابلیت‌های شگفت‌انگیزی ارائه دهد.
درحال‌حاضر، گوگل در بسیاری از خدمات خود از فناوری واقعیت افزوده استفاده می‌کند. نقشه‌های گوگل و مترجم متن این شرکت نیز ازجمله خدماتی هستند که از مزیت‌های فناوری اشاره‌شده بهره می‌برند. این شرکت در‌زمینه‌ی ساخت سخت‌افزارهای واقعیت افزوده نیز تجربه دارد و حتی با وجود اینکه Google Glass به‌عنوان محصول مصرفی با شکست بزرگی مواجه شد، نسخه‌ی دوم آن همچنان در صنایع مختلف استفاده می‌شود.

اکنون باید منتظر بمانیم تا مشخص شود آیا گوگل در آینده شکست Google Glass را به پیروزی تبدیل خواهد کرد یا خیر.