نتایج یک مطالعه به رهبری محققان دانشگاه وین، نشان داده است که گوش دادن به موسیقی در مواقع استرس زا، می تواند خلق و خوی افراد را تقویت کرده و استرس را کاهش دهد. این مطالعه، در روزهای ابتدایی همه‌ گیری انجام شد، زمانی که ترس، تنش و استرس، سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده بود و مردم باید برای رعایت قوانین قرنطینگی در خانه می ماندند.

 نتایج تحقیقات قبلی نشان داده بود که گوش دادن به موسیقی می تواند به طور موقت احساس استرس را کاهش دهد. در این مطالعه، محققان به دنبال یافتن شواهد روشن تری از مزایای گوش دادن به موسیقی بر سلامت روان بودند.

به این منظور، پژوهشگران، یک اپلیکیشن را طراحی کرده و در اختیار ۷۱۱ شرکت ‌کننده بزرگسال قرار دادند تا هر پنج بار در روز به مدت یک هفته، اطلاعاتی را درباره عادات گوش دادن به موسیقی و خلق و خوی خود ضبط کنند. در طول هر نظرسنجی، داوطلبان، سطح فعلی استرس خود را گزارش می دادند.

محققان دریافتند: گوش دادن به موسیقی، به ویژه موسیقی های شاد و نشاط آور، می تواند سطح استرس را کاهش دهد و بخش هایی از مغز را که با تنظیم خلق و خو مرتبط هستند، فعال کند. آن دسته از داوطلبانی که در طول قرنطینه، بیشتر به موسیقی شاد گوش می ‌دادند، نسبت به سایر داوطلبان، احساس اضطراب کمتری داشتند.

محققان همچنین دریافتند: گوش دادن به موسیقی در یک دوره زمانی می ‌تواند بر حافظه افراد تأثیر مثبت بگذارد؛ همان طور که نتایج تحقیقات قبلی نشان داده بودند، گوش دادن به موسیقی، حافظه گفتاری را بهبود می بخشد و تمرکز را افزایش می دهد. علاوه بر این، موسیقی می ‌تواند از طریق کاهش استرس، که یکی از عوامل خطر زوال عقل است، به تقویت حافظه کمک کند.

یافته های تحقیقاتی در JAMA Network Open قابل دسترسی هستند.