وبسایت فنی igorslab که در آلمان مستقر است، توانسته به اطلاعات دسته اولی از مشخصات احتمالی دو کارت گرافیک RTX 4080 و RTX 4090 بدست آورد. بر اساس اطلاعات درز یافته، این دو کارت از خانواده Ada Lovelace، مجموع مصرف ۶۰۰ واتی دارند. بحث رم و کولینگ این کارتها نیز جالب توجه است.

تصویری از PCB خام این دو کارت از طریق منابع چینی به رویت سایت آلمانی لابراتوار ایگور رسیده است. اصالت این تصویر شماتیک به تایید دو منبع دیگر نیز رسیده است، بنابراین می‌توان مطمئن در مورد این کارتها نظر داد.

البته این تصویر از مدار چاپی برای حفظ رازداری در اینترنت منتشر نشده است. اما طبق نظر سایت ایگور، بیش از پیش می‌توان اطمینان حاصل کرد کارت گرافیک RTX 3090 Ti یک نمونه برای تست عملی گرافیک‌های سری ۴۰۰۰ است، چرا که از نظر VRM و نیازمندی‌های تغذیه بسیار شبیه به ۳۰۹۰Ti است.

بنابراین میزان مصرف ۶۰۰ واتی کارتهای ۴۰۸۰ و ۴۰۹۰ قطعی است اما، به هر شکل ممکن است در آینده انویدیا تغییراتی در این کارتها بدهد. با این مقدمه، سایت ایگور وجود ۲۴ کانال تبدیل ولتاژ برای GPU را در این مدار چاپی تایید کرده است. انویدیا برای این کارتها از سه عدد چیپ کنترلر ۸ کاناله uP9512 استفاده خواهد کرد، که مجموع ۲۴ کانال/فاز را تامین می‌کند.

همچنین تعداد ۴ فاز برای تامین نیروی مورد نیاز حافظه‌های GDDR6X در نظر گرفته شده است. تعداد ۱۲ جایگاه نصب برای حافظه‌های GDDR6X ساخت مایکرون تعبیه شده است که در حال حاضر این حافظه ها در دو حجم ۱ و ۲ گیگابایتی در دسترس قرار دارد.

بنابراین احتمالا میزان حافظه ۱۲ و یا ۲۴ گیگابایت خواهد بود، که البته عدد ۲۴ می‌تواند درست تر باشد. مدلهای رده متوسط تر گرافیک‌های سری ۴۰۰۰ احتمالا ۸ و یا ۱۶ گیگابایت خواهند داشت که در آن صورت تعداد فازها به عدد ۳ تقلیل می‌یابد.

اما چرا RTX 3090 Ti یک تست عملی از سری ۴۰۰۰ می‌تواند باشد؟ چون تعداد پین‌های سوکت GPU چیپ GA102 کارت ۳۰۹۰Ti آمپر، با تعداد پین‌های سوکت GPU چیپ AD102 آدالاو لیس، همسان است. بنابراین سوکت مشترک دارند. به همین دلیل ساده، هم اکنون تمام شرکای AIB انویدیا که کارت گرافیک ۳۰۹۰Ti را عرضه می‌کنند، از همین حالا می‌توانند دید کلی نسبت به کارتهای نسل بعد داشته باشند و بر اساس سایز GPU کارت ۳۰۹۰Ti، کولر‌های مخصوص سازگار با سایز چیپ‌های آدا لاو لیس را تولید کنند. همچنین در مورد بایوس، می‌توانند از بایوس‌های متن باز که قادر به تامین ۶۰۰ وات می‌باشند استفاده کنند.

در مورد کولینگ، برخی منابع خبر از استفاده انویدیا از یک کولر ۳ اسلاته بادی برای مدل رفرنس پرچمداران سری ۴۰۰۰ می‌دهند. این در حالیست که شرکای انویدیا احتمالا از کولر‌های ۳.۵ اسلاته استفاده خواهند کرد. بنابراین می‌توان انتظار داشت گرافیک‌های شرکای انویدیا بیش از ۲ کیلوگرم وزن داشته باشند.

شرکای انویدیا همچنین از واترکولر‌های AIO و واتربلاک برای کارتهای پرچمدار سری ۴۰۰۰ استفاده خواهند کرد، اما همچنان، استفاده از کولر بادی ۳.۵ اسلاته در اولویت خواهد بود.

نکته جالب توجه اینکه تمام شرکای انویدیا، از کابل جدید ۴+۱۲ پین با نام فنی ۱۲VHPWR برای تغذیه کارت‌های RTX 4080 و RTX 4090 استفاده خواهند کرد، اما تصمیم دارند به همراه این کارتهای گرافیک، یک کابل مبدل برای تبدیل تعداد ۴ کابل برق ۸ پین PCIe قدیمی‌ به سوکت ۱۲VHPWR را عرضه کنند تا به هر شکل ممکن کاربران بتوانند (حتی به صورت موقت) از پاور‌های قدیمی ‌۱.۲ کیلو واتی برای تغذیه این کارتها بهره گیرند.