مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد که مفهوم و گذر زمان در انسان و حیوانات متفاوت است و ظاهرا حیوانات کوچکتر در مقایسه با انسان ها ممکن است دنیا را در حرکت آهسته تری تجربه کنند.

درک زمان بستگی به این دارد که مغز چقدر سریع می تواند اطلاعات دریافتی را پردازش کند. حیوانات از جمله حیوانات خانگی به یاد می آورند که زمان تغذیه چه زمانی است و صاحبانشان معمولاً هر روز چه ساعتی به خانه باز می گردند.

با این حال، برخی از کارشناسان معتقدند این مسائل لزوما به این معنی نیست که آنها می دانند زمان چیست، یا حتی چگونه می گذرد اما مطمئن هستند که نحوه تجربه حیوانات با زمان ممکن است متفاوت از تجربه انسان ها باشد.

دانشمندان سعی کرده اند این مساله را با نشان دادن پالس های نور به حیوانات که به آرامی شروع شده و سپس سرعت می گیرد، اندازه گیری کنند. به گزارش دیجیزا، زمانی می رسد که چراغ آنقدر سریع چشمک می زند که به نظر می رسد همیشه روشن است. الکترودهای مغزی که با دقت قرار داده شده اند می توانند زمان وقوع این لحظه را نشان دهند.

مطالعات نشان می ‌دهد که حیوانات کوچک ‌تر با متابولیسم سریع ‌تر می‌ توانند فرکانس ‌های بالاتری از نورهای چشمک زن را نسبت به حیوانات بزرگ تر و کندتر تشخیص دهند. به گزارش دیجیزا، درست مانند فرار از گلوله‌ های نئو در ماتریکس، به نظر می‌ رسد که حرکات و رویدادها در برخی جانوران کندتر رخ می‌ دهند.

در ضمن تحقیقات نشان می دهد سمندرها و مارمولک ها زمان را کندتر از گربه ها و سگ ها درک می کنند. سگ ها حافظه ضمنی دارند و می توانند غذا و وقایع دیگر را با محرک ها مرتبط کنند. 

به گزارش دیجیزا، از منظر تکاملی برای حیواناتی که نیاز به واکنش سریع دارند مثلا برای فرار از شکارچیان یا گرفتن سریع طعمه، منطقی است که زمان را با وضوح بهتر درک کنند. تجربه زمان متناسب با نیازهای حیوانات تغییر می کند برای مثال، برخی اره ‌ماهی‌ ها پیش از شروع شکار، جریان خون را در مغز تقویت می ‌کنند تا درک خود از زمان را کند کرده و تعداد فریم‌ هایی را که می‌ توانند در ثانیه پردازش کنند، افزایش ‌دهند. این فرآیند به آنها کمک می کند تا سریع تر واکنش نشان دهند.

دکتر مری برچ (Mary Burch) متخصص رفتار کاربردی حیوانات از انجمن حیوانات آمریکا (AKC) معتقد است سگ‌ ها حس زمان دارند اما مفهومی از زمان ندارند بنابراین به احتمال زیاد آن را متفاوت از ما تجربه می کنند. به گزارش دیجیزا، به عقیده سایر رفتارشناسان حیوانات، ساعت درونی سگ‌ ها نیز به شکل ساعت درونی ما کار نمی ‌کند.

مطالعه‌ ای در سال ۲۰۱۱ نشان داد که سگ ‌ها بسته به مدت زمانی که از هم دور بوده‌ اند، واکنش متفاوتی به بازگشت صاحبشان نشان می ‌دهند. با در نظر گرفتن این موضوع، واضح است که آنها قطعاً تصوری از مدت زمان گذشته دارند اما مشخص نیست که زمان را چگونه محاسبه می کنند. به این ترتیب، کارشناسان ۱۰۰ درصد نمی دانند که چه مدت زمان برای سگ ها احساس می شود.

مطالعات روی موش ها نشان داده است که درک زمان را می توان با تحریک نورون های تولید کننده دوپامین در مغز سرعت بخشید. این یافته ها پیامدهای عمیقی برای افراد مبتلا به اختلالات مرتبط با دوپامین، مانند اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) دارد.

به گزارش دیجیزا،  بنابراین داروهایی که سطح دوپامین را افزایش می دهند ممکن است مفید باشند، زیرا درک زمان را سرعت می بخشند. با این حال، این تنها یک فرضیه کاری است، بنابراین در حال حاضر، فقط زمان آن را مشخص خواهد کرد.