دیجیزا/ کپسول دراگون غیرنظامی اسپیس ایکس به منظور ارسال شهروندان عادی به خارج از جو زمین ساخته شده و این‌طور که به نظر می‌رسد، امکانات جالب‌توجهی در این کپسول قرار دارند.

به تازگی خبرهای جالب‌توجهی در مورد کپسول دراگون غیر نظامی (Civilian Crew Dragon) منتشر شده‌اند؛ این کپسول ساخت شرکت هوافضای خصوصی اسپیس ایکس بوده و همان‌طور که از اسم انتخاب شده پیداست، شهروندان عادی و کسانی که فضانورد یا جزو سازمان خاصی نیستند هم می‌توانند درون کپسول، به خارج از جو زمین بروند.

معمولا وقتی صحبت از ارسال کپسول‌های فضایی اسپیس ایکس به خارج از جو زمین به میان می‌آید، هدف این شرکت هوافضای خصوصی رساندن فضانوردان یا تجهیزات و محموله‌های فضایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) است.

با این حال، مدتی پیش اسپیس ایکس اعلام کرد که برای اولین بار در طول تاریخ فضانوردی، یک گروه از غیرنظامیان را به مدار سیاره ارسال خواهد کرد.

این‌طور که به نظر می‌رسد، اتفاق مورد نظر تا سپتامبر آینده عملی می‌شود و در همین رابطه، اطلاعات و جزئیات جالب‌توجهی در مورد نحوه زندگی سرنشینان در کپسول دراگون غیرنظامی و تجهیزات وسیله پروازی مورد نظر در اختیار عموم قرار گرفته که بررسی آن‌ها به هیچ وجه خالی از لطف نیست.

طبق اطلاعات موجود، سرنشینان مورد نظر بهترین منظره را از دستشویی خود خواهند دید؛ گفته شده که یک تغییر جزئی در طراحی چینش داخلی کپسول باعث شده تا دستشویی دراگون در دماغه فضاپیما قرار بگیرد و منظره قابل مشاهده از این بخش از کپسول نفس‌گیر باشد.

کپسول دراگون غیرنظامی اسپیس ایکس
گفته شده که قسمت بارگیری این دراگون همانند سایر کپسول‌های معمولی نخواهد بود و دستشویی که در قسمت دماغه فضاپیما قرار می‌گیرد، با یک پرده از سایر قسمت‌ها و سرنشینان جدا خواهد شد.

طبق اطلاعات موجود وقتی که فضانوردان اسپیس ایکس سوار بر کپسول مشغول خالی کردن محتویات اضافی بدن خود هستند، می‌توانند از تماشای منظره‌ای که کمتر انسانی در طول زندگی خود دیده، لذت ببرند.

اسپیس ایکس اعلام کرده که دستشویی کپسول دراگون غیرنظامی اولین دستشویی فضایی خواهد بود که نمایی ۳۶۰ درجه خواهد داشت. به گفته فرمانده عملیات، جارد ایزاکمن (Jared Isaacman)، به هنگام استفاده از سرویس بهداشتی فضاپیما می‌توان به بیرون خیره شد و زمین و اعماق فضا را با چشم و به صورت مستقیم دید.

ایزاکمن یک کارآفرین میلیارد بوده که چهار صندلی را در فضاپیمای غیرنظامی دراگون اسپیس ایکس خریده است؛ این سرمایه‌دار هدایت کپسول را بر عهده خواهد گرفت و اولین خدمه غیرنظامی فضانورد در طول تاریخ را در اطراف سیاره به گردش در خواهد آورد.

ماموریت اینسپیریشن ۴

گفته شده که ماموریت پیش رو اولین مورد در نوع خود بوده که هیچ فضانورد حرفه‌ای را شامل نمی‌شود. ایزاکمن می‌گوید که به هنگام استفاده از دستشویی کپسول دراگون غیرنظامی حریم خصوصی شخص آن‌چنان که انتظار می‌رود مورد احترام قرار نمی‌گیرد، اما از طرف دیگر، طراحی چنین چینشی هم کاملا عمدی نبوده است.

به نظر می‌رسد که به صورت اتفاقی سرویس بهداشتی در نزدیکی پنجره دماغه فضاپیما قرار دارد.

به گفته اسپیس ایکس این ماموریت که اینسپیریشن ۴ (Inspiration4) نام دارد، به احتمال قوی در تاریخ ۱۵ سپتامبر آینده عملی می‌شود. در این ماموریت سرنشینان برای مدت سه روز، در ارتفاعی بالاتر از ایستگاه فضایی بین‌المللی گردش خواهند کرد و تحقیقات و آزمایش‌هایی را در محیط جاذبه سفر مورد نظر انجام خواهند داد.

هدف اصلی از طراحی دماغه کپسول دراگون غیرنظامی به شکلی که در تصویر بالا می‌بینیم، فراهم کردن نمایی منحصر به فرد برای دیدن سیاره زمین و اعماق فضا بوده است. با این حال به نظر می‌رسد که سرویس بهداشتی فضاپیما به صورت اتفاقی در این بخش از دراگون قرار داده شده است.

منبع :slashgear