ارزیابی کیفی صورت گرفته از خودروهای سنگین تولیدی آبان ماه سال جاری نشان می‌دهد که از بین ۱۶ خودرو سنگین مورد ارزیابی قرار گرفته، سه خودرو پنج ستاره و ۱۱ خودرو چهار ستاره‌ کیفی را کسب کرده‌اند و تنها دو مدل خودروی سنگین سه ستاره‌ای شده‌اند.

بر اساس گزارش ارزشیابی کیفی صورت گرفته توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) در گروه خودروهای سنگین تولیدی آبان ماه امسال، خودروهای سنگین به‌ویژه سنگین‌ها باری (کامیون، کامیونت و کشنده) در اوج کیفیت، پنج یا چهار ستاره‌ هستند.

بر اساس ارزیابی صورت گرفته، در بخش مسافربری در گروه خودروهای مینی‌بوس و میدل‌باس، ون مسافری هیوندا H۳۵۰ سروش دیزل مبنا و ون وانا ایران‌خودرو دیزل چهار ستاره کیفی و  مینی‌بوس پگاسوز تولید گروه بهمن‌دیزل سه ستاره از پنج کیفی را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین در بخش مسافربری و در گروه اتوبوس‌های شهری، اتوبوس ATROS ایران‌خودرو دیزل که چند ماهی است، ارتقا کیفی داشته است، در دسته خودروهای چهار ستاره کیفی قرار دارد.

در حالی که خوردوهای سنگین مسافری‌ از کیفیت به نسبت قابل قبولی برخوردارند، سنگین‌های باری خوش‌تر هم درخشیده‌اند.

در گروه خودروهای باری در بخش کامیونت‌ها، از محصولات گروه خودروسازی بهمن‌دیزل، کامیونت ایسوزو NPR۷۵K و کامیونت ایسوزو NMR۸۵ تمام پنج ستاره کیفی را از آن خود کرده‌ و پس از آن کامیونت شیلر بهمن دیزل، کامیونت FAW Tiger V6 سیباموتور و کامیونت الوند شرکت سایپا دیزل چهار ستاره‌ای شده‌اند.

در بخش کامیون‌ها نیز کامیون ایسوزو NPR75M بهمن‌دیزل که از مهرماه نسبت به ماه‌های پیشتر ارتقا کیفی داشته، در هشتمین ماه از سال ۱۴۰۰ نیز با پنج ستاره کیفی تولید شده است.  

پس از آن به ترتیب کامیون FAW Tiger V8 سیباموتور چهار ستاره کیفی و کامیون بنز WH ایران‌خودرو دیزل سه ستاره کیفی را به خود اختصاص داده‌اند.

در دسته کشنده‌ها هم خودروی دیما HT۴۹۰ شرکت دیمادیزل، کشنده C&C آریا دیزل، کشنده نیوفوتن Auman H۴ ایران‌دیزل و کشنده FAW J۶ سیباموتور همگی چهار ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.  

سنگین‌سازان داخلی در حالی محصولات خود را با کیفیت بالایی تولید می‌کنند که در سواری‌های تولیدی داخل دو خودرو پنج ستاره‌ای، ۹ خودرو چهارستاره‌ای، یک خودرو دوستاره‌ای و الباقی (۱۷ مدل خودرو) سه ستاره‌ای شده‌اند اما وضعیت کیفیت در وانت‌ها چندان رضایت‌بخش نیست؛ چراکه گرچه مجدد دو ماه است که خودرو چهارستاره کیفی هم دارند اما هنوز وانت تک ستاره هم تولید می‌شود و اکثرا سه ستاره‌ای هستند.